Gå til innhold

Diskusjonstråd:Teleobjektiver


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+61342

Har et lite spørsmål! Har et sigma 55-200mm objektiv som jeg har til mitt Nikon d70s og lurer på om det passer til et Sony eller Canon speilrefleks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Da har jeg vært ute og lekt litt med Ais NIkkor 300mm f2.8 ED-IF:

Bilde nr 2 ble råtøft! Ser virkelig skala'n på den store "truende" båten mot det lille huset (Lille Herber'n?).

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

[/size]

Bilde nr 2 ble råtøft! Ser virkelig skala'n på den store "truende" båten mot det lille huset (Lille Herber'n?).

Ja, det er en skikkelig gromskute det der, hele 137000 brutto registertonn. Det huset der er vel Dyna fyr, tror jeg...?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har lenge drømt om å kunne kjøpe meg en Canon 400 f2.8L IS mkI, men innser for mitt bruk at det kanskje er litt overkill,både i pris, størrelse og vekt. Fornuftigheten sier at kanskje en 300mm f2.8L IS hadde vært mer fornuftig.

 

Kom over en kar på flickr som har brukt kombinasjonen av Canon 300mm f2.8L IS mkI og 2x TC mkIII. Og dette ser absolutt ut som en meget kurant løsning den dagen man har råd til å handle!

 

Det fine med en 300mm, og evt med 1,4x/2x TC påmontert, er at det er fint mulig å håndholde objektivet både på skogsturer og panoreringer på motorsportarrangementer! (Hater monopod ved panorering, så det bruker jeg ikke! Ved skogsturer er det selvsagt brukt, tripod også.)

 

Vektforskjellen er ganske stor:

300mm f2.8L IS mkI - 2550gr.

400mm f2.8L IS mkI - 5370gr.

 

Etter mine krav kan man absolutt ikke klage på kvaliteten på disse bildene når det er brukt 2x teleconverter!!

http://www.flickr.co...in/photostream/

100% crop: http://www.flickr.co...in/photostream/

 

http://www.flickr.co...in/photostream/

 

http://www.flickr.co...in/photostream/

 

http://www.flickr.co...in/photostream/

 

Mer bilder her: http://www.flickr.co...ith/9506345064/

 

Man får vel bare begynne å spare! :p

 

Legger ved et bilde tatt på Rudskogen for 1,5 uke siden.

Håndholdt panorert med Canon 400mm f5,6L og 1D mkIV. (FF-520mm)

1/160s - f5,6 - iso 200

9443569287_8c18a3a20a_o.png

KTM RC8R by KristianJV, on Flickr

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Har lenge drømt om å kunne kjøpe meg en Canon 400 f2.8L IS mkI, men innser for mitt bruk at det kanskje er litt overkill,både i pris, størrelse og vekt. Fornuftigheten sier at kanskje en 300mm f2.8L IS hadde vært mer fornuftig.

 

Kom over en kar på flickr som har brukt kombinasjonen av Canon 300mm f2.8L IS mkI og 2x TC mkIII. Og dette ser absolutt ut som en meget kurant løsning den dagen man har råd til å handle!

 

Det fine med en 300mm, og evt med 1,4x/2x TC påmontert, er at det er fint mulig å håndholde objektivet både på skogsturer og panoreringer på motorsportarrangementer! (Hater monopod ved panorering, så det bruker jeg ikke! Ved skogsturer er det selvsagt brukt, tripod også.)

 

Vektforskjellen er ganske stor:

300mm f2.8L IS mkI - 2550gr.

400mm f2.8L IS mkI - 5370gr.

 

 

 

KTM RC8R by KristianJV, on Flickr

Jeg bruker sigma 150-500 + 7D og totalt blir vekta rundt 3kg, men jeg skal love deg at du kjenner det når du har ruslet rundt og tatt noen bilder i etpar timer. Sigmaen alene veier rett under 2 kg. Din løsning vil veie over 3,5 kg og enda mer med tc.

 

Personlig er min erfaring at mange undervurderer totalvekta og kjenner bare på riggen i sjappa eller holder en kompis sin noen minutter. Den typen rigger er og ofte svært dårlige rent ergonomisk, både ved håndhold bildetaking og ikke minst ved bæring rundt omkring. Riggen blir veldig fremtung, selv med et tung kamerahus på.

 

Tor

Lenke til kommentar

Da håper jeg du får tatt bilder fra andre steder enn der resten av publikum oppholder seg :)

 

Men luftet du ikke telezoomen på Ducati Weekend da, virket hvertfall slik!?

Isåfall, hvor ble det av bildene?

 

 

 

 

 

Det vil være veldig greit å kunne få tilgang til indre bane på samme måte som under Ducati Weekend, så krysser fingrene for det... ;)

 

I tillegg til å lære mye av folket her på dotten erfarer jeg at det også hjelper med mye "trening" for å bli bedre kjent med sitt eget utstyr. Og en praktisk "workshop" på Rudskogen opplever jeg som en utrolig effektiv metode for å lære "mye" på relativt kort tid...samtidig som jeg prøver å kombinere/betjene foto og video. Utfordrende og spennende, men tidkrevende...

 

Det ble noen bilder fra Ducati Weekend her...

http://flageborg.no/?tag=roadracing

 

Sist helg ble det anledning til en "treningstur" til Nürburgring, og det "krydde" av motorsykler å fotografere....dessverre gikk det litt galt.

http://youtu.be/x_J3sdDMUTc

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Vekta rundt 3,5-4kg plager meg ikke nevneverdig. Heller det enn nesten 7kg.

Jeg bruker selv comboen 300 f2.8 IS + 2x, og er meget fornøyd. Skarpe og fine resultater med 2x, og objektivet er jo konge på 300 f2.8. Tyngden er ikke så plagsom bortsett fra når du ikke har mulighet å støtte armen. Når jeg går har jeg den rett og slett bare hengende rundt halsen i en god reim, og har ingen problemer med det en hel dag. Har til og med ruslet rundt med denne rundt halsen og en 600 f4 med stativ på skulderen.

Lenke til kommentar

En kombinasjon av Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO OS HSM og Sigma 150mm F2.8 EX DG HSM Macro ble mest benyttet på denne turen...

 

Her er en liten snutt fra "innsiden" av Porsche 911 Carrera på Nurburgring, men det ble dessverre ingen bilder med telezoomen fra innsiden... :) og det var egentlig helt greit...

http://youtu.be/oKtk_B71iO4

 

post-226353-0-58927300-1377251175_thumb.jpg

 

 

Her er noen flere bilder av Porsche 911 Carrera på Nurburgring...

http://flageborg.no/?p=1311

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Det er mange som koser seg på motorsykkelen - på Nurburgring - og farten er høyere enn på Rudskogen.

Det krever dyktige førere...og her er en som har tillit til sjåføren sin...

Litt rart å sammenligne disse to banene. Selvsagt er farten høyere på en bane som Ringen, siden det er en helt annen type bane, med en del slakere svinger og eviglange rettstrekker.. Men skal ikke kimse av farten og den tekniske vanskligheten på Rudskogen. Teoretisk toppfart der for MC skal være ca 270km/t. Noen av syklene som var på DW hadde 240+, og det er glade amatører med racing som hobby. Regner med at de som kjører Superbike NM osv har høyere hastighet.

 

De på bildet ditt er jo bare ute på kosetur, så krever ikke noe mer tillitt der enn om de hadde kjørt på vanlig landevei.. Er vel gjerne motsatt. Banekjøring er tross alt tryggere! :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...