Gå til innhold

Idedugnad: Hvilke lover kan vi oppheve?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lover jeg mener man burde fjerne:

Religion og Livssyn:

1981.06.12 nr 064: Lov om tilskott til livssynssamfunn

1971.12.17 nr 106: Lov om kristendomsundervisning ved vidaregåande skole, høgskole og universitet

En del paragrafer innen, eller hele kirkeloven. Noen eksempler på lover innen kirkeloven:

§ 5. Barn som vert født medan foreldra er gifte, høyrer til same trudomssamfunnet som foreldra.

§ 6. Foreldre som ikkje båe høyrer til Den norske kyrkja, kan saman melde barnet sitt inn i eller ut or trudomssamfunn, så lenge barnet er...

Jeg ser ingen grunn til å ha dette stående i det norske lovverket.

Dette er den mest irriterende kirkeloven:

§ 9. Trudomssamfunnet fastset sjølv kva måte innmelding i samfunnet skal gjerast på.

Den som vil melda seg ut or registerført trudomssamfunn eller or Den norske kyrkja, må anten møta fram sjølv eller senda skriftleg melding til presten eller forstandaren.

---Jeg mener man skal betale medlemskap til trossamfunnet man tilhører, og at utmelding skal foregå på samme måte som alle andre former for medlemskap. Dette er helt unødvendig tøv som står skrevet i det norske lovverket. For meg er det tekstfyll som ikke har noe der å gjøre...

Vil du også fjerne statlig støtte til andre organisasjoner enn trossamfunn?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lover jeg mener man burde fjerne:

Religion og Livssyn:

1981.06.12 nr 064: Lov om tilskott til livssynssamfunn

1971.12.17 nr 106: Lov om kristendomsundervisning ved vidaregåande skole, høgskole og universitet

En del paragrafer innen, eller hele kirkeloven. Noen eksempler på lover innen kirkeloven:

§ 5. Barn som vert født medan foreldra er gifte, høyrer til same trudomssamfunnet som foreldra.

§ 6. Foreldre som ikkje båe høyrer til Den norske kyrkja, kan saman melde barnet sitt inn i eller ut or trudomssamfunn, så lenge barnet er...

Jeg ser ingen grunn til å ha dette stående i det norske lovverket.

Dette er den mest irriterende kirkeloven:

§ 9. Trudomssamfunnet fastset sjølv kva måte innmelding i samfunnet skal gjerast på.

Den som vil melda seg ut or registerført trudomssamfunn eller or Den norske kyrkja, må anten møta fram sjølv eller senda skriftleg melding til presten eller forstandaren.

---Jeg mener man skal betale medlemskap til trossamfunnet man tilhører, og at utmelding skal foregå på samme måte som alle andre former for medlemskap. Dette er helt unødvendig tøv som står skrevet i det norske lovverket. For meg er det tekstfyll som ikke har noe der å gjøre...

Vil du også fjerne statlig støtte til andre organisasjoner enn trossamfunn?

Jeg har ikke oversikt over alle organisasjonene som får statlig støtte. Det kommer jo an på hvor stor nytte den jevne skattebetaler har av organisasjonene. Jeg syntes ikke skattebetalerne skal subsidiere hva som helst.

Tro og livssyn mener jeg ikke skal finansieres gjennom skatteseddelen. Hvorfor skal Ateisten Kjell som er sterkt uenig i Kirkens lære, betale for Kirkens tjenester? Hvorfor skal den kristne mannen Tor, som mener Den Norske Kirke bedriver vranglære, betale penger som går til statskirken og opprettholdelse av den evangelisk-lutherske lære som han er uenig i? Det er mange eksempler å ta av...

Hvorfor er det slik at dersom jeg melder meg inn i Human-Etisk forbund, så må jeg betale en massevis av penger, mens jeg ikke trenger å betale et rødt øre dersom jeg står i oppført i statskirken for eksempel? Jeg har heller aldri meldt meg inn i statskirken. Før i tiden brukte jo kirken folkeregisteret som grunnlag for medlemstallene.

Tenk om et politisk parti hadde gjort det samme! Det ville blitt ramaskrik! Og faktisk burde det i den tidsalder vi nå lever i, bli ryddet litt opp i dette... Staten skal være sekulær. Folk skal ikke automatisk innmeldes i trossamfunn ved fødsel. Og Human-Etisk forbund, Buddhistforbundet, o.l. skal likestilles med Den Norske Kirke. Det samme gjelder andre kristne organisasjoner/trossamfunn.

---

Jeg er uenig i at man skal ha tvunget spleiselag på alt. Det meste vil fungere med frivillige spleiselag. De fleste, om ikke alle, organisasjoner vil klare seg økonomisk så lenge folk ønsker dem, og de er viktige. Det er bare tull å ta det gjennom skatten.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Lov om særlige Straffebestemmelser m.v. for Personer, som i Henhold til Grundlovens § 75 h indkaldes til at møde for Storthinget.

http://www.lovdata.no/all/nl-18970803-002.html

Problemet med at politikere NEKTER å stille på Stortinget ser ut til å ha forsvunnet. Dog, mulig noen vil hevde at det er "loven" som har løst "problemet"

Hadde vel helst sett at loven ble endret slik at Politikerne ble straffet for å komme til Storinget, men i det minste kunne man spare litt papir i trykkinga ved å eliminere denne?

Fordel: Mindre papirbruk ved å trykke Norges lover

Bakdel: Ingen

Lenke til kommentar

Nå mottar Human-Etisk Forbund statsstøtte på linje med andre tros- og livssynsorganisasjoner.

Geir :)

Jeg ble automatisk innmeldt i statskirken ved fødsel, (selv om jeg ble født ateist), ene og alene fordi mine foreldre stod i statskirken. De også står i statskirken fordi deres foreldre gjorde det, og så videre. Jeg er usikker på om noen i det hele tatt har aktivt meldt seg inn i statskirken, slik man må gjøre i alle andre sammenhenger. Hva med å sørge for at alle ble automatisk innmeldt i Venstre? Det ville vi jo tjent på ikke sant? Venstre ville da fått enda mer i statstøtte. Desto flere medlemmer desto mer statstøtte... Foreldre som er medlemmer i Venstre, er grunnlag nok til at barna blir meldt inn ved fødsel.

Vel, jeg tror ikke det hadde vært noen god ide egentlig. Men hvorfor mener man dette er en god ide når det gjelder Den Norske Kirke??? Som DNK ville Venstre hatt veldig mange medlemmer dersom de hadde gjort det samme. (Før noen kommer med innvendinger: Venstre var bare et eksempel. Det kunne stått Høyre eller FrP... Eller i værste fall AP, men poenget blir det samme)

Og hvorfor man må melde seg ut av noe man aldri har meldt seg inn i når det gjelder dette skjønner jeg ikke. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det står beskrevet noe om utmelding i det norske lovverket som gjør det mer tungvindt å melde seg ut av Statskirken enn andre organisasjoner...

Hva med at Kirken mistet absolutt alle medlemmene sine, og at de som ville være medlemmer måtte melde seg inn på nytt vanlig måte? Ville ikke dette vært rettferdig? =)

Ja, de mottar statsstøtte, men jeg tviler på at de får like mye støtte som Den norske kirke. Og man må betale for å være medlem der, noe man ikke må om man er medlem av statskirken...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Ja, de mottar statsstøtte, men jeg tviler på at de får like mye støtte som Den norske kirke. Og man må betale for å være medlem der, noe man ikke må om man er medlem av statskirken...

De får vel like mye som Statskirken gjør per hode. Men er ellers enig med deg, folk som er medlemmer av statskirken burde betale kontigent som alle andre. Kanskje man da hadde fått bukt med alle spøkelsesmedlemmene. Skulle vært interessant å vite hvor mange medlemmer de hadde hatt om man måtte betale 200kr i året for å være medlem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, de mottar statsstøtte, men jeg tviler på at de får like mye støtte som Den norske kirke.

Statsstøtten er den samme for alle livssynsorganisasjoner jo. Skjønt det er ikke helt slik det fungerer: Stortinget vedtar hvor mye statskirken skal få, og så får andre trossamfunn tilsvarende pr. medlem.

Og man må betale for å være medlem der, noe man ikke må om man er medlem av statskirken...

Det betyr at HEF ikke klarer å konkurrere på pris. Synd for dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De får vel like mye som Statskirken gjør per hode. Men er ellers enig med deg, folk som er medlemmer av statskirken burde betale kontigent som alle andre. Kanskje man da hadde fått bukt med alle spøkelsesmedlemmene. Skulle vært interessant å vite hvor mange medlemmer de hadde hatt om man måtte betale 200kr i året for å være medlem.

Hehe. Ja nettopp. :)

Jeg mener egentlig at man burde senke statstøtten gradvis, (ikke over natten) slik at DNK etterhvert måtte stå på egne ben. Den ble da tvingt til å skaffe seg betalende medlemmer.

Jeg tror faktisk at veldig mange ville betalt, også folk som ikke er spesielt religiøse...

Det finnes uansett ingen gode argumenter i mot...

Her er priser for medlemskap i HEF:

Kontingenter

Hovedmedlemskap - kr 350,- pr år

Student/trygdede/lav inntekt - kr 50,- pr år

Ungdom 15-26 år - kontingentfritak

Husstandsmedlemskap (til annet medlem) - kr 50,- pr år

Hvis du ønsker å være medlem i et annet tros- eller livssynssamfunn i tillegg til Human-Etisk Forbund, er medlemskontingenten kr 950,- pr år. Kontingenten er også kr 950,- for fastboende i utlandet (ikke studenter).

----

Hva med akkurat det samme når det gjelder DNK? (Man skal forøvrig være en ganske ivrig tilhenger av humanismen om man velger å melde seg inn her. Jeg selv regner meg som humanist, og hadde meldt meg inn i HEF dersom det var gratis, og jeg da automatisk ble utmeldt fra statskirken.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Ja, de mottar statsstøtte, men jeg tviler på at de får like mye støtte som Den norske kirke.

Statsstøtten er den samme for alle livssynsorganisasjoner jo.

Nei. Per hode, ja, men de får ikke samme beløpet.

Nå har heller ingen meldt seg inn i Den norske kirken. Den har som sagt brukt folkeregisteret, og man har den dag i dag automatisk innmelding ved fødsel dersom den ene av foreldrene er medlem.

Skjønt det er ikke helt slik det fungerer: Stortinget vedtar hvor mye statskirken skal få, og så får andre trossamfunn tilsvarende pr. medlem.

Tja... Høres jo fornuftig ut... ;P

...Også med tanke på at statskirkemedlemmene ikke har meldt seg inn selv...

Og man må betale for å være medlem der, noe man ikke må om man er medlem av statskirken...

Det betyr at HEF ikke klarer å konkurrere på pris. Synd for dem.

Det hadde de jo klart dersom lovverket hadde vært likt for alle tro- og livsyns organisasjoner helt fra starten av.

HEF får så lite statstøtte at de må ha medlemskontigent. Kirken får så mye støtte at de ikke trenger noe som helst penger fra medlemmene...

Og hvem blir vinneren da? Selvsagt blir den som urettmessig i førsteomgang fikk lov til å bruke folkeregisteret som medlems-grunnlag vinneren... Det sier jo seg selv. Og dette var god moral. Til det beste for menneskeheten. ;)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Akkurat det er åpenbart: Så lenge kirken finansieres over skatteseddelen/statsbudsjettet, så kan staten blande seg inn i kirkens affærer. Mange på den sosialistiske siden tror at det er med på å moderere den norske kirke, og hindre at mørkemannskristne får for mye makt.

Kirken på sin side vil ha det beste av to verdener: De vil gjerne ha statsstøtten, men vil bestemme alt selv.

Som liberaler mener jeg at folk bør få velge den kirke de foretrekker fritt, når de blir gamle nok til å velge, og betale regningen selv. Om det betyr at flere velger frikirker med mer ekstrem teologi, får det bare så være.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...