Liteg0 Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Jeg vurderer å kjøpe meg en ny TV å lurer litt på hva man får med en Smart TV. Planen min er å koble den opp til en PC hvor jeg får tilgang på alt mulig. Hva er det en Smart TV har som jeg ikke får like bra eller bedre via PCen? Så lurte jeg på om det er mye forskjell mellom merkene. Hva er best? Samsung, Sony, Philips, Panasonic, LG, etc.? Eller hva med en vanlig TV med Google TV Buddy Box, er det like bra eller bedre enn intrigerte Smart funksjoner fra andre merker? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Smart TV kan kjøre endel apper, som gjør at du f.eks får facebook, twitter, skype (med kamera), spill, spotify, chatting osv rett på TVen. Syntes det var tregt før, men nå med raskere prosessorer og til og med tokjerne prosessorer så går det mer unna. Av mer praktiske ting så er vel netflix og lignende streamingtjenester kjekt å ha, men man får det samme via spillkonsoller til en "dum" tv. Erfaringsmessig er det greit å sitte på facebook eller surfe på stor skjerm om man er alene, men det er ikke det man gjør når det er flere i rommet. Forskjellene er at alle har sine mer elelr mindre brukervennlige menyer og tilgang på apper, samt ulike betjeningsmuligheter. Noen har fjernkontrolelr som man kan bevege i luften for å flytte en markør omtrent som en datamus, andre flytter markører med piltaster. Samsung har vel kommet lengst med tanke på apputvalg og muligheter, lg har en god fjernkontroll. Det er også mulig å styre TVer med smartmobiler, men er usikekr på om du kan blande mobilmerker med tvmerker. Det er også bokser man kan kjøpe for å oppgradere dumme tver til smarte: http://www.lydogbilde.no/test/lg-st600-smart-tv-upgrader Når jeg byttet TV sist valgte jeg å ikke kjøpe en smart tv, hovedsakelig fordi jeg følte jeg betalte veldig mye for å få muligheten til å bruke facebook og lignende på tv noe som aldri kom til å skje. Nå når netflix og lignende har dukekt opp, så hadde det nok vært aktueltt med smart tv, men jeg får samme funksjon med en xbox eller ps3. Det er også greit å se full movie filmer fra f.eks youtube. Ligger masse dokumentarer og filmer der som er greit på en smart tv, men da hadde jeg valgt en litt sprek tv med tokjernes prosessor for å slippe å vente i evigheter for å få brukt tjenesten. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Jeg kan ikke fatte og begripe at folk bruker smart tv - funksjonen på dagens tv'er. Jeg har brukt siste utgave av hhv. samsung og lg's løsninger på dette og synes begge deler er tragisk. Trege menyer, elendige fjernkontrollere (ja, lg har en bedre løsning her), et mareritt å koble til tastatur, dårlig utvalg av apper m.m. Ville helt klart kostet på meg en stuepc i stedet for bruk av smart tv - funksjonen. Lenke til kommentar
Liteg0 Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) @Ankh: Det er jo fint å greit, men jeg har jo allerede tilgang til alt det der gjennom laptoppen som jeg kobler til TVen via HDMI. Tror jeg ned prioriterer Smart TV å går for en dum TV, så kanskje oppgradere med en sånn boks senere om jeg skulle få bruk for Smart funksjoner. Da lurer jeg på hvor jeg får tak i 55" dumme LED TVer? Om det i det hele tatt eksisterer. Endret 20. oktober 2012 av psychotim Lenke til kommentar
Liteg0 Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Ble å kjøpe en Philips 55PFL6007T, det er en Smart TV, men den er billigere enn andre Smart TVer, kanskje fordi Philips sin smart funksjon vist nok skal være ganske dårlig i forhold til konkurrentene. De få TVene jeg fant som ikke hadde Smart funksjoner kostet omtrent det samme, eller de hadde ikke 3D, så da ble det denne. Jeg valgte å gå opp noen tusen lapper for Ambilight for å få noe ekstra fra TVen som jeg ikke får av andre skjermer. Får se om det var verdt det når jeg mottar TVen, alle Youtube demonstrasjoner jeg har sett har de sagt at funksjonen er absolutt verdt pengene. Edit: Skiftet net butikk fra Komplett til NetOnNet og sparte 1500kr, ikke dumt. Endret 20. oktober 2012 av psychotim Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Phillips er bra. Var selv skeptisk til amilight, men oppdaget fort at det er avhengighetsskapende. Merker det ikke så mye når man slår det på, men går man tilbake til en tv uten så virker skjermen pluselig veldig liten og stusselig. Philips har en litt plundrete løsning for å sette opp utstyr som skal tilkobles, synes jeg. Gjøres heldigvis skjelden. For TVer så er det viktig for meg at man har norske modeller beregnet for det norske markedet. Mange nettbutikker selger TVer som ikke er det, og da mister man f.eks retten til gratis reperatør hjem. Opplevde det bl.a hos samsung, som nektet å sende gratis reperatør hjem fordi tven ikke var norsk modell kjøpt gjennom norsk importør. Sluttallet pleier indikere det, i dette tilfellet 6T. Kjenenr ikke philips godt nok til å vite hva T står for. 6000 serien mangler vel ambilight på toppen, noe som gjør opplevelsen litt halvveis. Mulig T serien indikerer den har en innbygget TV mottaker for digital TV. Din modell står ihvertfall på de norske philipssidene og det betyr vel at det er en norsk modell: http://www.philips.no/c/tver/6000-series-140-cm-55-tomme-easy-3d-dvb-t2-c-55pfl6007t_12/prd/;jsessionid=BCB8A3EE50C914893B44677667001C06.app101-drp4?t=specifications Ser bra ut :-) Eisa prisen tyder også på at det er en bra tv, og den får gode karakterer, som i denne testen: http://www.trustedreviews.com/philips-55pfl6007_TV_review Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå