Gå til innhold

Skattelistene til allmannskue: Greit?

Delvis

Anbefalte innlegg

Nå må man logge seg inn for å se siste skattelister. Det er en forbedring i forhold til å legge det ut for allverden.

Men det er likevel tilgang for alle, og ingen vet hvem som har sett på din liste.

Dagbladet: Det bør være åpenhet om skattelistene

Min mening er at det burde være slik: at når man ser på andres skattelister, ble det også registrert hvem som hadde sett på dem.

Skal det være åpenhet, bør det gjelde begge veier. Hvorfor skal de som studerer andres økonomi få være anonyme, hvis det skal være åpenhet ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stiller meg ganske likegyldig til hele opplegget. Det er på ingen måte nødvendig å legge ut skattelistene, men jeg ser samtidig ikke hva som er problemet med å la det ligge åpent hva andre tjener.

Problem og problem fru blom, det er vel egentlig en privatsak. Hvorfor skal hver fordømte sjel på internett kunne bla opp se hva du tjener eller har i formue, uten engang å kvittere for at en gjort det?

Hva er vitsen med at lottomillionærer skal få være anonyme, om nærmiljøet året etter lett kan se hvem det var ved å sjekke skattelistene?

Om du går i banken eller på ligningskontoret og spør hva naboen tjener i eller har i formue, får du ikke vite det fordi det har de selvsagt taushetsplikt om. Hvorfor skal ikke det samme gjelde når skattelistene legges ut på nettet?

Dessuten kan det være et problem med tanke på id tyveri og krimelle som snoker etter eldre enslige som har en del oppsparte penger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Min mening er at det burde være slik: at når man ser på andres skattelister, ble det også registrert hvem som hadde sett på dem.

Skal det være åpenhet, bør det gjelde begge veier. Hvorfor skal de som studerer andres økonomi få være anonyme, hvis det skal være åpenhet ?

Og i tillegg burde det koste en liten sum penger for hver person du ser på. Ett sted mellom 1 og 2 kroner kunne kanskje vært en grei sum. Da ville sikkert nyskjerrigheten begrenset seg akkurat passe. Opplysningene ville vært der for dem som hadde behov for det, og de som bare var nysgjerrige uten en reell grunn ville sikkert begrenset seg med et slikt opplegg.

Endret av Helm Hammerhand
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er imot hele konseptet - skulle heller sett at hvermansen ble avvent lysten til å kikke naboen i korta. For meg minner det for det meste om missunnelse og akkurat den følelsen trenger man ikke fyre oppunder.

:)

Lenke til kommentar

Gir innsyn i skattelistene noen fordeler for "mannen" i gata? Vist alt var skjult, ville man se større statlige lønninger osv eller har denne åpenheten ingenting for seg?

Hvis man som privatperson absolutt har behov for å sjekke noen, bør man som sagt være nødt legge igjen sin signatur på at man har gjort det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gir innsyn i skattelistene noen fordeler for "mannen" i gata? Vist alt var skjult, ville man se større statlige lønninger osv eller har denne åpenheten ingenting for seg?

De som betaler regningen bør åpenbart ha innsyn i hva pengene går til. Entra-saken viser behovet, tenk på alle de statsbedriftene vi ikke hører om. Om offentliggjøring av skattelistene er den rette metoden kan selvsagt diskuteres, men vi må kunne gå våre statlige forvaltere etter i sømmene.

Så lenge vi har et samfunn bygget på skatt så tror jeg uansett at åpenhet er viktig for tilliten til skattesystemet som sådan. Jeg gir strengt tatt blaffen i hva naboen betaler i skatt, selv om jeg av og til gir etter for min nysjerrighet. Derimot finner jeg det interessant at Røkke skatter av nesten hele sin formue, mens Stordalen ikke skatter av noe av sin. (I følge dagens Aftenposten.) Det viser nemlig hvordan skattesystemet fungerer i praksis, og det ville vi ikke visst om det var hemmelig. For å kunne endre systemet, må man kunne kritisere systemet, og for å kunne kritisere systemet, må man kunne se konsekvensene av det. Det tjener vi med åpne skattelister.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen fordeler med at vi skal kunne grafse i hva andre tjener. Inntekt er en privatsak og for meg virker det som de offentlige skattelistene i all hovedsak blir brukt til underholdning, mange koser seg med å snoke.

Det vi heller kunne hatt var gode anonymiserte oversikter over hva forskjellige yrkesgrupper tjener, også toppledere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syntes i hvert fall at man selv kan få seg fjernet fra de offentlige skattelistene om man ønsker. Det er jo ikke noe poeng i at man skal "tvinge" folk til å oppgi lønn og skatt...

Ikke så dumt forslag. At det gjøres valgfritt. Akkurat som tlf-nummere i oppføringer. De som ville sjekke, måtte da ha en eller annen slags tillatelse eller noe.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jeg husker en tilsvarende tråd for to-tre år siden og jeg synes fortsatt det er helt på trynet å offentliggjøre skattelistene. Så lenge de offentlige skattelistene ikke gir opplysninger om gjeld og andre faktorer som påvirker skattebeløpet, har de null verdi med tanke på å se hvordan skattesystemet fungerer i praksis. Det kunne godt vært utarbeidet statistikker over lønns- og skattenivået i ulike yrkesgrupper, bransjer og kanskje også bedrifter, men å henge ut enkeltpersoner er høyst unødvendig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er nå av den formening at man burde legge frem nettotallene:

Altså, f. eks.

Navn:    Jens Stoltenberg

Inntekt: 1 280 739   

Formue:          0

Skatt:     566 329

Burde klargjøre netto hvor mye vedkommende har bidratt med, eller mottat fra "fellesskapet"

Navn:    Jens Stoltenberg

Inntekt: 1 280 739  

Formue:          0

Skatt:     566 329

Felleskasse:  -714 410

<

Mao Jens Mottok 1 280 739 kr fra Fellesskapet (Staten), og betalte tilbake 566 329 kr i skatt for å betale sin egen lønning, men desverre var det ikke tilstrekkelig for å dekke hele hans lønning så det var 714 410Kr som noen andre nettobidragsytere ble nødt til å dekke for felleskapsbelastningen Stoltenberg. ;)

Bør vel for ordens skyld nevnes at Jens har untatt sine frynsegoder fra skatteloven, så hans nettobelastning for fellesskapet overstiger overnevnte ganske astronomisk, men det var konseptet jeg ville ha frem ikke detaljutregningen.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...