bennybone Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Hei! Min MSI GT780R (http://www.msimobile.com/level3_productpage.aspx?id=311) har krasjet totalt for andre gang på 13 måneder. Jeg mistenker sterkt at det er hovedkortet som har gått kaputt. Jeg får opp "BootMGR is missing", og etter utallige forsøk på å ta ut alt av usb-enheter, restart med windows disk vil den ikke engang komme inn i BIOS. Har tatt ut begge diskene mine (1 ssd og 1 hdd) og de fungerer smertefritt i andre maskiner. Så da ender jeg med at det mest sannsynlig må være hovedkortet. Eller? Det som skjedde sist gang den var på rep var noe av det samme, og de endte opp med å skifte hovedkortet mitt. (brukte riktignok 6 uker, Infocare.....) Dette skjedde ca 6 måneder etter jeg kjøpte pc'n. Nå har det gått omtrent 6 måneder etter reperasjonen, og det samme skjer igjen. Jeg har prøvd å google litt etter om det er noe fabrikkfeil med disse hovedkortene, men finner ikke noe særlig. MSI maskiner har 2 års garanti, men gjelder denne garantien når jeg har byttet ut den ene hdd'en med en ssd? De på infocare rev opp void-lappen som er klistret på undersiden når maskinen er ny, så de må jo ha notert eller registrert at det fortsatt er garanti på den siden maskinen bare er 13 måneder gammel. (Og finner de ut om det er en sjørøver windows? Har "aktivert" med windows loader) Jeg lurer da på om jeg har krav på ny maskin, eller pengene tilbake. Gidder ikke å vente i 6 måneder på at det samme skal skje igjen.. Skriver litt surrete her, men sånn går det etter en hard arbeidsdag midt på natten! ;-) Takker høflig hvis jeg får hjelp. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Jeg ville satt OS disken på test, da BOOT MGR ligger på disken. Eller du kan prøve denne: http://www.howtogeek...-windows-vista/ Å bytte disk og minne i laptop har jeg hørt er lovpålagt å kunne gjøre uten å bryte garanti i Norge. Hvis du skal ha ny maskin må nok begge orginaldiskene være montert i. Ring og hør med Infocare hva deres rutiner er. Uansett kan du høre med butikken hvor du kjøpte laptopen og forklare problemet til dem. Lenke til kommentar
bennybone Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2012 Et tusen takker for rask hjelp! Jeg har testet os disken (SSD) i en annen maskin, og det fungerte jo fint. Har også tatt vare på den gamle disken, bruker den som ekstern hdd, Men jeg må vel kanskje ha os på den for at de skal få gjort noe? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Hvis du klarer å sette dem opp i RAID 0 eller 1 (gjerne 1) og fått installert Ubuntu på dem, så har leverandør ingen ting dem skulle ha sagt. Bare si du har prøvd en reinstallasjon. http://www.ubuntu.com/download/desktop Lenke til kommentar
bennybone Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2012 Finnes det en guide som viser hvordan jeg gjør det? Hadde vært supert, så kan jeg passe på min kjære ssd mens moderskipet er på rep;) Lenke til kommentar
dbass Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Ikke generelt nei. Rot i BIOS innstillinger og RAID innstilliger til du har opprettet RAID 1. Ubuntu innstallasjon er bare rett frem(som med windows) Lenke til kommentar
bennybone Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 Da blir det litt vanskelig, siden jeg ikke engang kommer meg inn i BIOS. Det er også en av grunnene til at jeg tror det er hovedkortet som har kjørt seg. Har prøvd å trykke F3, F8, F12 og Alt+F10, ingen ting fungerer. Men jeg tok ut ssd'en, og installerte en fersk Windows på den, så ingenting feiler den i alle fall. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Har du forsøkt å spamme Delete ved oppstart? Det er mest vanlig for MSI å bruke delete. Da har jeg ingen flere råd, du får høre med butikken din, lykke til Lenke til kommentar
bennybone Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Ja prøvde det også, men fungerte ei Har nå sendt en fyldig mail til netonnet. Jeg har ikke hatt dårlig erfaringer med de før, så regner med at det burde gå fint. (håper på kreditering, tjohei) Takker for rådene uansett! Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Jeg mener å ha hørt at i det øyeblikket du åpner maskinen så går garantien ut. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Jeg mener å ha hørt at i det øyeblikket du åpner maskinen så går garantien ut. Det er litt variabelt fra merke til merke. Men du beholder uansett reklamasjonsretten selv om du bytter HDD, så om maskinen er kjøpt privat er det ikke noe problem å bytte HDD/minne, så lenge man ikke har ødelagt noe mens man gjør dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå