Gå til innhold

Bør terror sympatisører straffeforfølges?

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

20 stemmer

1. 1. Bør støttespillere for terrorister straffeforfølges?

• Ja!
      9
    • Ingen formening.
      1
    • Nei!
      10

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei, først og fremst: Jeg er selv muslim, og jeg synes disse ekstreme "menneskene" som dreper så mange uskyldige.

Nøkkelord: Terrorisme

Vi leser dagen lang om ekstreme mennesker som Mohyeldeen Mohammad og Mullan Krekar som støtter slike forferdelige handlinger, bør slike mennesker som enten støtter, eller reiser til land som Afghanistan/Syria etc for å begå slike handlinger, straffeforfølges i Norge?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[..] for å begå slike handlinger, straffeforfølges i Norge?

Hva mener du med "slike handlinger" ?

Har vondt for å se for meg at nordmenn som utkjemper regulær strid i Syria skal straffes for det? Etter hvilken lov eller paragraf?

Som vi vet hadde Norge nok allerede vært innblandet der militært (slik som i Libya) hvis det ikke var for at vedtak blir blokkert i Sikkerhetsrådet av Russland/Kina

Rent historisk kan en jo minnes om at rundt 220 nordmenn deltok i den Spanske borgerkrigen i sin tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hva mener du med "slike handlinger" ?

Har vondt for å se for meg at nordmenn som utkjemper regulær strid i Syria skal straffes for det? Etter hvilken lov eller paragraf?

Er det ikke imot loven å bedrive terrorisme, og aktivt delta i slike handlinger? Tror ikke det er en paragraf mot det, men det bør innføres.

Lenke til kommentar

Er det ikke imot loven å bedrive terrorisme, og aktivt delta i slike handlinger?

Helt klart, men du kan ikke sitte der å nærmest fastslå at bestemte personer allerede er skyldig i denslags.

Sannsynligvis har ingen av de norske fyrt av et eneste skudd ennå. Og havner de etterhvert i strid med Assad styrker så er jo ikke det "terrorisme"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Helt klart, men du kan ikke sitte der å nærmest fastslå at bestemte personer allerede er skyldig i denslags.

Sannsynligvis har ingen av de norske fyrt av et eneste skudd ennå. Og havner de etterhvert i strid med Assad styrker så er jo ikke det "terrorisme"

Nei, nei. Men hvordan vet vi det?

Tåpelig spørsmål

Hva er tåpelig med det?

Lenke til kommentar

Nei, nei. Men hvordan vet vi det?

Vet hva?

Lenke til kommentar

Man kan vel ikke straffe noen for å være sympatisør alene. Men når det gjelder de som reiser til Syria eller andre steder for å krige, så heller jeg mot at det bør forbys. Det med begrunnelse at det gir potensielle terrorister våpentrening.

Nordmenn i borgerkrigen i Spania ble nevnt, men nå er det kort sagt andre tider. Vi har ganske mange lover som vi ikke hadde den gangen. Godt mulig Norge burde ha forbudt innblanding i Spania også, men akkurat den epoken vet jeg lite om.

Lenke til kommentar

Man kan vel ikke straffe noen for å være sympatisør alene. Men når det gjelder de som reiser til Syria eller andre steder for å krige, så heller jeg mot at det bør forbys. Det med begrunnelse at det gir potensielle terrorister våpentrening.

At man får 10 min. opplæring i hvordan en kalashnikov fungerer kan neppe betegnes som opplæring i terrror.

Det er mer enn nok av eksempler på skytedesperadoer (skolemassakere etc.) som "fint" finner ut på egenhånd hvor avtrekkeren og sikte er, uten at de har vært i Syria eller andre krigszoner og fått "terror-trening"

Nordmenn i borgerkrigen i Spania ble nevnt, men nå er det kort sagt andre tider.

Borgerkrig er fortsatt borgerkrig i sin natur

Lenke til kommentar

At man får 10 min. opplæring i hvordan en kalashnikov fungerer kan neppe betegnes som opplæring i terrror.

Det er mer enn nok av eksempler på skytedesperadoer (skolemassakere etc.) som "fint" finner ut på egenhånd hvor avtrekkeren og sikte er, uten at de har vært i Syria eller andre krigszoner og fått "terror-trening"

Al Qaida fikk sin opplæring i Afghanistan, så jeg tror at slik deltagelse har en innvirkning. Og det er selvsagt mer enn "ti minutter med en kalashnikov".

Lenke til kommentar

Al Qaida fikk sin opplæring i Afghanistan, så jeg tror at slik deltagelse har en innvirkning.

Kan ikke uten videre sammenligne den brokete skaren med frivillige som stiller opp i Syria, med Al Qaida som "etablert" organisasjon.

Men nå har vi jo det "paradokset" at USA trinnvis har økt sin støtte til opprørsiden, EU/Nato "ser gjennom fingrene" med at våpen (og frivillige) blir transportert bl.a. via (nato landet) Tyrkia (bla. bakke-til-luft missiler)

Og det er selvsagt mer enn "ti minutter med en kalashnikov".

Den bistre realiteten er at mange opprørere dør og fortsatt kommer til å dø som ren kanonføde. Pågående kamper og fragmentert organisering er neppe noe godt grunnlag heller for å "utdanne" folk utover minimum av ferdigheter i våpenhåndtering og fremmrykking etc.

Også 95% av forumets brukere som har hatt en nogenlunde normal "gutte-oppvekst" og livserfaring hadde omtrent vært kvalifisert rett-ut-av-esken, med "10 minutter opplæring"

Men det blir vel ikke akuratt noe rush for å komme avgårde tenker jeg...

Forøvrig er vel selve utgangspunktet for tråden særdeles biased og forutinntatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Slik jeg ser det så er jo det utrolig mange av disse sympatisørene som faktisk oppfordrer til vold, er ikke det imot loven?

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så er jo det utrolig mange av disse sympatisørene som faktisk oppfordrer til vold, er ikke det imot loven?

Jeg har i grunn sagt det jeg vil frem til.

Du får "pirke videre", men vi får vel satse på at i den grad noen av de norske frivillige evt. gjør seg skyldig i krigsforbrytelse etc. så får de straffeførfølges på vanlig måte.

Ingen vits å overdrive og male fanden på veggen, nærmest på autopilot

Lenke til kommentar

Vel, hvorfor spør du? Og hvis det er det, hvordan forklarer du at du selv oppfordret til at visse personer burde få en kule mellom øya i en annen tråd?

Det er forøvrig straffbart å oppfordre til iverksettelse av straffbare handlinger, ikke bare straffbar vold. Det er oppfordringen til iverksettelsen som er straffbar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vel, hvorfor spør du? Og hvis det er det, hvordan forklarer du at du selv oppfordret til at visse personer burde få en kule mellom øya i en annen tråd?

Det er forøvrig straffbart å oppfordre til iverksettelse av straffbare handlinger, ikke bare straffbar vold. Det er oppfordringen til iverksettelsen som er straffbar.

Er ikke det å gå litt fra kontekst her? Ja, jeg mener de fortjener det, men jeg sier ikke at jeg vil at noen skal gjøre det, det er imot mine moraler.

Og jeg spør hva andre mener om dette, man lærer jo alltid av andres meninger.

Jeg vil presisere at den kommentaren ikke var en trussel, og var heller ikke ment som en. Jeg truer ingen, og jeg vil ei heller ikke bli truet. Dersom du ble støtt av kommentaren beklager jeg det.

Lenke til kommentar

Hvis man tenker på Breivik, blir man etterforsket hvis man uttrykker støtte til ham på sin blogg, eller lignende. Det vil si dersom noen oppdager det.

Men det å sitte på et kjøpesenter og i forbifarten uttrykke støtte til Breivik, er ikke like ulovlig. Det kan være fordi politiet ikke vet om det som blir sagt, eller fordi folk synes det er overdrevent å anmelde folk for noe de har sagt "i forbifarten". Det ville jo betydd full overvåkning. Dessuten er det vanskelig å bevise noe folk muligens har sagt.

Var iallfall dette jeg tenkte på da jeg leste overskriften, men ser at tråden tar opp litt andre ting.

Lenke til kommentar

Om du i forbifarten uttrykker støtte til å drepe forsvarsløse mennesker og barn, og noen hører hva du sier, kan det fort ende med et tips til politiet. Og da kan det, utifra omstendighetene, ende opp i politietterforskning. Om du er en kjent skrulling så kan det hende det du sier ikke blir tatt alvorlig uansett om du sier at du skal gå bananas i en barnehage. Om du sier noe på internett er det vel for det første skriftlig og ikke muntlig med alt det innebærer. Og så er det oftest slik at man ikke vet hvem som sa det. Er det en seriøs person, eller nok en skrulling? Før man vet det kan politietterforskning forhindre at flere forsvarsløse mennesker blir skutt ned. Dersom ABB hadde uttrykt sine syke planer på nett kunne det blitt forhindret.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...