Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff for hærverk på bil

shr00ms

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs hva slags hærverk det er snakk om. En ripe i lakken gir ikke samme straffen som å sabotere bremsene. Så du kan strengt tatt få alt fra liten bot/erstatning for lakkriping til 21 år for drap(sforsøk) om du saboterer bremsene.

Har alderen noe å si og hvis den er f. eks påtent

Lenke til kommentar

Jeg ser på det som sannsynlig at man vil få en form for bot og at man vil havne i et strafferegister. I tillegg så vil man vel måtte betale for reperasjon av bilen. Så det kan fort vekk bli veldig dyrt. Dette gjelder hovedsaklig ramponering.

Som nevnt over her om man saboterer bremser eller lignende som kan føre til en situasjon der fører av bilen kan bli drept/alvorlig skadet så vil man vel kunne få ganske streng straff. Opptil drapsforsøk vil jeg nok tro ja.

Jeg vil uansett ikke anbefale noen under noen omstendighet å ramponere en bil som tilhører andre, uansett hvor drittsekk den personen som eier bilen måtte være.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor stort skadeverk det er snakk om. Straffeloven sondrer mellom lite, vanlig og grovt skadeverk. Lite skadeverk er forseelse etter strl. §391 og har en strafferamme på bøter eller fengsel inntil 3 måneder. Vanlig skadeverk er forbrytelse etter strl. §291 og har en strafferamme på bøter eller fengsel inntil 1 år. Grovt skadeverk er forbrytelse etter strl. § 292 og har en strafferamme på bøter eller fengsel inntil 6 år.

Ved vurderingen av om det er lite eller vanlig skadeverk må en se på skadens økonomiske omfang og de øvrige omstendighetene ved skadeverket. For vurderingen av om det er grovt skadeverk angir § 292 annet ledd momenter av betydning. Det praktisk viktigste momentet her er om skaden er "betydelig".

Når det gjelder hærverk på en bil vil jeg tro graden av skadeverk bestemmes av hvilke typer handlinger man utfører mot bilen. Typisk om man påfører bilen noen riper eller andre skader som koster lite å utbedre, vil man nok ligge innenfor lite skadeverk. Imidlertid er det ofte svært dyrt å reparere skader på bil, noe som medfører at det trolig skal lite til før man bikker over i vanlig skadeverk. Er det snakk om å tenne på bilen eller ramponere den så kraftig at man ikke kan kjøre med den, vil jeg anta at man oppfyller kravet om "betydelig" skade og at man har begått grovt skadeverk.

Edit: Glemte spørsmål om alderen

Alder vil ha noe å si dersom man er 18 år eller yngre. Er man under 15 år kan man ikke straffes jf. strl. § 46 (men Barnevernet vil nok gripe inn jf. barnevernloven § 4-24). Er man mellom 15 og 18 år vil man trolig få lavere straff jf. § 55 og man vil neppe få ubetinget fengsel jf. strl. § 18.

Endret av ole-jakob
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...