slv28 Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Er det mulig å lage DVD filmer fra DV uten synlig tap av kvalitet? Jeg er ikke fornøyd med resultatet mitt. Jeg bruker Adobe premier til både captering og komprimering til DVD. Jeg har testet endel ulike instillinger. Resultatet blir ok, men man kan se en liten kvalitetsforskjellen. Er dette prisen man må betale for komprimering? Ved komprimering av lyd til mp3 er jo kvaliteten like bra som orginalen, det burde være mulig med video også? Kan det være andre ting en instillinger som forårsaker problemet, eks dvd brenner, brenneprogram, hardware i pc? Lenke til kommentar
Kisp Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Hei. DV er ukomprimert, mens DVD er komprimert så ja, det vil være en kvalitetsforskjell. Se innlegget til adonis: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=143535 Det jeg tro vil gi det beste resultatet er hvis du eksporterer fra Premier uten komprimering og så bruker et enkeltstående enkoder til å komprimere til MPEG2. Det finnes mange programmer og kodekser rundt på nettet, både gratis og kommersielle. Fint sted å begynne er http://www.doom9.net/ -Kisp Lenke til kommentar
adonis Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 DV er ukomprimert, mens DVD er komprimert så ja, det vil være en kvalitetsforskjell. Skal ikke være for ugrei her, men DV er også komprimert (noe sånt som 5:1, faktisk). DV video har en fast datastrøm på 25 MBit/sek (ca. 3.5 MB/sek). DVD (MPEG-2), derimot, har en variabel datastrøm på 2-8 MBit/sek. Målet med all form for komprimering er å få så mye informasjon til å ta så lite plass som mulig. Om du dog er ute etter god kvalitet bør bitraten for DVD/MPEG-2 være et sted mellom 6 og 7 MBit/sek. /Øystein Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Ikke for å være ekkel jeg heller, men mp3 er like langt fra å være fullgod lyd som dvd er fra å være dv (eller i hvert fall ukomprimert video). Dersom du hører etter i diskanten er mp3 veldig lett å gjenkjenne, men det er jo alt etter som hvilket organ du er best trent i helt teknisk er jo mp3 og dvd samme komprimering (mpeg-2), og bruker muligens algoritmer i samme slekt (jeg er på ekstremt tynn is) og vil være noenlunde lik komprimeringsgrad (eks: dv-strøm=25mbps -> 5 mbps på dvd og dv-lyd=ca 12 mbps -> 2 mbps på dvd(?)) En musiker vil si han ikke ser forskjell på dv og dvd mens en fotograf sier han ikke hører forskjell på cd og mp3. Men dette var mest som en tilleggsopplysning siden du sannsynligvis visste dette fra før lykke til. Sannsynligvis har Kisp det beste svaret: bruk en utenforstående encoder for best mulig bildekvalitet. Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 helt teknisk er jo mp3 og dvd samme komprimering (mpeg-2), og bruker muligens algoritmer i samme slekt (jeg er på ekstremt tynn is) og vil være noenlunde lik komprimeringsgrad (eks: dv-strøm=25mbps -> 5 mbps på dvd og dv-lyd=ca 12 mbps -> 2 mbps på dvd(?)) Nå skal jeg også være litt ekkel mp3 er jo MPEG 1 Layer 3 (dårligste MPEG standarden for lyd) mens MPEG 2 for video er et helt annet format. Disse komprimeringene bruker veldig forskjellig alogaritmer og gir veldig forskjellig kvalitet. Uansett vil det være et kvalitetstap. Hvor stort tapet er, kommer veldig an på hva slags program/type komprimering som benyttes innen for de forskjellige formatene. Bruker man et billig system, vil kvaliteten være dårligere enn et proft system. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Ikke for å være ekkel jeg heller, men mp3 er like langt fra å være fullgod lyd som dvd er fra å være dv (eller i hvert fall ukomprimert video). Dersom du hører etter i diskanten er mp3 veldig lett å gjenkjenne, men det er jo alt etter som hvilket organ du er best trent i Dette spørs jo veldig på komprimeringsgraden da, har du hørt APS eller APX mp3? Finnes plenty av folk som sier at det er ett "hav" av forskjell mellom mp3 og cd som ikke klarer å skille de fra vanlige cder i en blindtest, men har du 128 kbs CBR mp3 merker man såklart forskjell, men man prøver jo som oftest å gjøre kvaliteten best mulig med den tilgjengelige plassen, så det er jo ett lite aktuelt alternativ. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå