prosjeik Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Hei. Jeg prøver å få denne menyen til å fungere. Det skal være en knapp du trykker for å få <div>-området til å vises/skjules. Men jeg får det ikke til. Skulle gjerne ha sett hele html dokumentet slik det burde se ut for å fungere. Hvis noen har tips om andre menyer som kan poppe ut fra venstresiden i et html dokument, så er jeg takknemlig for det. På forhånd takk Sjekk denne siden: http://jsfiddle.net/HfdXY/ Her er koden: <html> <head> <script> $("#openMenu").click(function() { var menu = $("#menu"); if ($(menu).is(":visible")) { $(menu).animate({width: 0}, 1000, function() {$(menu).hide();}); } else { $(menu).show().animate({width: 100}, 1000); } }); </script> <script type="text/css"> #menu { height: 300px; width: 0px; border: 1px solid black; display: none; } </script> </head> <body> <div id="menu">Menu</div> <button id="openMenu">Toggle menu</button> </body> </html> Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Du vet såpass at koden din krever jQuery for å fungere? Lenke til kommentar
prosjeik Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Du vet såpass at koden din krever jQuery for å fungere? Ja, jeg har hørt om jQuery, men aldri brukt det før. Har googlet litt... men fungerer ikke enda.. Er dette riktig måte å bruke det på: <html> <head> <script type="text/javascript" src="jquery-1.8.2.min.js"></script> <script> $("#openMenu").click(function() { var menu = $("#menu"); if ($(menu).is(":visible")) { $(menu).animate({width: 0}, 1000, function() {$(menu).hide();}); } else { $(menu).show().animate({width: 100}, 1000); } }); </script> <script type="text/css"> #menu { height: 300px; width: 0px; border: 1px solid black; display: none; } </script> </head> <body> <div id="menu">Menu</div> <button id="openMenu">Toggle menu</button> </body> </html> Lenke til kommentar
prosjeik Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Har flyttet følgende linje fra <head> til <body>: <script type="text/javascript" src="jquery-1.8.2.min.js"></script> Funker fortsatt ikke... Lenke til kommentar
prosjeik Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Ser at jeg skrev <script> istedet for <style> - det er rettet opp... Lenke til kommentar
prosjeik Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Nå ser koden slik ut - men fungerer ikke enda: <html> <head> <script> $("#openMenu").click(function() { var menu = $("#menu"); if ($(menu).is(":visible")) { $(menu).animate({width: 0}, 1000, function() {$(menu).hide();}); } else { $(menu).show().animate({width: 100}, 1000); } }); </script> <style type="text/css"> #menu { height: 300px; width: 0px; border: 1px solid black; display: none; } </style> </head> <body> <script type="text/javascript" src="jquery-1.8.2.min.js"></script> <div id="menu">Menu</div> <button id="openMenu">Toggle menu</button> </body> </html> Knappen vises men det står et spørsmålstegn bak. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Hehe, du må også ha filen jQuery, du kan ikke bare inkludere den. Du kan jo bare bruke en CDN (Content Download Manager) <script src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.8.2/jquery.min.js"></script> Den vil inkludere jQuery 1.8.2 på nettsiden din. Er viktig at dette står i head-tagen og før alle dine jQuery-koder. Lenke til kommentar
prosjeik Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Jeg har lastet ned den filen - ligger i samme mappe med navnet jquery-1.8.2.min.js. Jeg flytter den opp igjen... ... men nei. Nå er koden slik: <html> <head> <script type="text/javascript" src="jquery-1.8.2.min.js"></script> <script> $("#openMenu").click(function() { var menu = $("#menu"); if ($(menu).is(":visible")) { $(menu).animate({width: 0}, 1000, function() {$(menu).hide();}); } else { $(menu).show().animate({width: 100}, 1000); } }); </script> <style type="text/css"> #menu { height: 300px; width: 0px; border: 1px solid black; display: none; } </style> </head> <body> <div id="menu">Menu<p> <a href="">Secret</a><br> </div> <button id="openMenu">Toggle menu</button> </body> </html> Det som vises på skjermen nå er knappen etterfulgt av spørsmålstegn Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Nå har jeg absolutt 0 peiling på js (vel, kanskje 1% ) - men må du ikke knytte en event til button-klikket? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Funerende html-kode <!DOCTYPE html5> <html> <head> <title>Tittel</title> <script src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.8.2/jquery.min.js"></script> <script> $("#openMenu").click(function() { var menu = $("#menu"); if ($(menu).is(":visible")) { $(menu).animate({ width: 0 }, 1000, function() { $(menu).hide(); }); } else { $(menu).show().animate({width: 100}, 1000); } }); </script> <style type="text/css"> #menu { height: 300px; width: 0px; border: 1px solid black; display: none; }? </style> </head> <body> <div id="menu">Menu<p> <a href="">Secret</a><br> </div> <button id="openMenu">Toggle menu</button> </body> </html> Lenke til kommentar
prosjeik Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Takk for all hjelp hittil Nå er ikke spørsmålstegnet der, men fortsatt skjer ingenting når jeg trykker på knappen. Når jeg trykker på knappen skal div-området komme til syne over knappen (knappen beveger seg nedover). Jeg bruker IE8. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Beklager, feil fra min side hvor jeg glemte å sjekke om jQuery var klart... <!DOCTYPE html5> <html> <head> <title>Tittel</title> <script src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.8.2/jquery.min.js"></script> <script> $(document).ready(function() { $("#openMenu").click(function() { var menu = $("#menu"); if ($(menu).is(":visible")) { $(menu).animate({ width: 0 }, 1000, function() { $(menu).hide(); }); } else { $(menu).show().animate({width: 100}, 1000); } }); }); </script> <style type="text/css"> #menu { height: 300px; width: 0px; border: 1px solid black; display: none; } </style> </head> <body> <div id="menu">Menu<p> <a href="">Secret</a><br> </div> <button id="openMenu">Toggle menu</button> </body> </html> Prøv nå! Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Jeg bruker IE8. Da bør du oppgradere til IE9, eller installere Opera, Chrome eller Firefox, for å få noe som er mer standard kompatibelt og mer oppdatert. Tar du en titt på jQuery-UI så får du en god del ferdig funksjonalitet, f.eks. Menu og Tabs. Lenke til kommentar
prosjeik Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Tusen takk Nå fungerer alt som det skal. Men jeg har et annet problem når menyen foldes ut flyttes alt innhold på siden nedover (under nedre nivå til menyen) Noen som har løsning på det? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 CSS-relatert problem. Float kan jeg tenke meg sammen med width. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Legg til position: absolute; (css) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå