Abigor Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Har vi diskutert vinterkrigen? Når da? Hva ble konklusjonen der? I 1939 reiste nordmenn som ønsket på ideologisk grunnlag å kjempe for å beskytte sine nordiske brødre til Finland. I 2012 reiser norske statsborgere som ønsker på ideologisk og religiøst grunnlag å kjempe for å beskytte sine muslimske brødre til Syria. Hva gjør Syriakrigen annerledes enn Vinterkrigen? Norge ønsket så definitivt ikke å bistå Finland i Vinterkrigen! Og Norge ønsker definitivt ikke å bistå opprørere på egenhånd. Derfor holder staten seg unna. Det gjør ikke alle innbyggerne. Dersom norske statsborgere ønsker å reise til Finland eller Syria for å kjempe der så får de beholde både tingene sine i Norge og sitt norske pass. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Ingenting er annerledes - begge burde vært ulovlig! Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Ahh, det var godt å få ditt syn om den saken i klartekst. Både jeg og den norske stat er uenig med deg. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Jeg er vant til at du er uenig med meg. Jeg er ikke vant til at du ikke har et eneste argument på din side. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Jeg har sagt det samme tyve ganger nå - det må være ulovlig for Norske Statsborgerer å tjene en annen stat, være den staten Finnland, Island, Syria, Syrias opprørere, Israel, Iran eller Sovietunionen! Hvordan i alle dager kan du være uenig? Dersom derimot Norge ønsker å hjelpe Israel på samme måte som de gjorde Libyas opprørere og USA i Afghanistan, så har vi et militære som er spesielt opplært til akkurat dette. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Jeg er vant til at du er uenig med meg. Jeg er ikke vant til at du ikke har et eneste argument på din side. Men du har jo bare sagt at det burde vært ulovlig! Du har jo ikke kommet med noen argumenter selv! Jeg har sagt det samme tyve ganger nå - det må være ulovlig for Norske Statsborgerer å tjene en annen stat, være den staten Finnland, Island, Syria, Syrias opprørere, Israel, Iran eller Sovietunionen! Hvordan i alle dager kan du være uenig? Jeg har sagt det samme jeg også, tyve ganger - det må være lovlig for norske statsborgere å tjene en annen stat, være den staten Finnland, Island, Syria, Syrias opprørere, Israel, Iran eller Sovietunionen! Hvordan i alle dager kan du være uenig? Dersom Norge ønsker å hjelpe Israel på samme måte som de gjorde Libyas opprørere og USA i Afghanistan, så har vi et militære som er spesielt opplært til akkurat dette. EU har som formål å nettopp skape denne muligheten. Tusenvis av utlendinger tjener den norske stat idag. Tusenvis av norske statsborgere tjener fremmede stater. Det fungerer utmerket. Endret 21. oktober 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Jovisst, du har bare ikke lest tråden. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Jovisst, du har bare ikke lest tråden. Jeg har lest tråden. Jobbe i utlandet eller ha dobbelt statsborgerskap? Å jobbe i utlandet fungerer kjempebra for alle involverte. Det kan vi se idag. En svensk lege kan jobbe utmerket bra for den norske stat i offentlig sykehus. Dobbelt statsborgerskap gjør at man er til å stole på i begge land. Endret 21. oktober 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Ja, selvsagt kan en svensk lege det...? Men statsborgerskap er jeg uenig i. Jeg tror ikke at man kan være 100% nordmann og 100% pakistaner. Like lite som man kan være 100% israeler og 100% palestiner. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Det er det som har vært et problem for meg gjennom flere poster her. Vi diskuterer to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre: 1) dobbelt statsborgerskap og 2) tjene en fremmed stat Jeg tror man utmerket kan tjene to stater. Jeg er selv halvt utlending og klarer utmerket godt å føle patriotisme og nasjonalisme for to land. Politisk konflikt og uenighet mellom disse to landene ville gi meg en dårlig følelse, omtrent som om mor og far skulle krangle. Et godt samarbeid mellom disse landene gir meg en god følelse. En svensk lege kan tjene den norske stat. Men en norsk frivillig kan ikke kjempe i Vinterkrigen? Hvorfor vil du lage et skille mellom disse ulike yrkesgruppene? Gjelder dette skillet for andre yrkesgrupper også? En nordmann kan jobbe som postmann i Danmark, men han kan ikke jobbe som telefonselger? Endret 21. oktober 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Han kan ikke tjene forsvaret i en annen stat, det er korrekt. Hadde du flere spørsmål? Hvis du virkelig ikke klarer å få inn i hodet at å være i forsvaret til et land er noe annet enn å ta en jobb et eller annet sted, så kan jeg ikke hjelpe deg. Endret 21. oktober 2012 av Shruggie Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Å være i forsvaret? Var nordmenn i det finske forsvaret? Er norske statsborgere i det syriske forsvaret? Jeg kan være enig med at politikk, politi og militære er forbeholdt egne statsborgere. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Vi snakker som sagt ikke om ansettelsesforhold, vi snakker om realiteter. Og når gikk denne tråden fra å være en diskusjon til å være "Utspørring av Shruggie"? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Du kommer med påstander som ikke har rot i virkeligheten eller med mitt eget syn. Så realitet er ikke det samme som ansettelsesforhold. Dermed er det helt greit å tjene andre stater, problemet er realitet. Hva er realitet? Endret 21. oktober 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Du argumenterer ikke lenger, du bare prøver å finne hull i mitt argument, og det er en lek jeg ikke deltar i. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Soldater som deltok i SS Viking fikk fengselsstraff, John Walker fikk 20 år i USA, og det er utallige andre tilfeller. Hvorfor er dette ikke OK, da? Hva med Arne Treholt? Han var jo bare "ansatt i KGB", hvorfor skulle ikke det være lovlig? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Jeg trodde Arne Treholt ble arrestert for å spionere på Norge for Soviet og for å ha vært ansatt på vegne av Norge men handlet på vegne av Soviet. Nordmenn som deltok i den Spanske borgerkrigen fikk ikke fengselsstraff, samme med Vinterkrigen. Grunnen til at norske frontkjempere fikk fengselsstraff var ikke for å krige på østfronten, det var i tilknytning til Tysklands okkupasjon av Norge. Dersom Tyskland aldri hadde angrepet Norge hadde heller aldri norske frontkjempere blitt dømt for landsforræderi. Akkurat som svenske frontkjempere ikke ble dømt. Det kan ikke sammenlignes med å være frivillig soldat i et annet land dersom man ikke er ansatt i norsk forsvar. Å være ansatt i Statoil samtidig som man samarbeider med Shell er forbudt. Å først arbeide i Statoil, så si opp jobben og arbeide i Shell er ok. Det har ingenting med statsborgerskap å gjøre. John Walker har jeg ikke hørt om tidligere, men ifølge et kort sveip over wikipedia ble han dømt for spionasje, ikke for å jobbe for Soviet. Igjen, problemet er å jobbe for to organisasjoner samtidig. Det er problemfritt å jobbe for en organisasjon om gangen. Jeg lurer på om vi diskuterer forbi hverandre ettersom dine eksempler ikke er relevant for mitt poeng. Endret 21. oktober 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Ikke den John Walker. Han som ble dømt til 20 års fengsel for å være medlem i Taliban. Og Arne Treholt ble ikke dømt for å ikke jobbe godt nok for Norge, men for å gi opplysninger i KGB. Han hadde dermed to herrer, skjønner? Problemet er ikke "arbeid", problemet er å HANDLE I KONFLIKT MED LANDETS INTERESSER! Du vet, som SS-soldatene som handlet for tyske interesser. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Problemet med frontkjemperne var at Tyskland okkuperte Norge, derfor var det å kjempe for SS indirekte med på å støtte okkupasjonen. I Sverige var det ingen okkupasjon og deltakelse i SS var helt uproblematisk. Slik jeg ser det er derfor eksempelet med SS ikke med på å forklare at å handle i konflikt med landets interesser er et problem. Arne Treholt ble dømt for spionasje, ikke for å arbeide for KGB. Det er derfor man ikke har lov til å arbeide i to konkurrerende bedrifter samtidig. Det var fortsatt fritt frem for nordmenn å jobbe i KGB så sant det var i tråd med Norges lover, noe KGB ofte ikke var, men det er en helt annen sak. Selvfølgelig, du kan ikke være etteretningsoffiser i Norge og Sverige samtidig. Du kan ikke jobbe i Nordea og DNB samtidig. Husk: Det er ikke forbudt å handle i konflikt med landets interesser. Noen ganger er det til og med positivt, for ikke å si nødvendig. Endret 21. oktober 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Og der er det vi er uenige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå