Gå til innhold

Arfan Bhatti og Mohyeldeen i Syria

Helm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de deltar i offisiell eller uoffisiell forsvar/arme/militære for en ikke-Norsk stat, så er det glassklart for meg at de umiddelbart mister sin statsborgerskap.

Det samme gjelder selvsagt Bjørn Hermann, som er kaptein i IDF.

Når det gjelder sistnevnte så har han både norsk og israelsk statsborgerskap. Skulle han mistet sitt israelske statsborgerskap hvis han tjenestegjorde for Norges forsvar? Nei selvfølgelig ikke. Når man har dobbelt statsborgerskap så har man rettigheter begge steder.

Lenke til kommentar

Stemmer, men det er sånn det burde vært.

Det er går med slike som har dobbelt-stasborgerskap, men ikke praktisk mulig for andre.

Har du feks. kun norsk så kan man ikke "miste" det.

Forøvrig synes jeg at mer enn ett statsborgerskap er tull. De det gjelder burde få en tidsfrist (feks. 3 år) hvor de må velge ett av dem.

Lenke til kommentar

Og nettopp det er det jeg vil bli kvitt - dobbelt statsborgerskap gjør at man ikke er å stole på i begge land.

Det er selvsagt helt i orden å først være nordmann, delta i norsk forsvar, ta utdannelse osv, og SÅ flytte til Israel (jeg forstår det slik at han er jødisk, og dermed er garantert statsborgerskap) få Israelsk statsborgerskap og begynne i jobb i IDF. Det er helt OK; men da må du si fra deg det norske statsborgerskapet samtidig.

Man kan ikke tjene to herrer.

Lenke til kommentar

Hvis de deltar i offisiell eller uoffisiell forsvar/arme/militære for en ikke-Norsk stat, så er det glassklart for meg at de umiddelbart mister sin statsborgerskap.

Gjelder det nordmenn som hjalp til i Vinterkrigen?

Hvorfor ikke? Alle andre yrker kan det, men ikke de militære?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Gjelder det nordmenn som hjalp til i Vinterkrigen?

Hvorfor ikke? Alle andre yrker kan det, men ikke de militære?

Norge kan selvsagt gjøre unntak, som i vinterkrigen, Libya i fjor, Afghanistan og lignende. Men hvis man drar på egen hånd for å tjene en fremmed makt, ja, da mister du passet, gutt!

Og du skjønte ikke det med to herrer. Det er ikke militæret, det er staten du tjener. Du kan ikke være 100% pakistaner og 100% nordmann.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Brynjar Melling vet utmerket hva Krekar er. Austrian Economist, hva tror du Brynjar Melling er? Islamsympatisør :D :D

Og hva var Abu Nidal? "Palestinsk" terrorist som myrdet på palestinere??

Brynjar Meling er Kristin Halvorsens hemmelige elsker. De to jobber for "The New World Order"

Abu Nidal var utsending fra den Singalesiske stat for å trekke oppmerksomhet bort fra den kommende borgerkrigen i landet.

:D

Svar skyldig igjen. Når tiltalte får blackout eller noe sånt når han skal svare = har tapt saken

Austrian Economist tror verden styres av "økonomisk lover" = økonom.

Idag har FSA tapt kampen om syrerne. Når har FSA bare leiesoldater å falle tilbake på. Her trengs store mengder, god betaling! PST vet selvfølgelig alt sammen, men later som de er født igår.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Norge kan selvsagt gjøre unntak, som i vinterkrigen, Libya i fjor, Afghanistan og lignende. Men hvis man drar på egen hånd for å tjene en fremmed makt, ja, da mister du passet, gutt!

Og du skjønte ikke det med to herrer. Det er ikke militæret, det er staten du tjener. Du kan ikke være 100% pakistaner og 100% nordmann.

Når ble det gjort unntak for vinterkrigen?

Hvorfor kan vinterkrigen være et unntak, mens syria ikke kan være det? Hva er den eller de avgjørende forskjellene mellom disse to situasjonene?

Hvorfor kan ikke en nordmann jobbe som soldat i et annet land? Problemet med Bjørn Hermann er vel ikke at han jobber i Israel, problemet er at han har to statsborgerskap?

Det er selvsagt helt i orden å være nordmann, delta i norsk forsvar, ta utdannelse osv, og SÅ flytte til Israel og begynne i jobb i IDF. Det er helt OK.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Men det gjør han ikke. Han tjener bare en herre og det er staten Israel. Hadde han også vært i tjeneste for kongen samtidig så hadde det vært et problem!

Jeg mener han må ha lov til å tjene Israel og samtidig beholde norsk statsborgerskap. Israel er en stat som Norge anerkjenner, da følger det også at vi anerkjenner IDF. Hadde han tjent opprørere i et eller annet land ville det vært en annen sak.

Jeg synes det er helt greit at man kan ha delt statsborgerskap. Jeg ser ikke noe stort problem med dagens regler.

Lenke til kommentar

Så hva er forskjellen på han og Mohyldeen?

Bjørn Hermann og Mohyeldeen? Vel, Hermann jobber som sagt for en stat vi anerkjenner. Mohyeldeen antar jeg lever av trygd og sosiale ytelser samtidig som han er fiende av samfunnet vårt og også reiser utenlands for å krige privat.

Lenke til kommentar
Men hvis man drar på egen hånd for å tjene en fremmed makt, ja, da mister du passet, gutt!

Hvorfor?

Det er tusenvis av nordmenn som hver dag arbeider i et annet land, uten at de mister passet. Det er tusenvis av utlendinger i Norge som arbeider her uten å miste sitt pass i hjemlandet. EU er et fellesskap mellom nasjoner som støtter nettopp dette formålet. Man SKAL tjene en fremmed makt og beholde passet!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Men hvis man drar på egen hånd for å tjene en fremmed makt, ja, da mister du passet, gutt!

Hvorfor?

Det er tusenvis av nordmenn som hver dag arbeider i et annet land, uten at de mister passet. Det er tusenvis av utlendinger i Norge som arbeider her uten å miste sitt pass i hjemlandet. EU er et fellesskap mellom nasjoner som støtter nettopp dette formålet. Man SKAL tjene en fremmed makt og beholde passet!

Arbeide _for_ en fremmed makt. Det er forskjell på å jobbe for IDF og å jobbe på en statoil-stasjon i Jaffa.

Og hva i alle dager har "en stat vi annerkjenner" å gjøre med saken? Syntes vi det var kult når nordmenn var medlemmer i SS Viking? Hva med de norske spionene som ble betalt av KGB og fikk offiserstitler og medaljer hemmelig? Hva når Israel angriper Iran og resten av verden prøver å gå mellom - hvor bra ser det ut når vi har soldater som tjenestegjør på begge sider?

Nei, dette kan ikke tillates!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Arbeide _for_ en fremmed makt. Det er forskjell på å jobbe for IDF og å jobbe på en statoil-stasjon i Jaffa.

Hva er forskjellen? Hvor går grensen?

Hva med nordmenn som var med i Vinterkrigen? Den spanske borgerkrigen?

At nordmenn kjemper på hver sin side i midtøsten ser jeg på som helt uproblematisk så lenge ingen av dem er statlig ansatt i Norge. De representerer ikke Norge.

Norge er et såpass sterkt og flott land at vi uten problemer kan akseptere dobbelt statsborgerskap og at nordmenn arbeider for andre militære styrker. Det er ikke nok til å skade oss. Ikke engang nok til å skape en ripe i lakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...