Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Velge skjermkort til ny high end desktop


Helm

Anbefalte innlegg

Det er tydeligvis mye å si om skjermkort og det meste er så langt sagt i tråden min om hovedkort. Sitatene er derfra. Jeg tenker det er best å ha en dedikert tråd om grafikk.

 

 

For å få noe som yter bedre enn GTX 690 må du først og fremst se på tester i høyere oppløsninger enn 1920x1080 i spill som faktisk presser grensene:

http://www.hardwareh...tlefield-3.html

 

Et GTX 690 vil kjøre spill knallbra, men om du er opptatt av å konkurrere i benchmarking er det ikke kortet, det er mer et kort av typen "set and forget," i likhet med alle Nvidia-kort i dag ettersom Nvidia har satt en skikkelig stopper for overklokking.

 

7970 Lightning kan kjøres i 4-veis CrossfireX, derfor vil det yte bedre enn 690 med maksimalt antall kort. Det kan også overklokkes lengre og har mulighet for å kjøre 5 skjermer i portrettmodus.

2560x1600 presser ikke grenser men er betydelig høyere enn HD. ;) Dersom jeg skal ha kun en skjerm blir det denne oppløsningen, hvis jeg skal ha to skjermer må jeg kanskje gå ned på fysisk størrelse (for å få plass) og muligens velge oppløsning ett hakk lavere.

Jeg velger 120 Hz dersom det gir bedre resultat?

 

Vedr. benchmarking så vil jeg kanskje måtte nøye meg med å konkurrere mot meg selv og mot "normale" maskiner, dersom jeg skal konkurrere mot seriøse overklokkere så må seg sikkert finne meg i masse bråk fra kjøleanlegget og det ønsker jeg ikke.

 

Hvor kraftig grafikk kan jeg ha uten støy? Jeg mener selfølgelig med en skikkelig god kjøling som ganske sikkert vil bety væske av ett eller annet slag.

 

 

 

Med tanke på at du bare skal spille på en skjerm er det ikke noe poeng med quad-SLI, det finnes ikke et spill ute i dag som trenger mer ytelse enn 680 SLI eller 7970 CFX som ikke er spesifikt optimalisert for AMD- eller Nvidia-kort. Fem skjermer i portrettmodus gir 5400 x 1920 i oppløsning, forresten.

 

Nvidia-kortene kan overklokkes, men spenningsjustering er låst som kort oppsummert betyr at AMD-kortene har langt større rom for overklokking (særlig da med vannkjøling.) Det hjelper ikke på situasjonen at Nvidia-kortene har en del mindre minnebåndbredde og betydelig svakere ROP-ytelse, om du liker å kjøre på med antialiasing av typen MSAA vil 7970 derfor slå 680. Om du er opptatt av PhysX eller spilling med 3D-briller vil begeret tippe mot Nvidia igjen.

 

SLI og CFX fungerer ved at skjermkortene bytter på hvilket kort som skal tegne bildet, problemet oppstår når kortene ikke kjører synkront og det blir ujevn tidsavstand mellom hvert bilde, i verste fall (med 4 kort) får man opplevelsen av å sitte med 20 fps når framerate-måleren viser 80 fps.

 

Du kan ikke kjøle en prosessor med flytende nitrogen 24/7, det nærmeste du kommer er fasekjøling. Vannkjøling er nok et greit kompromiss mellom kjøleytelse og praktisk drift. Det finnes fullcover-blokker til de mest populære grafikkortene, men jeg hadde ikke brukt penger på vannkjøling av et Nvidia-kort i dag, det gir ikke bedre overklokking og kjølinga er allerede mer enn akseptabel. HD 7970 Lightning har en fullcoverblokk laget av EK.

Jeg tenker det blir 2 GPUer da. Jeg får sikkert mer enn nok strev med å få en stillegående kjøling til disse.

 

Med 1 eller 2 skjermer i drift, er det noe å tjene på den raskere minnebåndbredden som 7970/7990 har? Har det noe å si for FPS?

 

 

 

GTX 690 har aktiv v-sync som skal forhindre stuttering, se halvveis ned side 2 i testen.

Er 7970 eller 7990 så sofistikert?

Adaptive Vsync har ikke AMD nei, det er dog en smule gimmicky: det fjerner ikke tearing og samtidig får man 1 frame inputlag som Trippel Buffer Vsync gjør, da kjører man like greit Triple Buffer Vsync og slipper unna tearing.

Nja, testeren burde vel sagt dette hvis det er tilfelle at Adaptive V-sync ikke virker skikkelig. Testeren skriver at det fjerner tearing helt og stuttering reduseres. Det står ikke om denne funksjonen ble satt på prøve.

 

Triple Buffer V-sync? Dette er helt nytt for meg. Men jeg fant en ganske bra forklaring på Anandtech: Triple Buffering: Why We Love It. Forstod det meste men ikke alt. Nå vet jeg årsaken til flicker (minner fra gamle dager).

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2560x1600 presser ikke grenser men er betydelig høyere enn HD. ;) Dersom jeg skal ha kun en skjerm blir det denne oppløsningen, hvis jeg skal ha to skjermer må jeg kanskje gå ned på fysisk størrelse (for å få plass) og muligens velge oppløsning ett hakk lavere.

Jeg velger 120 Hz dersom det gir bedre resultat?

 

Vedr. benchmarking så vil jeg kanskje måtte nøye meg med å konkurrere mot meg selv og mot "normale" maskiner, dersom jeg skal konkurrere mot seriøse overklokkere så må seg sikkert finne meg i masse bråk fra kjøleanlegget og det ønsker jeg ikke.

 

Hvor kraftig grafikk kan jeg ha uten støy? Jeg mener selfølgelig med en skikkelig god kjøling som ganske sikkert vil bety væske av ett eller annet slag.

Enten går du for 2560x1440 eller x1600, eller så går du for 1920x1080 @ 120Hz, det finnes ikke et LCD-panel som takler begge deler.

 

Du kan ha så kraftig grafikk som du vil uten støyproblemer med vannkjøling, fordelen med vannkjøling er at du kan dumpe varmen over et betydelig større kjøleareal og dermed slippe unna bråkete vifter.

 

Jeg tenker det blir 2 GPUer da. Jeg får sikkert mer enn nok strev med å få en stillegående kjøling til disse.

 

Med 1 eller 2 skjermer i drift, er det noe å tjene på den raskere minnebåndbredden som 7970/7990 har? Har det noe å si for FPS?

7970 vil dra fra 680 i enkelte tyngre spill som Crysis og Metro 2033, 7970 vil også takle 4xMSAA bedre enn 680 i de aller fleste spill (men det er mest fordi 7970 har bedre ROPs.)

 

Nja, testeren burde vel sagt dette hvis det er tilfelle at Adaptive V-sync ikke virker skikkelig. Testeren skriver at det fjerner tearing helt og stuttering reduseres. Det står ikke om denne funksjonen ble satt på prøve.

 

Triple Buffer V-sync? Dette er helt nytt for meg. Men jeg fant en ganske bra forklaring på Anandtech: Triple Buffering: Why We Love It. Forstod det meste men ikke alt. Nå vet jeg årsaken til flicker (minner fra gamle dager).

Adaptive Vsync fungerer slik:

60 fps: aktiver Vsync, ingen tearing

under 60 fps: deaktiver Vsync, tearing vil oppstå.

Det er en glorifisert framerate-begrenser, ikke en løsning på Vsync/tearing-problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[Adaptive Vsync har ikke AMD nei, det er dog en smule gimmicky: det fjerner ikke tearing og samtidig får man 1 frame inputlag som Trippel Buffer Vsync gjør, da kjører man like greit Triple Buffer Vsync og slipper unna tearing.

Som jeg har nevnt tidligere så slipper man en mer ujevn frametid og "motion discontinuity" man kan få med triple buffering når frameraten er under vsync raten. Mao er det ikke like greit med triple buffer, det kommer ann på hvilkne kompromisser man er villig å ta.

Lenke til kommentar

7970 vil dra fra 680 i enkelte tyngre spill som Crysis og Metro 2033, 7970 vil også takle 4xMSAA bedre enn 680 i de aller fleste spill (men det er mest fordi 7970 har bedre ROPs.)

Da har jeg fått en forståelse av hva som gjør 7970 bedre i noen spill. Vet du hva det er som gjør at 680 har en fordel i andre spill?

Lenke til kommentar

7970 vil dra fra 680 i enkelte tyngre spill som Crysis og Metro 2033, 7970 vil også takle 4xMSAA bedre enn 680 i de aller fleste spill (men det er mest fordi 7970 har bedre ROPs.)

Da har jeg fått en forståelse av hva som gjør 7970 bedre i noen spill. Vet du hva det er som gjør at 680 har en fordel i andre spill?

10-15% høyere klokkefrekvens.

Mer effektiv bruk av shaderprosessorer.

Mange spillutviklere optimaliserer spillene til Nvidia-kort, BF3 er et veldig godt eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kan ha så kraftig grafikk som du vil uten støyproblemer med vannkjøling, fordelen med vannkjøling er at du kan dumpe varmen over et betydelig større kjøleareal og dermed slippe unna bråkete vifter.

Glimrende!

Jeg har bare sett bilder av vannkjøling på Radeon. Er dette bare pga overklokking eller er Nvidia mindre egnet til vannkjøling?

 

 

PS, tusen takk for alle dine bidrag i trådene mine.

Lenke til kommentar

Du kan ha så kraftig grafikk som du vil uten støyproblemer med vannkjøling, fordelen med vannkjøling er at du kan dumpe varmen over et betydelig større kjøleareal og dermed slippe unna bråkete vifter.

Glimrende!

Jeg har bare sett bilder av vannkjøling på Radeon. Er dette bare pga overklokking eller er Nvidia mindre egnet til vannkjøling?

 

 

PS, tusen takk for alle dine bidrag i trådene mine.

Godt mulig at de som vanligvis vannkjøler ble skuffet over 680, og at de droppet å oppgradere eller heller gikk for 7970, eller de som var opptatt av støy fant ut at kortene var stille nok med luftkjøling. Med tanke på at det er veldig få som vannkjøler er det umulig å si noe sikkert her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...