Skrujernet Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Nettopp fått jobb, og vet ikke hvordan jeg skal bestille skattekort, eller hvilken informasjon man skal regisrere. Har tidligere i år hatt en sommerjobb med frikort der jeg tjente 13 000 kr. Skal jeg levere et nytt frikort til ny arbeidsgiver eller skal jeg velge noe annet? Har 0 peiling på hva jeg skal gjøre, så noen som kan hjelpe? Er telefonsalg. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Om du skal levere nytt frikort kommer helt ann på hvor mye du blir å tjene til neste år. Om jeg ikke husker helt feil kan du logge inn på Altinn og taste inn forventet inntekt for 2013, så vil du få skattekortet tilsendt deretter. Eventuelt kan du ordne deg et tabellkort som trekker skatt avhengig av mye variabel månedslønn du mottar. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Hvis du kommer til å tjene mer enn frikortgrensen i år er det lurt å bestille nytt kort, hvis ikke kan du bruke frikortet hos ny arbeidsgiver. Du går inn på Skatteetaten.no for å bestille nytt skattekort. I denne prosessen må du taste inn hvor mye du har tjent hittil i år, hvor mye du har skattet og hvor mye du forventer å tjene. Du legger også inn hvor mye du har av oppsparte middler (feks i bank) og om du har lån. Skatteetaten vil så sende deg et nytt kort med tabelltrekk/prosent som de mener du skal skatte. Skattekortet kommer i posten etter noen dager. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Skal jeg skrive inn hva jeg har tjent på frikortet også? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Nettopp fått jobb, og vet ikke hvordan jeg skal bestille skattekort, eller hvilken informasjon man skal regisrere. Har tidligere i år hatt en sommerjobb med frikort der jeg tjente 13 000 kr. Skal jeg levere et nytt frikort til ny arbeidsgiver eller skal jeg velge noe annet? Har 0 peiling på hva jeg skal gjøre, så noen som kan hjelpe? Er telefonsalg. Du kan bare levere frikort for resten av dette året, så sant ikke du tjener over ca. 50-60K totalt i år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå