herdon Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Jeg har laget en nettside der jeg har html5 video med .mp4 filmfiler. Denne funker fint i safari, og jeg tror den også funker fint i chrome, men i internet explorer viser den bare et kryss, sånn som det er på bilder som ikke kan vises, hvorfor skjer dette når alle 3 nettlesere skal kunne ta .mp4 filer i samme video og bildeformat? Håper noen kan gi meg svaret. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hvilken IE? Det er trolig fordi videoformatet ikke er støttet. Lenke til kommentar
herdon Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Jeg sa at alle 3 nettleserne jeg nevnte støtter filformatet med riktig video og lydformat (så jeg har IE9). Du kan lese hva nettleserne godtar av filformater her: http://w3schools.com/html/html5_video.asp Endret 18. oktober 2012 av herdon Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hvordan ser din video-tag ut? Lenke til kommentar
herdon Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Her er linjen i php scriptet: echo "<video width='320' height='240' controls='controls'><source src='filmfiler/" . $filmfil . "'>Din nettleser støtter ikke video-taggen i html5.</video>"; Endret 18. oktober 2012 av herdon Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Jeg ser ingen type i din video-tag noe som kan gjøre at IE ikke forstår type video... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Jeg sa at alle 3 nettleserne jeg nevnte støtter filformatet med riktig video og lydformat (så jeg har IE9). Jepp, og jeg sa at det ikke er sikkert at nettleseren støtter filformatet. At det står .mp4 i slutten av filnavnet trenger ikke ha noe med hva som er inni fila. Men før vi går videre med dette, legg til "type" på video-taggen og korriger at du bruker "HTML5" DOCTYPE. Lenke til kommentar
herdon Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Da forstår jeg ikke hvorfor den klarer w3schools eksempel, selv når man tar vekk type-delen. Lenke til kommentar
herdon Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 doctype er med Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Og hva er DOCTYPE-en? Lenke til kommentar
herdon Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 <!DOCTYPE html> Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Da er nok ikke videofila kompatibel. Fungerer dette kopiert verbatimt i en HTML-fil? <!DOCTYPE html><html><head></head><body><video controls autoplay style="width:640px;height:360px;" src="http://ftp.nluug.nl/ftp/graphics/blender/apricot/trailer/sintel_trailer-480p.mp4"/></body></html> Lenke til kommentar
herdon Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Da er nok ikke videofila kompatibel. Fungerer dette kopiert verbatimt i en HTML-fil? <!DOCTYPE html><html><head></head><body><video controls autoplay style="width:640px;height:360px;" src="http://ftp.nluug.nl/ftp/graphics/blender/apricot/trailer/sintel_trailer-480p.mp4"/></body></html> Nei, det gjør den ikke, får et kryss der videoen skulle vises, akkurat som det andre. Endret 24. oktober 2012 av herdon Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Hvilken versjon av IE og Windows har du? Om jeg husker rett trenger du IE9 og Win7 for støtte som standard. Lenke til kommentar
herdon Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2012 Har IE9 og Win7 (se her: http://uploading.com/files/get/a643a2e1/versjon%2Bav%2Bnettleser.png for bilde) Lenke til kommentar
SimsteX Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 <source src="movie.mp4" type="video/mp4"> Husk type="video/mp4 .mp4 funker i IE9, Chrome 6 og Safari 5. Lenke til kommentar
herdon Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 <source src="movie.mp4" type="video/mp4"> Husk type="video/mp4 .mp4 funker i IE9, Chrome 6 og Safari 5. Dette er php koden som definerer video-taggen (og hvis det ikke hadde vært riktig mp4-fil, så ville den heller ikke fungert i Chrome og Safari ): echo "<video width='320' height='240' controls='controls'><source src='filmfiler/" . $filmfil . "' type='video/mp4'>Din nettleser støtter ikke video-taggen i html5.</video>"; Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg vet ikke om det er viktig, men du bruker feil type fnutter. HTML bruker " rundt attributt-verdier. Og angående det du skriver om mp4-filer så stemmer ikke det. De tre nettleserne bruker forskjellige decodere som har forskjellige egenskaper, codec-støtte og feilhåndtering. Safari f.eks bruker Quicktime som kommer som standard med bedre formatstøtte enn IE som benytter Quartz for dekoding. Lenke til kommentar
herdon Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Jeg vet ikke om det er viktig, men du bruker feil type fnutter. HTML bruker " rundt attributt-verdier. Og angående det du skriver om mp4-filer så stemmer ikke det. De tre nettleserne bruker forskjellige decodere som har forskjellige egenskaper, codec-støtte og feilhåndtering. Safari f.eks bruker Quicktime som kommer som standard med bedre formatstøtte enn IE som benytter Quartz for dekoding. html skal kunne både ta " og ' av hva jeg har hørt. Og når det gjelder videoformater, se denne (kopiert fra http://w3schools.com...html5_video.asp): Video Formats and Browser Support Currently, there are 3 supported video formats for the <video> element: MP4, WebM, and Ogg: •MP4 = MPEG 4 files with H264 video codec and AAC audio codec •WebM = WebM files with VP8 video codec and Vorbis audio codec •Ogg = Ogg files with Theora video codec and Vorbis audio codec I tillegg så var filmene laget i moviemaker og der stod det at det var H264 videofil, det stod ikke noe om lyd, men siden det er microsoft som har laget både moviemaker og IE, så tror jeg at de også har valgt riktig lyd siden de har riktig videoformat i riktig container. Endret 4. november 2012 av herdon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå