Gå til innhold

Installere Windows 8 RTM på splitter ny PC?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jobber med å bygge ny PC fra bunn av og vurderer å la være å kjøpe med Windows 7, og heller utnytte de 90 dagene du får med RTM og heller kjøpe Windows 8 en eller annen gang senere.

Er dette virkelig dumt med tanke på driverkompatibilitet osv. eller kunne dette vær ganske fornuftig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig dumt, med mindre du snakker om eldre laptop, har merket f.eks Bluetooth som heller ikke var drivere til windows 7, hadde windows vista til å begynne med.

Selvsagt finnes det tilfeller der USB3 driverne ikke er helt på topp med PCI-E kontrollere, men vil si ellers ut fra min erfaring er det meste ganske så bra nå. Det meste av driverne blir installert automatisk, men kan være greit å sjekke om hovedkortet er kompaktibel med windows 8, basert på google f.eks produsent eller tidligere erfaringer.

Men vet ikke hvordan du vil like "metro" (Som microsoft har sluttet å kalle det). For de fleste vil heller ha fortrekket windows 7 menyer istedenfor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Asus reklamerer med at det hovedkortet Windows 8 klart, så kompatibilitet blir nok ikke et problem.

Datamaskinen er en videoredigerings-/spillemaskin til for mye penger, så jeg vil bare være sikker på at dersom jeg velger å bruke Windows 8 RTM for så å gå over til fullversjon, at alt virker som det skal.

Har lest noen kommentarer om W8 der folk sier at det drar spill bedre til en viss grad, det starter kjappere, krever minimalt med minne osv.

Siden jeg kjøpte med en SSD som os-disk så tenkte jeg at det kunne vært gøy å se hvor kjapp de to er sammen.

En ting jeg er mest usikker på er om å bytte fram RTM til fullversjon vil bli litt av en ildprøve?

Ser på sidene til Microsoft at en kan ikke oppgradere RTM og må avinstallere det – for så å installere fullversjonen. Jeg har kjøpt med en 2TB mekanisk harddisk til å lagre sikkerhetskopier o.l., men jeg har aldri avinstallert et operativsystem før. Hvordan er det det går for seg og er det verdt bryet?

Alternativet blir enten å sitte en uke uten OS eller bruke en tusenlapp på Windows 7 igjen.

Når det kommer til metro så spiller det ingen rolle for min del. Synes det er unødvendig at den skal ta opp hele skjermen, men jeg bruker vanligvis bare startmenyen for søkeutiliteten, og snarveiene er prikk lik som på W7 (windows knapp + søkeord), så jeg skal nok klare meg.

Har alt prøvd det i vmware og synes skrivebordet og det nye temaet ser kjempestilig ut. Stor fan av skarpe kanter.

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Windows 8 kjører enda bedre på samme maskinvare og har bred driverstøtte. Mer eksotisk maskinvare må nok ha egen drivere, men slik er det alltid med nytt OS.

Hvis du ikke klarer å vente en uke, kan du "få tak i" RTM versjonen allerede nå, den har vært tilgjengelig på MSDN og Technet siden august. Jeg kjører denne og er strålende fornøyd. Foreløpig kjører jeg på en 40GB partisjon på en snurredisk for testing, men når jeg kjøper den neste fredag blir den installert på SSD-en.

Er enig med deg ang. det nye utseendet, jeg liker også de skarpe kantene. Så lenge man ser på (Metro) Start-skjermen som en utvidet Start/Søke-meny, så fungerer dette fint. Og når man skal bruke tjenester som f.eks. Netflix, fungerer app-opplevelsen fin-fint. I slike tilfeller ønsker man jo å dekke hele skjermen med én app.

Lenke til kommentar
Datamaskinen er en videoredigerings-/spillemaskin til for mye penger, så jeg vil bare være sikker på at dersom jeg velger å bruke Windows 8 RTM for så å gå over til fullversjon, at alt virker som det skal.

Du blander begreper litt. RTM = den endelige versjonen. Du snakker om å laste ned prøveversjonen av Enterprise. Den får du ikke oppgradert etter den går ut. Det har ingen ting med RTM å gjøre. Den versjonen du får med prøveversjonen = RTM og den versjonen som kommer i butikken neste uke = RTM. Null forskjell.

Det tar jo ikke så lang tid å legge inn Windows på nytt. Kommer vel an på hvor mange programmer og spill du legger inn etterpå, og hvor mye endringer du gjør. Om jeg skulle ha testet noe i 90 dager hadde jeg lagt inn det jeg vet jeg trenger å bruke, for å se om det fungerer. Spilt de viktigste spillene for å se om de fungerer.

Så lagt inn den vanlige versjonen når jeg hadde kjøpt denne.

Lenke til kommentar

Ja, for 90-dagers prøveversjonen er en evaluering av Enterprise-utgaven. Og denne kan man ikke kjøpe produktnøkkel til og aktivere.

Men du kan finne Windows 8 RTM via uoffisielle kanaler og slik installere Pro utgaven. Så om en uke kjøper du deg en nøkkel på Windows.com og aktiverer med denne.

Lenke til kommentar

Vil vel ikke anbefale å laste ned Windows 8 fra uoffisielle kanaler, da du aldri kan være 100% sikker på hva du får med. I tillegg må du jo aktivere Windows 8 med en gang, om ikke begynner vannmerke og et veldig plagsom aktiveringsbilde dukke opp hver 3.time. Og det starter ca 3.timer etter installasjonen om du ikke aktiverer.

Så finnes det selvsagt måter å omgå dette på i en liten stund. Men da er du langt fra noen prøveversjon.

Bare husk på at om du laster ned Windows 8 Enterprise, vil du ikke kunne legge inn Windows Media Center i det hele tatt. Den muligheten er helt fjernet fra Enterprise versjonen, uansett om det er prøveversjon eller betalt fullversjon.

Media player vil jo fortsatt fungere da.

Nå er det jo bare 6.dager igjen til lansering. Da vil en oppgraderingspakke koste ca 470 kroner. Tenker at prisen hos Microsoft blir ca den samme. Har du fått pcen? Om ikke kan du som sagt kjøpe og laste ned til fredag.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Har ikke fått PC-en, nei.

Kabinettet kommer visst ikke på lager før den 14. November.. Skal høre med support om jeg ikke kan få byttet den til samme kasse bare med annen farge de faktisk har på lager.

Uansett er det én del som ikke er tilgjengelig før den 26. uansett, så jeg går nok for fullversjon øyeblikkelig.

Bonusspørsmål; oppgraderingspakker virker vel ikke på en helt ny og tom harddisk? Den krever en vel at en eldre versjon av Windows allerede er installert?

Hvor er det rimligs å kjøpe W8 fra?

Lenke til kommentar
Bonusspørsmål; oppgraderingspakker virker vel ikke på en helt ny og tom harddisk? Den krever en vel at en eldre versjon av Windows allerede er installert?

Det går helt fint å installere en oppgraderings versjon på en tom harddisk. Det er aktiveringen etterpå som kan være et problem. Per dags dato finnes det ingen oppgraderings versjoner av Windows 8 ute på nett, så ingen har fått testet dette enda. Men vedder mye på at det raskt kommer en liten register endring eller noe slikt for å kunne aktivere på et tom disk.

Hvor er det rimligs å kjøpe W8 fra?

Det vet vi ikke før etter 26.oktober.

Nettbutikker som komplett.no har jo lagt til Win8, men om prisene er de samme etter 26.oktober vites ikke, og hva prisen på Microsoft Store her i Norge blir vet ingen før lansering.

Lenke til kommentar

Om du tenker på den lille registerendringen som må til for å få aktivert Win7 på en tom disk, så er svaret nei. Ingen problemer i det hele tatt. Har fungert perfekt siden 2009. Microsoft har ikke gjort noen forsøk på å tette dette smutthullet.

Så finnes det et tilsvarende smutthull i Windows 8, så vil det fungere like bra som i Windows 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...