Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen skrur seg av etter 2 sek

Anbefalte innlegg

Hei, har prøvd å bygge en pc for første gang nå, men pcen skrur seg av etter noen sekunder og skrur seg på igjen. Sånn holder den på til jeg fjerner strømmen.

Alle vifter spinner noen sekunder, men ser ut som psu viften er den første som gir seg (hvis det har noe å si). Har en følelse av at kanskje cpu`en eller HK det er noe problemer med, klønet litt med å sette ned cpu`en og la den først feil vei, men tok den opp og la den riktig vei før jeg festet den med bøylen.

Er det noen måte jeg kan finne ut hva som er problemet? Er det HK eller CPU er det ikke noe problem å kjøpe nytt, men vil ikke kjøpe noe nytt før jeg vet hva som er problemet.

Takk for all hjelp, hilsen en klønete person..

(ps har aldri kommet lenger en de 2-3 sekundene den prøver å skru seg på)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du er litt klønete, så ville jeg anbefalt å tatt ut hovedkortet først, for å dobbeltsjekket at du har plassert standere riktig (avstandsstykkre, er muttere som sitter mellom hovedkort og chassi, for å "løfte" hovedkortet vekk fra chassi, for å unngå kortslutninger)

Mens du har det ute, så ville jeg holdt meg til cabriolet-mode (ikke ha hovedkort montert i chassi ved test). Husk å ha noe som ikke leder under hovedkortet (papp eller lignenede, ikke stoffer som kan lage statisk elektrisitet, og ikke stoff som leder strøm)

Siden du har plassert CPU feil vei ved et uhell allerede, så ville jeg dobbeltsjekket at alle CPU-pinner som sitter bak ikke er bøyd eller skadet, at alle ligger 100% nøyaktig der de skal være.

Så gå det på det mer generelle, har du koblet i ALLE strømkontaktene til hovedkort(20(+4)), (4(+4)) og evt skjermkort (6(+2)?

Står RAM-brikkene i riktig plassering og er dem montert riktig?

Har du montert CPU-kjøler godt nok(at CPU ikke overheater og krasjer av den grunn)?

Fjern alt det andre i mellomtiden, frem til at du får hovedkortet til å POSTe.

(aka PSU, MBD, CPU, GPU og evt 1 RAM). Husk å cleare CMOS også, hjelper i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...