Gå til innhold

Kjøpe leilighet, hva må jeg ha med i regnestykket?

tho_kva2

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal til neste skoleår flytte hjemmefra til Trondheim. Er 20 år og jobber for tiden, uten skole. Tenker jeg skal regne litt på om jeg kan ha muligheten til å få kjøpt noe med en gang istedenfor å leie, som er å kaste penger ut av vinduet. Forhåpentligvis så er jeg fortsatt sammen med kjæresten som skal samme sted så da har vi litt penger. Med 15% egenkapital så kan vi ved den tid ta opp lån på ca. 1.6-7mill.

Så er det alle utgiftene som kommer etter kjøpet.. Her er jeg litt usikker på hva som må medregnes da jeg ikke kan så alt for mye om dette området..

Felleskostnaden på leiligheten

Lån

Strøm

Forsikring

Internett

osv

osv..

Håper på gode svar!

Mvh,

Thomas H. Kvam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer om dere ikke er sammen lenger? Dere burde vel stå ansvarlige begge to om ikke en av dere er økonomisk trygge nok til å stå igjen alene om det blir brudd mellom dere.

Renteøkning? I dag er rentene på rundt 3,5%, noen har enda lavere og noen sikkert høyere, men hva om renten blir 7%, er det rom for dette?

Vedlikehold kan jo bli en utgiftspost om det er dårlig standard på elektrisk anlegg, bad og våtrom med tanke på fuktskader.

Strømutgift har du satt opp, men dette kan variere veldig mye ettersom hvor god standard det er på leiligheten. En gammel leilighet på 35 kvm kan være dobbelt så dyr som en ny leilighet på 70 kvm.

Litt usikker på hva du legger i fellesavgifter, men du har kommunale avgifter. Ting som vann og avløp varierer fra kommune til kommune, søppel og renevasjon osv osv.

Lenke til kommentar

Å kjøpe i lag med kjærast inneber som alltid ein risiko for at det skulle bli slutt. Då har ingen av dykk råd til å halde leilegheita aleine.

Lån

Straum

Forsikring

Internett

TV

Bil

Bilforsikring

Årsavgift

Bensin

Mat

Trening, hobby ol.

Mobiltelefon

Kommunale avgifter

Husleige

Evt. vedlikehald på bustad

TV-lisens (170,- /mnd)

Helse og hygiene (frisør, tannlege osv.)

Diverse

Lurt å setje opp eit så detaljert reknestykke som mogleg før noko blir kjøpt. Med ein del faste utgifter får pengane fort bein å gå på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om trådstarter ikke er veldig interessert i å tenke på at forholdet kan gå i grus slik de foregående talere foreslår kan en tenke seg også mer positive grunner til å ville flytte: utveksling, jobb i en annen by enn Trondheim osv. Det er betydelige kostnader forbundet med kjøp og salg av eiendom, skal en kun beholde boligen over noen få år kan disse utgiftene bli svært store.

Ser man f.eks. for seg å bli boende i tre år vil selv et moderat priset salgsoppgjør lett kunne utgjøre 15-20k i året. Dere skal betale tinglysningsgebyrer, meglerhonorar (ved salg) mv. Er boligen tenkt permanent betyr dette selvsagt ikke så mye, men når man er ung er det greit å ta høyde for at livssituasjonen endrer seg. Fleksibilitet er verdt mye.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Dersom du skal kjøpe sammen med noen burde du definitivt skrive under en samboerkontrakt med hva dere investerte i leiligheten ved eventuelt brudd

- Hvis det er en gammel leilighet, forvent mye utgift på å vedlikeholde den samt, uforutsette utgifter som strøm, rørsystem, vannlekkasje, drenering osv.(de 3 siste pleier som regel borettslaget og betale men vet jo aldri)

Har selv en ny leilighet hvor meste av utgiftene går til fellesutgifter og lån(mesteparten inngår i fell. utgif.), betaler 5,400 i mnd fordelt på 2

Lenke til kommentar

Vi har en 4roms leilighet fra 1990 på ca 90 kvm + garasje. Betaler 4 500 kr i måneden i felleskostnader. Det dekker kabeltv, vedlikehold av fellesarealer, vasking av felles arealer, brøyting, kommunale utgifter, fellesgjeld og sikkert andre ting jeg ikke kommer på nå. Fellesgjelden utgjør rundt 1 500 kr av disse.

I tillegg bruker vi rundt 1 000 kr i måneden på strøm, 450 kr på internett, 215 kr på tvlisens og rundt 150 kr i forsikringer. I tillegg kommer det litt vedlikeholdskostnader, men disse er så varierende at jeg har ikke helt oversikten. Hittil i år har det gått i et par lyspærer, en panelovn og blandebatteri til kjøkkenet. Ikke så ille, men man vet aldri; plutselig trenger du besøk av elektriker/rørlegger og da går pengene raskt. Om et år eller 2 har vi for eksempel planlagt nytt kjøkken, og total oppussing av soverom - ikke billig!

Når det kommer til andre utgifter så føler jeg ikke det er så relevant hva andre buker. Du burde gå gjennom dine vaner og lage et budsjett ut i fra det. Vi bruker for eksempel veldig mye penger på mat, babyklær/utstyr, treningstøy/utstyr og elektriske "duppeditter", men så har vi heller et litt strammere budsjett på andre områder. Dette går mye på prioriteringer.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Takk for mange svar!

Jeg vet at forholdet kan gå i grus og at vi er tidlig i livene våre så sannsynligheten for at vi lever ut våre dager sammen er selfølgelig minimale.. Om vi fortsatt er sammen, kan ikke se noen grunner hvorfor ikke, når denne tiden kommer så har vi vært sammen i godt over to år og per nå har vi det forsatt veldig bra sammen. Vi har kommet over den store blinde forelskelsesfasen og vi ser våre mangler, men vi kommer oss bra rundt dem :)

Så til poenget, ja, vi skal selvfølgelig skrive samboerkontrakt slik at det kan ryddes bra opp etter oss om noe skulle skje. Vi er begge ryddige personer som liker å betale for oss så det at en av oss kommer til å prøve å ta mest mulig skjer nok uansett ikke. Jeg kommer antagelig til å gå inn med mer penger da jeg jobber i år, og dette skal selvfølgelig føres opp i kontrakten slik at ved et brudd så går vi ut likt som vi gikk ut.

Som Phileas spør om så er jeg ute etter de ulike utgiftspostene og vite litt om hva jeg må regne på de forskjellige postene, da jeg ikke har så mye erfaring og kunnskap på dette feltet. Også er det vel lurt å ha en buffer? Hvor mye burde vi ha liggende i den?

Det skal lages et detaljert regnestykke før vi evt går inn i noe, er ikke en person som tar alt for mye vann over hodet og liker å ha oversikt. Dette er hovedgrunnen for denne posten da jeg trenger mer info for å lage et slikt regnestykke.

Håper på flere gode tilbakemeldinger fra dere

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar

Om du snakker med en rådgiver i en bank, setter han/hun opp et "LIFO" regnestykke til deg. Da får du en pekepinn på hvor landet ligger.

PS!

Ikke mye å få her i Trondheim for under 2Mill som ligger rimelig sentrumsnært.

Se på områder som saupstad, flatåsen, romulslia, kattem osv. Sør-øst i trondheim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...