Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg slette utviklet kode?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har gjort en jobb via mitt enkeltpersonforetak for en kunde. Det har vært videreutvikling av en eksisterende webløsning samt konvertering av data fra en MSSQL til en MYSQL database.

Dette arbeidet ble gjort i februar og de har fortsatt ikke betalt fakturaen. De er på randen av konkurs og vil sansynligvis aldri kunne gjøre opp for seg.

Den nye løsningen er ikke tatt i bruk og det er ikke kommet noen insigelser på kravet mitt annet enn at de ikke har penger til å betale.

Kan jeg da "ta tilbake" den koden jeg har utviklet samt innholdet i MYSQL databasen? Har allerede alt liggende hos meg i forbindelse med utviklingen, men kan jeg slette det fra deres system fram til de har betalt eller gått konkurs (i prinsippet tilbakeføre ting til sånn det var før jeg startet) ? Det eksisterer ingen skriftlig avtale på oppdraget annet enn epostutveksling på estimert timebruk og timespris og bestilling. Anonym poster: ead41dea53218ef1d9d2450da18c13b4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på om kjøpsloven får anvendelse, men der står følgende:

pgrf. 54 (4):

Er tingen allerede overtatt av kjøperen, kan selgeren bare heve dersom han har tatt forbehold om det eller kjøperen avviser tingen.

Når du ikke har tatt slikt forbehold, kan du med andre ord ikke ta tingen tilbake. Jeg antar at selv om man kommer til at avtalen ikke reguleres av kjøpsloven, så er dette et slags alminnelig obligasjonsrettslig prinsipp.

Mao: Ikke selg på kreditt uten å gjøre kredittundersøkelser først.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er spørsmålet definisjonen av overtatt når det gjelder endring av filer på deres server.

Hva kan de eventuellt gjøre hvis jeg endrer tilbake til tidligere versjon?

Kan jo legge til at jeg har vært med å utvikle deler av den originale løsningen som ansatt i firmaet før og derfor trodde jeg at de ville være greie nok til å betale for jobben.

Kredittundersøkelse hadde ikke gitt noe negativt da de fram til 2011 har hatt overskudd i regnskapene og ingen betalingsanmerkninger. Anonym poster: ead41dea53218ef1d9d2450da18c13b4

Lenke til kommentar

Tja, hvordan høres erstatningsansvar for påført økonomisk tap ut?

Manglende betaling gir ikke uten videre rett til å trekke tilbake egen ytelse. Holde igjen egen ytelse, ja, hvis denne ikke er levert.

I dette tilfellet, hvis det er slik at selskapet er på konkursens rand, bør du skaffe deg tvangsgrunnlag for kravet så fort som mulig, og gå til tvangsinndrivelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...