Gå til innhold

Forbrukerrådet slakter Netflix


Anbefalte innlegg

For 79 norske kroner i måneden, med mulig for oppsigelse av abonnementet på dagen, ser jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig å leke brøleape overfor Netflix.
Hvor går grensen på prisen for når det skal være lov for selskaper å bryte loven? Er det bare de som selger billige produkter som skal få bryte loven? Er det feks, kun Netflix som skal få lov til å bryte loven fordi de har et relativt billig produkt, mens feks. Sony skal arresteres på det dersom de lanserer et lignende produkt til PS3? (En PS3 koster jo fort 2000kr)

 

Helt enig med "skrivefeil"... det er greit å bruke hue'... reglene bør og må endres for å tilpasses norsk lov. Meeeeenh.... det er lite åmase for når beløpet er så jævlig lte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For 79 norske kroner i måneden, med mulig for oppsigelse av abonnementet på dagen, ser jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig å leke brøleape overfor Netflix.
Siden du er så opptatt av beløpet, hva med denne situasjonen:

 

Du betaler for Netflix med et kredittkort, en person som jobber for Netflix med databasetilgang selger denne til russiske kortsvindlere som tapper kontoen din for 100 000,-. Du går til VISA og sier at du har blitt svindlet og at du vil ha pengene igjen, som du har under deres brukervilkår. VISA derimot viser til at måten personen i Netflix hadde tilgang til databasen medfører at de er i strid med PCI-standarden og at VISA derfor ikke vil kreditere tapet ditt, med at du må rette kravet mot Netflix i stedet. Netflix derimot peker til kundeavtalen du har godkjent hvor det står at du gir fra deg rettighetene til et slikt krav og sier «LOL, bummer dude».

 

:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det virkelig folk med kredittgrense på 100 000,- Som bruker det kortet til uansett service(origin, steam, netflix, whatever) på internett?

 

Jeg har kredittkort, og et kort som ikke kan overtrekkes, som jeg betaler ting online med.

 

Noe jeg fikset etter jeg fant ut hvor enkelt det var å få tak i lister med mange mange tusen kredittkort på. (Du har til og med miljøer som fokuserer på det).

 

Hack hva faen dere vil, i værste fall så taper jeg ikke mer enn kanskje 500 kroner. Jeg overfører til det kortet som ikke kan overtrekkes før jeg bruker det online.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Det mest sannsynlige utfallet her er at Netflix blir pålagt å forandre vilkårene til å samsvare med loven ved første tilfelle de havner i en konflikt med noen som kjenner sine rettigheter.

Som norsk forbruker er jeg ikke redd for å bruke tjenesten, og det blir nok både Netflix og HBO Go på meg etter jeg får verifisert at tilbudet er godt nok også her i norge.

 

Eller bare la Forbrukerrådet plage Netflix inntil de føyer seg etter norsk lovgivning. For hvem gidder å ta dette på privat regning dersom man skulle være uheldig med dommer eller meddommere i en norsk rettsal, og tape.

Lenke til kommentar
For 79 norske kroner i måneden, med mulig for oppsigelse av abonnementet på dagen, ser jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig å leke brøleape overfor Netflix.
Siden du er så opptatt av beløpet, hva med denne situasjonen:

 

Du betaler for Netflix med et kredittkort, en person som jobber for Netflix med databasetilgang selger denne til russiske kortsvindlere som tapper kontoen din for 100 000,-. Du går til VISA og sier at du har blitt svindlet og at du vil ha pengene igjen, som du har under deres brukervilkår. VISA derimot viser til at måten personen i Netflix hadde tilgang til databasen medfører at de er i strid med PCI-standarden og at VISA derfor ikke vil kreditere tapet ditt, med at du må rette kravet mot Netflix i stedet. Netflix derimot peker til kundeavtalen du har godkjent hvor det står at du gir fra deg rettighetene til et slikt krav og sier «LOL, bummer dude».

 

:)

Nå er det jo banken som leverer kortet som har ansvaret ovenfor kunden og ikke visa. Grunnen til at netflix har dette i avtalen er nok at de vil forsøke å lure uvitende kunder til å tro at de har frasagt seg sine rettigheter og dermed unngå et og annet erstatningskrav.

Lenke til kommentar

Som de sier - nå står akkurat det samme i xbl, psn, og Apple-abonnement. At en frasier seg retten til å gå til et "class lawsuit", eller at man kan la et firma gå til rettsak på vegne av en gruppe mennesker for en relativt prinsippiell ting. I stedet vil man at det skal håndteres spesifikt i en erstatningssak, privat, slik at firmaet som selger varen unngår å bli hengt ut, og unngår å måtte forandre brukervilkår og praksis.

 

Hadde en runde med Sony over det samme, etter at de forandret brukervilkårene retroaktivt til å hjemle å fjerne funksjonalitet - men her ville ikke forbrukerrådet stille seg bak oss. Henvendte meg til Sony i London, skriftlig (etter at Nordisk Film "foreslo" det), og de ignorerte oss. Forbrukerrådet hadde ingen ting å si annet enn at det var skikkelig leit at Sony ikke var medgjørlige. Og at selv om mange hadde den samme klagen - så var det et uutforsket kapittel i forhold til digital rett og brukeravtaler, slik at de nok ikke kunne hjelpe.

 

Så en kan jo lure på hvor hardt en bedrift egentlig må gå inn for det før de får problemer. Og hvor sikre Forbrukerrådet er på at et erstatningskrav egentlig kan bli forfulgt.

 

Så om det dreier seg om erstatningskrav for å ha mistet kjøpsinformasjon og statistikk til firmaer i Nigeria eller noe slikt (som forøvrig Sony gjorde - og spesifikt "tillot" i brukeravtalen). Eller om det dreier seg om erstatning for å ha mistet funksjonalitet du har betalt dyrt for - glem det.

 

Moral: ikke bruk særlig mye penger på firmaer som ikke spesifikt har kontor og regnskap for hele firmaet i et europeisk land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vanntemperatur ved trakting i kaffetrakter er 85-95 grader.

 

EDIT: Det er helt RÅTT hvor kraftig en del diskusjoner har sporet av i det siste... :D

OT: Exactly. Og mtp vanns egenskaper kan man lett få tredjegrads brannskader av det. Hvordan tror folk at vannet kommer seg gjennom kaffetrakteren? Ved å være svært nær kokepunktet. Jeg er glad for at de ikke trakter på 60 grader.

 

Det var vel ikke første gangen hun noensinne har drukket kaffe, så hun burde ha visst at den var skadelig.

 

I forhold til denne saken er det for å sikre seg selv mot absurde søksmål. Det finnes nesten ikke grenser for hva folk saksøker firmaer for nå for tiden.

Lenke til kommentar

Har testet Netflix litt nå og synes faktisk ikke det er så verst. Man finner alltids noe å se på der og prisen er billigere enn de musikktjenestene som finnes. Mulig jeg etterhvert skal vurdere å kutte ut vanlig TV og heller abonnere på Netflix da jeg i praksis aldri ser på vanlige TV kanaler uansett. Er liksom kun Discovery channel som har noe fornuftig å sende men med alle reklameavbruddene så er det en ytterst irriterende opplevelse å se på dette i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...