Gå til innhold

Tripleboot W7(8), OsX og Linux, hvilket FS for lagringsdisk?

Anbefalte innlegg

Holder på å planlegge ny stasjonær. På denne hadde jeg tenkt å trippleboote som nevnt i topic.

Alle OS skal få egen SSD (tenkte 256 hver til W7 og OSX, og en rimelig mindre en til Linux) men jeg tenkte å kjøre 2*2TB i R0 til lagring som skal være felles for alle disse. (evt en 3/4TB singeldisk avhengig av pris og hwraid-støtte i OSX).

Hvilket filsystem bør denne kjøre for at jeg skal kunne få full tilgang til den fra alle OS?

Med FAT32 så smeller jeg jo hodet raskt i 4GB-limiten på filstørrelse hvis jeg skal ha ISO-er o.l. liggende der.

NTFS er vel litt ustabilt native i OSX har jeg lest...

Hva med exFAT? Det ser ut som det er støttet i alle, men muligens ustabilt i Linux?

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med EXT3? Dette er Linux sitt eget filsystem, men du får en driver som lar Windows lese dette systemet, bare husk at du ikke kan ha ett filsystem for alle operativsystemene, deres partisjoner må nok ha ett nativt filsystem, for eksempel NTFS for Win 7.

Vet ikke hvordan Macern er med EXT3 så det får du undersøke.

Hvis ikke får du vurdere ett NAS og bruke ett Nettverks filsystem.

Lenke til kommentar

Windows leser vel kun NTFS, så jeg foreslår du går med NTFS (grøss) og installerer ntfs-3g på Linux og OS X. Du kan prøve med ext2/3 lesere på Windows og en userspace ext* i OS X (finnes FUSE til OS X? Isåfall kan du banne på at du finner FUSE ext drivere), men jeg vet ikke hvor godt det vil fungere.

Lenke til kommentar

Alle os-diskene skal ha egne native ja :) ntfs, ext4 og hpfs (ellerhvanåennosxbruker).

Det er kun for "lageret" at jeg vil ha felles.

Det kan se ut til at jeg går for ntfs. Har ikke hattnoen problemer med ntfs-3gi linux, og det er bare $25 for tuxeras ntfs implementasjon på osx.

ExFAT var visst dårlig støttet i linux foreløpig.

Lenke til kommentar

Eneste du må huske på er at NTFS skrevet til av andre enheter har dessverre en stygg tendens til å trigge Windows sin "Fikse filsystem" dialog per oppstart.

Om dette ikke er noe problem at den må rase igjennom dette så er det vell greit, årsaken er vell at de ikke har fullstendig reverse engineeret NTFS enda.

Lenke til kommentar

Den går vel andre veien også... "Heeyy!! Den ntfs-partisjonen du vil boote har ikke blitt "slått av" på riktig måte... La meg bare kjøre en 4-timers fsck før jeg monterer den!!"

-C-

fsck tar da ikke så lang tid, spesielt ikke hvis du kjører med ntfs-3g, i og med at ntfs-3g ikke engang har fsck implementert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...