Gå til innhold

Får annen startside enn den jeg har opprettet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har hele tiden hatt startsiden.no som startside, men i dag ble plutselig AVG startsiden min, da uten at jeg hadde gjort noe som helst annet enn å åpne et nytt vindu.

 

Jeg lukket alle vinduer, gikk inn i kontrollpanelet og avinstallerte AVG (som jeg en gang brukte, men avinstallerte for lenge siden, så hvorfor programmet plutselig var der igjen, forstår jeg ikke. Ja, jeg er nøye på at jeg ikke får med meg noe jeg ikke vil ha når jeg installerer nye programmer), gikk til Internet Options og endret tilbake til startsiden.no (med helt korrekt adresse), trykket Apply og Ok. Men da jeg igjen skulle åpne et vindu, dukket AVG opp igjen som startside. Jeg gikk da inn og sjekket Internet Options, og der var startsiden.no fortsatt oppgitt som startside. Jeg søkte da etter AVG på maskinen, uten at noe dukket opp. Så derfor har jeg to spørsmål;

 

1. Hvorfor i huleste får jeg da AVG som startside?

 

2. Hvordan får jeg fjernet tullet?

 

Vil sette stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde det, og prøvde også msconfig, men finner rett og slett ingenting som heter noe med AVG. Jeg er rimelig forbannet nå da denne AVG er helt ubrukelig som startside for meg.

 

Jeg har liten interesse av å avinstallere og begynne fra nytt bare fordi noen idioter ikke kan respektere andres eiendom ...

Lenke til kommentar

Kontaktet AVG og chattet med de. De spurte meg om ting flere ganger enda jeg allerede hadde svart på det. Bl.a. ba de meg flere ganger om å fjerne alt av AVG i Utvidelser, noe jeg jo svarte at jeg allerede hadde gjort. Frustrerende. De ga meg et avinstalleringsprogram som gjaldt for Firefox da jeg har det, det hjalp ikke. Jeg har ellers fjernet alt av AVG jeg har kunnet finne på maskinen, det hjelper heller ikke. Jeg fikk så en link fra AVG hvor det stod hvordan man skulle fjerne AVG. Problemet var bare det at når jeg var kommet et stykke på vei, så var det plutselig stopp. Det stod nemlig at jeg skulle velge Reset i en meny som dukket opp, men der var ikke noen Reset i den menyen.

 

Prøver igjen i morgen, men er rimelig forbannet. Ironien i det hele er at på den startsiden (AVG Secure search) jeg ufrivillig får opp, står det lengst nede "We respect your privacy". Hvis de respekterer det, hvorfor har jeg da fått denne startsiden uten på noen som helst måte å ha godkjent det ...??

Lenke til kommentar

Hei ,

har du prøvet å resette IE til standard innstillinger?

verktøy>alternativer for internett>fane avansert>tilbakestill

 

Jeg bruker Firefox, ikke IE.

 

noe annet, har du prøvet å gjenopprette maskinen til ett tidspunkt før dette tullet startet?

 

Skal prøve på det når jeg får anledning. Mye jobbing denne helgen (er på jobb nå ...)

 

Takk for svar :)

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Hei thomit, og takk for svar :)

 

Lenke Gjort akkurat som beskrevet under punktet Manual Uninstall her?

 

Ja, helt t.o.m. punkt 5, men programmet ble da bare avinstallert. Det fra punkt 6 dukket aldri opp. Ellers har jeg da fjernet alt av AVG både på Utvidelser (Firefox) og i søkefeltet oppe til høyre i nettleseren. Når jeg kjører søk på AVG, dukker det ikke opp noe. Det eneste jeg har av AVG (som jeg kan finne) på maskinen, er denne drittdårlige startsiden deres.

 

Jeg vil, når jeg får tid, prøve forslaget til p@ge her om å "gjenopprette maskinen til ett tidspunkt før dette tullet startet" ....

Lenke til kommentar

Hei thomit, og takk for svar :)

 

Lenke Gjort akkurat som beskrevet under punktet Manual Uninstall her?

 

Ja, helt t.o.m. punkt 5, men programmet ble da bare avinstallert. Det fra punkt 6 dukket aldri opp. Ellers har jeg da fjernet alt av AVG både på Utvidelser (Firefox) og i søkefeltet oppe til høyre i nettleseren. Når jeg kjører søk på AVG, dukker det ikke opp noe. Det eneste jeg har av AVG (som jeg kan finne) på maskinen, er denne drittdårlige startsiden deres.

 

Jeg vil, når jeg får tid, prøve forslaget til p@ge her om å "gjenopprette maskinen til ett tidspunkt før dette tullet startet" ....

 

Da har du avinstallert via programmet på vanlig måte, ikke via kommandoer som beskrevet etter de 8 punktene ...

Trykk på Windowsknappen (startknappen), skriv cmd i søkefeltet - så får du tilgang til adminkommandoer. Og vær pålogget som administrator.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei thomit, og takk for svar :)

 

Lenke Gjort akkurat som beskrevet under punktet Manual Uninstall her?

 

Ja, helt t.o.m. punkt 5, men programmet ble da bare avinstallert. Det fra punkt 6 dukket aldri opp. Ellers har jeg da fjernet alt av AVG både på Utvidelser (Firefox) og i søkefeltet oppe til høyre i nettleseren. Når jeg kjører søk på AVG, dukker det ikke opp noe. Det eneste jeg har av AVG (som jeg kan finne) på maskinen, er denne drittdårlige startsiden deres.

 

Jeg vil, når jeg får tid, prøve forslaget til p@ge her om å "gjenopprette maskinen til ett tidspunkt før dette tullet startet" ....

 

Da har du avinstallert via programmet på vanlig måte, ikke via kommandoer som beskrevet etter de 8 punktene ...

Trykk på Windowsknappen (startknappen), skriv cmd i søkefeltet - så får du tilgang til adminkommandoer. Og vær pålogget som administrator.

 

Ok, jeg leste bare de øverste punktene til jeg kom til der manualen viste noe annet enn det jeg erfarte. Jeg skal se på det når jeg får sjansen. Takker igjen for informativt svar :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort alt AVG og dere andre her inne har bedt meg om å gjøre, jeg har googlet, bannet og forbannet idiotien i at jeg ikke får fjernet noe jeg aldri har installert. Det siste jeg gjorde, var å "resette" Firefox til opprinnelige innstillinger. Da forsvant endelig AVG Secure Search, men da fikk jeg Google som startside i stedet. I Internet Options står fortsatt startsiden.no som startside, men akk og ve, det hjelper ingen all verdens ting. Jeg får rett og slett ikke lov til å ha startsiden.no som startside ...

 

Forstå det den som kan ...

 

Det blir vel til at jeg bare må leva med dritten ...

Lenke til kommentar

Det finnes en hel rekke såkalte sikkerhetsprogrammer som har som en av oppgavene å ikke tillate bytte av oppstartsside. Enten som default, eller noe du må velge selv. Dette for å forhindre skadelig malware eller trojanere å bytte oppstartside uten at du velger det selv. Det er nok noe sånt som er problemet her. Kan godt være at disse AVG-greiene har gjort innstillinger i registeret som du ikke har fått stilt tilbake eller fått fjernet på en god måte. I og med at du nå har brukt mye tid og forskjellige "løsninger" uten å få noenen løsning, så må det kanskje en formatering og re-installering av OS og nettleser til. Det er nok mulig å få gjort noe med det på en mindre drastisk måte, men da behøves det kanskje en datakyndig person som sitter med maskinen din selv.

 

Og så hopper du over 3.djeparts sikkerhetssoftware i fremtiden. Ingen som helst grunn til å benytte seg av noe annet en Microsoft's eget Security Essentials, så lenge du kjører med Microsoft OS, i hvert fall.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for informativt svar, thomit :)

 

Nå har jeg brukt Security Essentials i minst et år, og AVG (som jeg kun hadde en kort periode etter at jeg sluttet med Norton) vet jeg at jeg trykket avinstallering på da jeg gikk over til S.E. Men jeg sjekket tydeligvis ikke etterpå at avinstalleringen fungerte som den skulle. Vanligvis går det jo greit.

 

Så jeg ble jo mektig irritert da jeg etter å plutselig få denne ELENDIGE startsiden deres, så at programmet fortsatt lå inne (men det hjalp jo ikke selv etter at jeg fikk fjernet alt som het noe med AVG ...). Og nå er det altså Google som har overtatt den stafettpinnen ...

 

Jeg har ikke så veldig lyst til å formatere og re-installere OS'et. Husker hvor mye arbeid det var med å få alt på plass igjen. Så nødløsningen blir at jeg høyreklikker og velger startsiden ved behov. Startsiden har liksom vært min følgesvenn i 10 år eller noe sånt :hm:

 

Som ikke dette tullet var nok, så sliter jeg nå med å få den nye S3'en min på nett via wifi. Det gikk på jobb, men ikke hjemme. Installering/oppsett av routeren gikk helt greit, og jeg får routeren opp på displayet, men den vil ikke akseptere passordet, da verken det som var fra leverandør eller det jeg endret til ... Ja da, jeg har sikkert gjort en helt elementær feil :blush:

 

Skal få noen til å hjelpe meg med det (og kanskje få fikset startsidetullet også ...). Liker bare ikke å mase på folk ...

 

Ha en riktig fin helg :fun:

 

 

PS! Jeg har mer peiling på hardware enn software. Lærte en del da jeg for en stund siden spikret et par pc'er. Software blir litt for mye tørrlesing for min del (samt at jeg er såpass "gammel" at jeg ikke fikk data inn med morsmelka ...), men hvis du har noen tips om hvordan/hvor man kan få litt input ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...