Kontorstol Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei, la oss si at jeg skal heve kjøpet av en PC etter 3 år. Har jeg da rett på det jeg betalte for PCen, eller det en tilsvarende PC er verdt nå? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Det mest vanlige er, eller var, at man får tilbake kjøpesummen. Men selger har rett til å kreve bruksfradrag, hvorpå du da har rett på renter fra kjøpsdato. Søk på bruksfradrag her på forumet så finner du mange eksempler på utregning Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Bruksfradrag regnet som oftest som fem år på elektroniske enheter som for eksempel PC (ettersom reklamasjonsfristen er fem år er dette det som er mest sannsynlig). Bruksfradraget regnes da ut som kjøpssum delt på fem ganger antall år du har hatt PC'en. Forsinkelsesrenten kan du regne ut her. Endelig sum blir altså kjøpesum minus bruksfradrag pluss forsinkelsesrente. Eksempel: Du betalte 10.000 for PC'en for nøyaktig tre år siden. 10.000 delt på fem ganget med tre er 6000. Forsinkelsesrenten i følge linken er 2658. 10.000 minus 6000 pluss 2658 er 6658 kroner, som da er det du har rett på å få tilbake i dette eksempelet. Mest sannsynlig får du en langt bedre PC for denne summen enn for 10.000 for for tre år siden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Bruksfradrag skal regnes ut i fra forventet levetid. Ikke reklamasjonsfristen. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Bruksfradrag skal regnes ut i fra forventet levetid. Ikke reklamasjonsfristen. Riktig, men med mindre man kjøper betraktelig større og dyrere varer (bil, for eksempel) så følger de fleste reklamasjonsretten. Hvordan skal man ellers regne ut forventet levetid? Hva er forventet levetid på en PC til 5000 kontra en til 10.000? Eller på en forsterker til 5000? Kjøleskap til 4000? Eneste jeg kan se som unntak, er der produsenten har gitt en lengre garanti enn reklamasjonsrett (f.eks 10 år) eller påstår at enheten er bygget for å vare i 20 år (Miele). Der kan man argumentere med lengre forventet levetid enn fem år. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Eg er ikke uenig i antall år, men pirket bare på ordvalget. En bil har også fem års reklamasjonsfrist, men forventet levetid er vi vel enige om at er en del lenger. Det blir derfor feil å bruke reklamasjonsfrist i samme setning som bruksfradrag, mener eg. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Takker for gode svar! Hvor mye kan jeg da forvente å få igjen på en bærbar PC kjøpt i januar 2010 for 5000kr? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 All den tid reklamasjonstiden defineres ut fra levetiden, kan du ikke bruke reklamasjonstiden som argument for hvor lang levetiden skal være. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 All den tid reklamasjonstiden defineres ut fra levetiden, kan du ikke bruke reklamasjonstiden som argument for hvor lang levetiden skal være. Hvordan regner man ut forventet levetid da? Alt jeg sier er at i dette og lignende tilfeller vil de fleste definere levetiden til fem år, og det er nok mest sannsynlig fordi reklamasjonsretten er fem år slik at det er nærliggende å sette levetiden til det samme. Hadde reklamasjonsretten vært fire eller seks år, tror jeg de fleste hadde ansett levetiden som hhv fire eller seks år også hvis man ikke har andre holdepunkter for å fastsette forventet levetid. I mine øyne synes fem år å være en naturlig forventet gjennomsnittelig levetid for en PC i denne prisklassen. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Bruksfradrag skal regnes ut i fra forventet levetid. Ikke reklamasjonsfristen. På datamaskiner har FTU lagt seg på 5 år som forventet brukstid, som forøvrig er det man skal regne ut fra, ikke forventet levetid 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Takker for gode svar! Hvor mye kan jeg da forvente å få igjen på en bærbar PC kjøpt i januar 2010 for 5000kr? Vi kan ta utgangspunkt i 15. januar. PC'en er da ca 34 måneder gammel nå. Bruksfradrag: 5000 delt på 60 måneder (fem år) ganger 34 måneder = 2833 Forsinkelsesrente: 1227 5000-2833+1227=3394 kroner Men du sier jo ikke noe om dette før butikken har fremlagt et forslag til deg. I mange tilfeller får du hele kjøpesummen tilbake fordi de ikke "gidder" å regne ut bruksfradrag og forsinkelsesrente. Hvis de drar frem bruksfradrag, da kan du dra fem forsinkelsesrente. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Jeg vet ikke hvordan du går fram for å finne forventet levetid, alt jeg sier er at svaret ikke avhenger av reklamasjonstiden. Det er sirkelargumentasjon. Først finner vi forventet levetid for å bestemme reklamasjonstiden, så bruker vi reklamasjonstiden for å avgjøre forventet levetid. Du skjønner hvorfor det blir feil, ikke sant? Du kan gjerne mene at en PC har forventet levetid på 5 år. Jeg mener det ligger i samme område selv, kanskje til og med noe under (jeg er usikker på hvordan levetid skal tolkes. Teknisk levetid, praktisk levetid, økonomisk levetid for et selskap? Når den må antas å skulle skiftes ut?), men det kommer ikke av at reklamasjonstiden er på 5 år. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 I A-møbler-dommen (RT-2002-173) står følgende: Den årlige nytten vil videre være avhengig av den normale brukstid for den aktuelle type salgsgjenstander. Et ytterpunkt vil her være den fysiske levealder ved normal bruk. Men denne levealder bør justeres ut fra den brukstid som slike gjenstander har i praksis. Denne brukstid vil normalt være kortere og vil for møbler blant annet være påvirket av svingninger i kjøpernes smak, livsmønster og private økonomi. Ut fra de opplysninger som foreligger, finner jeg det for denne type møbler naturlig å regne med en gjennomsnittlig brukstid på ca 10 år. Det er en slik gjennomsnittsbetraktning som etter min mening bør legges til grunn ved fastsettelsen av det nyttevederlag som skal komme til fradrag. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 men det kommer ikke av at reklamasjonstiden er på 5 år. Neida, jeg er klar over det Bare nevner at mange i dette og lignende tilfeller har lagt seg på fem år, mest sannsynlig fordi reklamasjonstiden er fem år og de ikke har andre holdepunkter. Det er som du sier feil fremgangsmåte, men i mangel på bedre metoder så gjøres det nok ofte slik. Man kan kanskje ringe Forbrukerrådet og spørre hva de mener er forventet brukstid (takk for korreksjonen, TEE) for en gitt gjenstand, men tror det blir like mye synsing som om kunden eller forhandleren uttaler seg med mindre det foreligger relevante dommer fra FTU på tilsvarende gjenstand. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Et raskt søk hos FTU ga 6 saker med en gang hvor de har lagt seg på at det skal være 5 år på en PC. FTU ga dessverre ikke noen bakgrunn for hvordan de har kommet frem til det, men i en sak jeg hadde med dem for et par år siden så var argumentet at det er normalt å bytte ut en datamaskin hvert 3-5 år for å holde tritt med utviklingen. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Takker for mange gode svar! Har en PC inne til reperasjon hos Acer, og tenkte jeg skulle orientere meg på forhånd om rettigheter rundt reklamasjon dersom den ikke er mulig å reparere. Dere må gjerne fortsette diskusjon rundt emnet om dere har mer å tilføye! Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Takker for mange gode svar! Har en PC inne til reperasjon hos Acer, og tenkte jeg skulle orientere meg på forhånd om rettigheter rundt reklamasjon dersom den ikke er mulig å reparere. Dere må gjerne fortsette diskusjon rundt emnet om dere har mer å tilføye! Hvis maskinen ikke lar seg reparere, så kan det være de tilbyr omlevering til en PC som skal ha minst like bra spesifikasjoner som den gamle. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Det er også en mulighet. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Kan skyte inn her at med tanke på hvor mange maskiner Acer / Packard Bell har solgt de siste årene tror jeg man kan anta at den vil bli reparert, de bør ikke ha problemer med å få tak i delene til denne med mindre det er en spesiell modell med noen veldig spesielle komponenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå