Aetius Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 En firmware-oppdatering var alt som skulle til. EOS-1D X får autofokus på f/8 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Gode nyheter for fuglefotografer og andre som bruker ekstendere.. Lenke til kommentar
ulfgre Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 En 1D X hadde passet perfekt i fotobag'en min egentlig Men blir nok en 1D mk III på meg snart til actionbilder hvor 5D II'n ikke henger helt med alltid. Evt en 7D. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Et litt faktaboks-lignende spørsmål: Hva er de tekniske grunnene til at det er vanskelig å designe en autofokus som fungerer på små blendere? For det handler vel ikke om lysstyrke siden autofokus fungerer under et ganske stort spenn av lysstyrker. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Forstod egentlig ingenting av den artikkelen. Er det enkelte objektiver + convertere som ikke virker eller ar det all optikk ved f/8 som ikke hadde AF? Men nå følger jeg ikke Canon, så det er sikker klart for en som visste om problemet Jeg mest overrasket over at Canon gadd å fikse problemet med firmware. Ikke min erfaring når det gjelder f.eks videokameraene deres. Endret 18. oktober 2012 av Epp 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Gode nyheter for fuglefotografer og andre som bruker ekstendere.. Dette har man allerede fått ved og bruke bla. kenko sin ekstender, kameraet registrer da blender som 00 og man får autofokus til f/8 "husker ikke i farten om man fikk dette hele veien til f/22". Endret 18. oktober 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Epp: Det handler om kombinasjoner av objektiver og konvertere med f/8 (eller mindre) som største blender. Teknisk sett ville det også gjeldt objektiver med f/8 (eller mindre) som største blender, men så vidt jeg vet finnes det ikke noen EF/EF-s-objektiver med autofokus som har f/8 som største blender. Det er bare største blender som er tellende fordi kameraene alltid fokuserer med største blender. Velger man f/22 på kameraet så fokuserer det fortsatt med største blender, og blender ned etter at autofokusen har gjort jobben sin og før eksponeringen starter. Altså bare når autofokusen ikke er aktiv. Endret 18. oktober 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Gode nyheter for fuglefotografer og andre som bruker ekstendere.. Dette har man allerede fått ved og bruke bla. kenko sin ekstender, kameraet registrer da blender som 00 og man får autofokus til f/8 "husker ikke i farten om man fikk dette hele veien til f/22". Akkurat bruk av Kenko sine konvertere ga ymse resultater. Absolutt en fordel at det nå er lagt til via firmware. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Et litt faktaboks-lignende spørsmål: Hva er de tekniske grunnene til at det er vanskelig å designe en autofokus som fungerer på små blendere? For det handler vel ikke om lysstyrke siden autofokus fungerer under et ganske stort spenn av lysstyrker. Det er mer dybdeskarphet på store blendere. Jo mindre dybdeskarphet - jo større forskjell "ser" de fasedetekterende sensorene, og jo lettere er det å finne fokus. På små blendere er det for liten forskjell til å se hvor fokus er. Prøv selv - velg liten blender, hold nedblendingsknappen inne og prøv å fokusere presist manuelt. Ser også dette selv på vidvinkeloptikk - det er ikke lett å sette presis fokus med 24/3.5! Ser først når jeg kommer hjem at jeg bommet. På lyssterk optikk er det ingen sak å få korrekt fokus. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Teknisk sett ville det også gjeldt objektiver med f/8 (eller mindre) som største blender, men så vidt jeg vet finnes det ikke noen EF/EF-s-objektiver med autofokus som har f/8 som største blender. All Canon-optikken med autofokus har f/5.6 eller større som største blender. Det finnes noen tredjepartsobjektiver med større blender enn f/5.6 som allikevel gir autofokus - for eksempel Bigma - Sigma 50-500/4-6.3. Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hva skjer da med 5D3, den har vel om jeg ikke husker feil samme AF modul som toppmodellen? Skal det bare en firmware oppdatering til synes jeg de burde slippe den til dette kameraet også, men det kan jo være en måte å distansere de to litt ekstra på. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Tradisjonelt har det bare vært proff-husene som har hatt autofokus på f/8, så det antar jeg ikke kommer til 5DmkIII. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Det er mer dybdeskarphet på store blendere. Hvorfor heter det stor blender når man ikke blender for noe? Burde det ikke være stor blenderåpning? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Det er underforstått. Også derfor vi benytter termene "stor" og "liten" om blendere, og ikke høy og lav, som inviterer til sammenblanding med blendertall. Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Tradisjonelt har det bare vært proff-husene som har hatt autofokus på f/8, så det antar jeg ikke kommer til 5DmkIII. Men det er vel lenge siden noe semipro kamera har hatt samme AF modul som toppmodellen, leste vel en plass at en måtte tilbake til analoge tider, noen hadde samme modul som EOS 1V. Det jeg mener er at de lavere modellene tidligere kanskje ikke fikk fordi det ikke var mulig, mer enn at Canon ville separere. Nå derimot så er det vel stort sett pga. at de vil differensiere markedet om 5D3 ikke får noen. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Tradisjonelt har det bare vært proff-husene som har hatt autofokus på f/8, så det antar jeg ikke kommer til 5DmkIII. 5DmkII har dette og. Om du klarer deg med sentrert fokuspunkt. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Det er underforstått. Også derfor vi benytter termene "stor" og "liten" om blendere, og ikke høy og lav, som inviterer til sammenblanding med blendertall. Er vel like forvirrende uansett hvordan man velger å si det. Pleier å bruke stor/liten f-verdi når jeg ikke vet om folk forstår det med blenderåpning Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Stor blender "lite tall" eller liten blender "stort tall", synes jeg er greiest og skrive så alle forstår dette 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Ser ut som 5D MkIII får samme oppgraderingen i April 2013 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg