Gå til innhold

Hjelp til WIFI løsning i garasjen?

MeSs

Anbefalte innlegg

Hei,

Har bygd ny garasje og vil ha WIFI der. Garasjen er så langt unna huset at jeg bare får 1 strek på WIFI dekning.

Jeg har en boks fra NextGenTel i huset, har lagt kabel i bakken fra huset til garasjen men her stopper min kunnskap. Hva skal jeg nå bruke i garasjen? En trådløs router? :)

På NextGenTel boksen er også en Harddisk og XBOX koblet opp kablet.

Mvh

Marius

Endret av MeSs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

routeren til nextgentel tar seg av routingen. Du trenger ett aksesspunkt :)

Fred

Hei,

Har bygd ny garasje og vil ha WIFI der. Garasjen er så langt unna huset at jeg bare får 1 strek på WIFI dekning.

Jeg har en boks fra NextGenTel i huset, har lagt kabel i bakken fra huset til garasjen men her stopper min kunnskap. Hva skal jeg nå bruke i garasjen? En trådløs router? :)

Mvh

Marius

Lenke til kommentar

Et aksesspunkt er det du er ute etter. Det finnes routere som kan fungere som AP også, men AP vil nok være enklest.

Du må også vite hvordan AP-et er satt opp fra fabrikk med tanke på IPadresser, samme med hvordan routeren din er satt opp. Matcher ikke disse, så vil det ikke fungere. Dette står det sannsynligvis noe om i manuler, når du er komt så langt.

Lenke til kommentar

Har lagt til litt info :)

Aner ikke hva ett aksesspunkt er.... :confused:

Heisann,

routeren til nextgentel tar seg av routingen. Du trenger ett aksesspunkt :)

Fred

Hei,

Mvh

Marius

Som sagt over her, aner ikke hva ett aksesspunkt er.... :hm:

Et aksesspunkt er det du er ute etter. Det finnes routere som kan fungere som AP også, men AP vil nok være enklest.

Du må også vite hvordan AP-et er satt opp fra fabrikk med tanke på IPadresser, samme med hvordan routeren din er satt opp. Matcher ikke disse, så vil det ikke fungere. Dette står det sannsynligvis noe om i manuler, når du er komt så langt.

Endret av MeSs
Lenke til kommentar

AP er en boks som gir trådløst nett. Du bruker en slik hvis du ikke har en trådløs router, eller vil ha større trådløsrekkevidde. Ser ut som en router, men den har som regel bare en nettverkstilkobling.

Aha! :) Smart! Så da er det det samme trådløse nettet i garasjen.

http://www.komplett....l.aspx?bn=10281

Hvor mye bør man legge i det? Ser det er så veldig mye forskjellig her.

Det beste var om jeg kunne brukt Telenor boksen som ett aksesspunkt da.. Slipper å kjøpe flere. Jeg har faktisk 2 Telenor bokser..

Endret av MeSs
Lenke til kommentar

Det blir nok ikke akkurat det samme trådløsenettet i garasjen. Telenor boksen din kan sikkert brukes som AP, men det spørs på hvilken det er. Den jeg har kan brukes slik, mener jeg.

edit:Min Telenorboks, en Zyxel P-2812HNU-F3, ser ikke ut til å kunne settes i AP-modus.

Selv ville jeg ikke lagt mye mer enn 500kr i det, men det spørs jo litt på hva du er ute etter

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Det blir nok ikke akkurat det samme trådløsenettet i garasjen. Telenor boksen din kan sikkert brukes som AP, men det spørs på hvilken det er. Den jeg har kan brukes slik, mener jeg.

edit:Min Telenorboks, en Zyxel P-2812HNU-F3, ser ikke ut til å kunne settes i AP-modus.

Selv ville jeg ikke lagt mye mer enn 500kr i det, men det spørs jo litt på hva du er ute etter

Min heter Zyxel P2602HWT

Lenke til kommentar

Du kan få "samme" trådløsnett begge steder ved å gi de identisk navn og kryptering. Sett de to trådløsboksene dine på forskjellig kanal, så skal det kobles opp sømløst.

Det er ikke sikkert du kan bruke de routermodemene, men du kan gjerne prøve de ved å gjøre følgende.

Koble routermodem til en PC via LAN-port.

Logg inn på 10.0.0.138

Se om du finner innstillinger for trådløsnett og sett det opp identisk med hovedrouteren din, men på en annen kanal.

Se så om du finner følgende innstilling på nettverket. LAN: DHCP. Slå av denne funksjonen og lagre.

Koble til dette routermodemet (fungerer som aksesspunkt) i garasjen. Du skal da koble til en av de portene som er merket LAN.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar!

Jeg skal prøve dette. Men må jeg logge inn på hovedrouteren først og skrive ned innstillingene? :)

Du kan få "samme" trådløsnett begge steder ved å gi de identisk navn og kryptering. Sett de to trådløsboksene dine på forskjellig kanal, så skal det kobles opp sømløst.

Det er ikke sikkert du kan bruke de routermodemene, men du kan gjerne prøve de ved å gjøre følgende.

Koble routermodem til en PC via LAN-port.

Logg inn på 10.0.0.138

Se om du finner innstillinger for trådløsnett og sett det opp identisk med hovedrouteren din, men på en annen kanal.

Se så om du finner følgende innstilling på nettverket. LAN: DHCP. Slå av denne funksjonen og lagre.

Koble til dette routermodemet (fungerer som aksesspunkt) i garasjen. Du skal da koble til en av de portene som er merket LAN.

Lenke til kommentar

Først på hovedrouter, da du skal kopiere innstillinger av denne. Du kan selvsagt begynne med den andre, men hvis du ikke vet hva slags innstillinger du skal sette på den er jo det ikke noe poeng.

Når du konfigurerer den andre routeren så lar du den kun være tilkoblet en PC. Hvis ikke kan det oppstå konflikter mellom routerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...