Jakobk Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Jeg skal bygge høyttalere på skolen. Det blir da to fronthøyttalere. Skal brukes til å høre på klassisk musikk Hva anbefales? To mellomtone, og en bass og en diskant på hver høyttaler? Tenkte å satse på Mgr sin F serie. To 6" mellomtone, en diskant(horn) og en bass. 10"? Hva trenger jeg av forsterker? Bør bli så billig som mulig. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Du trenger vel et delefilter også. Tipper du vil få lyd i høyttalerne omså med bare en 2 Watt's forsterker (fra en PC-høyttaler), men du bør vel opp i rundt 20-100W om det skal bli noe trøkk, samt at du skal få en brukbar lyd. De fleste forsterkere gir litt forvrenging dersom du belaster dem maksimalt, ikke minst dersom basselementene begynner å jobbe. Som regel er det strømforsyningen som er den største begrensningen i dagens kinaforsterkere. En god forsterker skal ha en stor strømforsyning og vil derfor veie litt. Er den superlett, så er den neppe så veldig god. En vanlig 2-kanals stereoforsterker får du sikkert rimelig på fyllinga da de fleste i dag skal ha 5 eller 7 kanaler for å få kinolyd i heimen. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Takk for svar!! Jeg kjøpte denne for 5 min. siden. (før jeg så svaret ditt.) Er den grei? Kom fram til 2 slike i hver, en slik i hver, og dette delefilteret. Noe du ville endra på i ca. samme prisklasse? Takk for svar!! Jeg kjøpte denne for 5 min. siden. (før jeg så svaret ditt.) Er den grei? Kom fram til 2 slike i hver, en slik i hver, og dette delefilteret. Noe du ville endra på i ca. samme prisklasse? Edit: Kommer til å utvide med en bass senere. Tenker da en 12" i Mgr F serien. Er den grei? ooops siterte meg selv... Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Ja dette ser jo veldig heftig ut. Er ingen ekspert på slikt, men for meg så ser det mer ut som du bygger for rock & roll og har fokus på kraftig lyd. Men uansett, å bygge et perfekt anlegg for klassisk musikk er vel helst for viderekommende med dyp lommebok. Noen vil kanhende si at Stereo lyd låter best på Stereo forsterker, men jeg kjører selv en lignende Reciver med 5+1 (Sony 1000 ett eller annet) og når jeg sette den i Stereo mode så låter det rett så bra. Trur det står to sett med 4" eller 6" i fronthøyttaleren (Dali Consept), samt 10" i sub'en. Jeg valgte 10" Dali sub da jeg likte lyden av den best. Syntes 12" ble for mye rombling etter min smak. Flott prosjekt, tipper det vil ganske bra. Om elementene dine vil passe ilag samt om delefiltret er optimalt for oppgaven tør jeg ikke gjette så mye på. Alle høyttalere har sin egen klang og uansett så er jo kassen og plasseringen i rommet kanhende aller viktigst. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 At lementene vil passe er jeg sikker på, siden jeg har sett et byggesett med høyttalere i samme serie. Men jeg er mer usikker på delefilter. Såg nå at jeg hadde valgt et for bil. Noen som vil anbefale et? To- eller treveis? Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 At lementene vil passe er jeg sikker på, siden jeg har sett et byggesett med høyttalere i samme serie. Men jeg er mer usikker på delefilter. Såg nå at jeg hadde valgt et for bil. Noen som vil anbefale et? To- eller treveis? Edit: Ser nå at på receiveren jeg kjøpte står det at den støtter 6ohm. På høytalerne er det 4ohms motstand.(kan også fåes i en 8ohms versjon) Vil det fungere, selv om høyttalerne har 4ohms motstand. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 At lementene vil passe er jeg sikker på, siden jeg har sett et byggesett med høyttalere i samme serie. Men jeg er mer usikker på delefilter. Såg nå at jeg hadde valgt et for bil. Noen som vil anbefale et? To- eller treveis? Edit: Ser nå at på receiveren jeg kjøpte står det at den støtter 6ohm. På høytalerne er det 4ohms motstand.(kan også fåes i en 8ohms versjon) Vil det fungere, selv om høyttalerne har 4ohms motstand. To veis delefillter er for høyttalere med dikant + bass element. Tre-veis delefilter er for høyttalerer med bass, mellomtone og diskant ellement. Du ønsker normat en flat frekvenskurve fra 20Hz opp til 20000Hz og dette får du best til med et delefilter hvor hver av utgangene slipper ut det frekvensbåndet som høyttalerelementet kan håndtere. Frekvenser som havner midt i overgangen mellom elementene bør i sum komme ut med samme styrke som resten. Lett å få ly, men vanskelig å få ut 100% korrekt lyd. At forsterkeren bare tåler belastning ned til 6 Ohm, mens høyttaleren din blir på 4 Ohm gjør at du må være på vakt. Det betyr at du teoretisk kan sprenge forsterkeren (eller en sikring i den) dersom du fortsetter å skru opp volumet etter at anlegget har begynt å forvrenge. Men du har ingen garantier for at høyttaleren din faktisk blir på 4Ohm selv om de enkelte elementene er det. Dessuten er det ikke sikker at det ryker sikringer (eller noe annet) om du drar till med full guffe. På moderat volum skjer det ikke noe galt. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Er villig til å legge ut 500 per diskant. Hva er best; Driver+horn, eller vanlig diskant(element) Noen som vil anbefale noe? Kan noen anbefale delefilter også? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Jeg ville sett på en av disse pakkene. Hos dynaBel får du både med og uten kabinett. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2012 Takk for tipset!! Da tror jeg at jeg går for disse. Synest du at de ser greie ut? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Der tror jeg du får veldig mye for pengene! Seas er faktisk en norsk høyttalerelement produsent. De lager elementer for flere kjente høyttaler produsenter. Så det tror jeg er ett veldig godt valg. Hvis du bor i Oslo(området) så kan du dra innom butikken å høre på de også, sto at de hadde de på demorommet sitt. Lag gjerne en worklog om byggingen. Har selv vurdert å bygge høyttalere selv flere ganger, men aldri fått ut fingeren. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Okay. Takk for hjelpa! Skal prøve å få til worklog. Da går jeg for de. Edit: Ser nå at de er mye billigere her. Må ha noen av disse i tillegg. Blir det billigere til slutt? Etter toll ++. Vet ikke hva som kommer i tilegg. Burde jeg kjøpe det? Takk for svar! Endret 25. oktober 2012 av noctua_nh-d14 2 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Ser ut som prosjektet er i ferd med å endre seg litt, i hvertall krabber du nå litt opp i pris og kvalitet. Peronlig så liker jeg ikke diskantehorn hjemme i stuen, ikke nå lenger. Dem er effektive og gir mye lyd ja, dem tåler ufattelig mye julign før dem sprenges og dem er prisgunstige. Men jeg personlig synes vanlige diskanter låter bedre. Ikke minst dersom en spiller musikk på lavt volum. Mener det ikke beregnes toll på slike varer. Men Norsk moms må du betale. Du tar da varens verdi, legger til fraktkostnadene, og så ganger du hele beløpet med 1,25 for å få sluttsummen. Posten Norge (og DHL) tar ca. kr. 110,- i gebyr for å gjøre denne momsinndrivelsen og det må du også betale. Unntaket er dersom vareverdi + frakt er på tilsammens under NOK kr. 200,-. Da betaler du null og nix. :-) Både Tollvesnet og Posten er ganske sløve (særlig dersom pakken er liten), så veldig ofte blir det null og nix i tillegg selv om du egentlig burde blitt belastert for Norsk moms. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 Da går jeg fra denne pakken. Da kjøper jeg to slike i tilegg, siden de ik følgte med. Jeg kommer til å bruke 19mm mdf plater og følge denne tegningen Noe som bør endres? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Synes det virker som du har en flott plan nå. Dette kan ikke bli noe annet enn helt supert. Hva med frontdeksel trukket med stoff? Hva med tynnt tre/eller trelignende tapet for å lime på til slutt? Lakkering/maling? Foter (spikes??), stativ? kabler.. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2012 (endret) Likte ideen med frontdeksel trukket med stoff. Tenkte på Lady pure color. Kanskje jeg skal vurdere en mørk lakk/beis. Har ikke noe særlig greie på maling for å si det sånn... Ingen som er skeptiske til den utenlanske nettsiden jeg linket til. Kom gjerne med bedre alternativ til nettbutikk. Kommer til å bestille denne eller neste uke Edit: Viss jeg kjøper denne: Må jeg ha noen slike da? Endret 30. oktober 2012 av noctua_nh-d14 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå