Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpe nett-minnepenn (?)

Anbefalte innlegg

Wifi? Antar du mente å si mobilt bredbånd adapter?

Adapteret har ikke noen begrensninger, ja om du ser bort fra om du skal ha et som støtter 4G. For å gjrøe det litt mer komplisert så driver telenor og netcom å bygger ut noe helt nytt nettverk som skal bli det nye 4G-nettverket og vil øke hastigheten betraktelig. 4G signaler har dog dårligere dekning, og per i dag så er det nesten ingen områder som har dette, så foreløpig ikke noe du trenger å tenke på.

Du kan velge på telenor sine sider om du kun ønsker Sim-Kort, eller Simkort + 4G (støtter også 3G) adapter. De kaller det for modem, og ikke 3G/4G adapter. :)

Legg merke til at dette er akkurat som med mobil. Du får et simkort som du bruker i dette adapteret, som abonnementet ditt er registrert til. På mine sider på Telenor så kan du oppgradere, sjekke hvor mye du har brukt etc.

Er usikker på om du kan oppgradere med binding, men er rimelig sikker på at de helt sikkert lar deg betale for et dyrere produkt, om det du har ikke dekker bruken. ^^

Skal du ha 10 GB i måneden med modem, så er linken her:

https://nettbutikk.t...inding=81392715

Hvis jeg bestiller denne (den du linket til):

Så får jeg med alt jeg trenger? Modem, abonnement og sim kort til 10GB kapasitet.

Dette er jo obviously 4G, og jeg må innrømme jeg ble litt bekymret når du sa at 4G hadde dårligere dekning.

Tror du 10GB er nok per måned for litt gaming om kveldene?

Alle trådløse signaler er bølger, og disse har en gitt frekvens, eller frekvensområde de opererer på.

Alt fra radio, til radar, til TV-sendinger, til forskjellige mobilteknologier.

Det sier jo da seg selv at de ikke kan ha samme frekvens, for da ville alt ha kjræsjet, og du ville tatt inn radiosignaler midt i samtalene dine etc.

Hvilke frekvenser de forskjellige fordeles av et overordnet organ/myndighetene som sier hvilke teknologier som skal operere på hvilken frekvens, for å unngå at det blir noen kollisjoner.

GSM (det du bruker vanligvis for å snakke i telefonene med) bruker rundt 400-900 MHz.

EDGE, 3G og 4G bruker alle økende frekvenser for å unngå kollisjoner. 4G må da bruke en frekvens som er høyere enn 3G, som igjen må bruke en frekvens som er høyere enn GSM og EDGE.

Det store problemet er at høyere frekvenser betyr at dekningen minker, drastisk. For mens en radiomast kan dekke et område på flere titals mil, og trenge gjennom de aller fleste materialer, hus osv. Så kan 3G-signaler bare gå et par hundre meter i praksis, og trenger vanskeligere gjennom normale materialer som tre, betong etc.

4G er jo enda værre, og har enda kortere distanse og enda dårligere gjennomtrengningsevner.

WiFi er som kanskje kjent ENDA dårligere, og bruker 2,4 GHz og nå også 5 GHz. Derfor sliter det med bare å komme et par titals meter i et hus.

De "løser" problemer ved å ha mange, mange basestasjoner rundt omkring. Dette er kun praktisk i byer hvor det er mange folk, overalt, og derfor vil vi nok de neste årene hovedsakelig kun få dekning i by-områder og byer for 4G. Å sette opp basestasjon hver 100m i en bygd eller langs veien er en dyr investering som på ingen måte lønner seg.

Men deter ikke noe du trenger å tenke på, eller bekymre deg over, for adapteret gjør som mobilen, og velger automatisk ut det med best signal og ytelse. Får den inn 4G signal, ja så bruker den 4G. Er det dårlig 3G-dekning så bruker den det båndet.

Kan jeg kjøpe denne "pakken" på en butikk (elkjøp / expert)?

Istedenfor å bestille over nett og vente på å få det i posten?

Edit: det oppstår et lite problem når jeg prøver å bestille over nett, så hvis det går an å kjøpe akkurat denne pakken i en butikk, så gjør jeg heller det, hehe.

Som sagt, pell deg inn på nærmeste butikk så får du bedre info. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(...)

GSM (det du bruker vanligvis for å snakke i telefonene med) bruker rundt 400-900 MHz.

EDGE, 3G og 4G bruker alle økende frekvenser for å unngå kollisjoner. 4G må da bruke en frekvens som er høyere enn 3G, som igjen må bruke en frekvens som er høyere enn GSM og EDGE.

(...)

Dette er ikkje heilt rett. Edge går over GSM-nettet, og brukar dermed dei same frekvensane som GSM. Det har vore vanleg å bruke 900 MHz og 1800 MHz til GSM/Edge, 2100 MHz til 3G og 2600 MHz til 4G, men det er ikkje noko i vegen for f.eks. å bruke 900 MHz til 3G eller 1800 MHz til 4G. Ein vil då få lenger rekkevidde på 3G eller 4G enn om ein brukar høgare frekvensar. Det har elles også vore snakk om å bruke lågare frekvensar (800 MHz) til 4G. Desse vart tildlegare brukt til kringkasting. Dette ville kunne gje 4G-dekning til distrikts-Norge. Diverre har regjeringa somla med å frigje desse frekvensane til mobilt breiband, og ein har difor heller ikkje komme igang med 4G på 800 MHz.

I tillegg til dette har ein operatøren ICE som brukar ein annan teknologi. Dei brukar frekvensar rundt 450 MHz, desse frekvensane vart brukt av NMT-nettet i "gamle dagar". Sidan frekvensane er så pass låge er det mogeleg å dekke store deler av landet med eit begrensa antal sendarar.

Lenke til kommentar

Jeg skal stikke innom en butikk i dag og kjøpe et 10GB mobilt bredbånd abonnement, siden det ikke fungerte å bestille den varen over nettet.

Det spiller vel ingen rolle hvilket modem man velger, det er sim kortet / abonnementet som betyr noe, ikke sant?

Lenke til kommentar

Jeg skal stikke innom en butikk i dag og kjøpe et 10GB mobilt bredbånd abonnement, siden det ikke fungerte å bestille den varen over nettet.

Det spiller vel ingen rolle hvilket modem man velger, det er sim kortet / abonnementet som betyr noe, ikke sant?

Stemmer. Eneste begrensningen er om adapteret støtter opp til 4G, eller opp til 3G.

I dag er det nok like greit å bare ta et med 4G støtte, for fremtidsrettelsen sin skyld. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer. Eneste begrensningen er om adapteret støtter opp til 4G, eller opp til 3G.

I dag er det nok like greit å bare ta et med 4G støtte, for fremtidsrettelsen sin skyld. :)

Har da altså kjøpt meg 10GB abonnement hos telenor (3G) og jeg har både USB adapter og mini-ruter som modem.

Virker som at ruteren virker mye bedre da, så jeg kommer til å bruke den. I tillegg så støtter ruteren 2G, 3G og 4G, mens USB adapteren funker bare for 3G.

Tusen takk for all hjelpen og ikke minst tolmodigheten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...