Fizzle Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Hei. Jeg er litt usikker på hva det kalles, men jeg vet at det finnes slike "minnepenner / Wifi USB adaptere" osv som man kan stikke inn i PCen for å få tilgang til internett, så jeg har egentlig bare noen spørsmål angående dette. Hvor sterkt nett er det mulig å kjøpe på en slik minnepenn / annet utstyr som man kan ta med seg og få tilgang til nett nesten overalt? Jeg skal snart reise, og da kommer jeg til å flytte på meg ganske ofte, og da hadde det vært utrolig deilig å ha raskt nett. Men hvordan fungerer det når man kjøper en slik WIFI adapter? Er det en månedlig sum man betaler til for eksempel Netcom, eller har du en viss sum med nett som du kan bruke, og når den er brukt opp så er adapteren ubrukelig? Drømmen her var å finne en WIFI adapter som ville gjort det mulig for meg å spille "World of warcraft" uten at det hakker (så mye i alle fall). Finnes det sterke nok WIFI adaptere til å kjøre WoW skikkelig? Takk! Endret 17. oktober 2012 av Fizzle Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Moblit bredbånd (3G) har omtrent samme dekning som mobiltelefoni, dvs veldig bra. http://www.telepriser.no/portal/page/portal/telepriser/forsiden/mobilt_bredband?calcType=MOBINET&type=get_calc_xml&antRader=20&kategori1=USB-modem&kategori2=Mobiltelefon/PC&antMegaByte=2610&andelDag=50&andelKveldHelg=50&fordeltPaEnhet=1.0&epost=true&nett=true&video=true&musikk=true&spill=true&epostr=medium&nettr=medium&videor=medium&musikkr=medium&spillr=medium&forbruk=medium Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Det kan nevnes at ytelsen reflekterer helt og holdent hvor du er, og hvor mange andre som er koblet til samme basestasjonen. Så du kan få alt fra elendig tregt, til ganske bra. Har selv målt oppimot 10-11 Mbps (altså noe rundt 1,3 MB/s). Dette er mer enn nok til det meste, men det er som regel (alltid) en form for sperre på et par Gigabytes til et par titals gigabytes i måneden. Dette begrenser bruken en del når det kommer til store nedlastninger. I spill derimot, så er som regel båndbredden god nok, så lenge du sitter på en "HSDPA"/Super 3G/3G+ (eller hva man ønsker å kalle det) tilkobling. Men det er responstiden som ligger et stykke under hva som er ønskelig. Så forvent gjerne en ping på noen hundre millisekunder, som igjen betyr at du nok får litt lagg. Men igjen, avstanden til basestasjonen og mengden trafikk har mye å si. I mine øyne funker det, men er kun nødløsning. Spill som WoW er som regel ikke like kritiske til litt høyere ping, som f. eks første person skytere. Endret 17. oktober 2012 av Andrull Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Man kan altså kjøpe mobilt bredbånd til en bærbar PC? Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er med bites og hastighet osv på nett, men jeg vet at nettet der jeg bor nå har 54.0mbps hastighet, og her kjører jeg WoW helt greit. Hadde kanskje tenkt meg et trådløst nett som var enda bedre enn 54.0mbps hvis det er mulig. Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Det kan nevnes at ytelsen reflekterer helt og holdent hvor du er, og hvor mange andre som er koblet til samme basestasjonen. Så du kan få alt fra elendig tregt, til ganske bra. Har selv målt oppimot 10-11 Mbps (altså noe rundt 1,3 MB/s). Dette er mer enn nok til det meste, men det er som regel (alltid) en form for sperre på et par Gigabytes til et par titals gigabytes i måneden. Dette begrenser bruken en del når det kommer til store nedlastninger. I spill derimot, så er som regel båndbredden god nok, så lenge du sitter på en "HSDPA"/Super 3G/3G+ (eller hva man ønsker å kalle det) tilkobling. Men det er responstiden som ligger et stykke under hva som er ønskelig. Så forvent gjerne en ping på noen hundre millisekunder, som igjen betyr at du nok får litt lagg. Men igjen, avstanden til basestasjonen og mengden trafikk har mye å si. I mine øyne funker det, men er kun nødløsning. Spill som WoW er som regel ikke like kritiske til litt høyere ping, som f. eks første person skytere. Kan jeg kjøpe dette på nett, eller må jeg stikke innom en butikk å kjøpe det? Er det noe fysisk jeg stikker inn i PCen (som f.eks en WIFI adapter) eller er det bare et slags abonnement man får? Beklager, men jeg kan virkelig ingenting om dette. Edit: hvilken leverandør er best å bestille mobilt bredbånd fra for å få så mye som mulig for pengene? Som sagt, så er det bare det at jeg vil kunne logge på WoW og spille litt. Endret 17. oktober 2012 av Fizzle Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Det er ikke internett, men ditt lokale nettverk som har 54Mbit bruttohastighet. For å spille behøver man normalt bare ca 100kbit (0,1Mbit) begge veier. Problemet med mobilt bredbånd er litt forsinkelse, normalt ikke båndbredden. Men det vil nok duge mesteparten av tiden. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Det enkleste er nok bare å stikke innom en butikk som selger mobiltelefoner og si hva du vil ha. Anbefaler Telenor siden de har best dekning og ikke er så dårlige på pris. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Nei, det var vel ikke akkurat noen tvil fra første innlegget ditt, så jeg skal nå prøve å forklare litt kjapt, tross disse sene nattertimer. ^^ 1. Det er mobilt bredbånd ja, og dette er jo egentlig noe som kom først som en slik USB-dongle til laptopper mener jeg å huske. Etterhvert så har dette blitt integrert i mobiltelefoner, så noe rart at du kjenner det til gjennom det. For all del, jeg kan godt huske feil her. 2. Får du 10 Mbit/s i praksis så er dette god båndbredde, og mer enn godt nok for spill, som helt fint klarer seg med godt under halvparten av det igjen. Det er først når vi snakker om full HD streams, og nedlastning at 10 Mbps og mer er gjeldende. Legg altså merke til at dette er hastighet mellom deg og en ekstern server på nettet. De 54 Mbps som du snakker om på WiFi nettet hjemme beskriver hvilken type link du har til den trådløse routeren, og er en teoretisk maksimalgrense. I praksis så er det gjerne LANGT under dette. Gjerne i 20 Mbps-klassen. Dette er uansett kun hastigheten mellom deg og routeren. Det er hvilke nbredbåndslinje du har til huset ditt som setter begrensningen. Hva den er har jeg ikke peiling på. 3. Som sagt, så vil forsinkelsen naturligvis være en del høyere ved bruk av mobilt bredbånd sammenlignet med kablet nettverk eller WiFi, og dette er den største trusselen i spill. Det kan gå veldig greit der du oppholder deg, men det kan også bli helt uspillelig om det er for mange på basestasjonen, du har dårlig dekning, eller du sitter for langt unna. 4. Du får kjøpt dette over alt. Bla. på elkjøp og expert. Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Okei, tusen takk for svar. Så hvis jeg stikker innom elkjøp for eksempel og sier at jeg vil ha mobilt bredbånd fra Telenor, hvilken størrelse bør jeg se på hvis jeg vil at WoW skal kjøre bra? Hadde en kompis som hadde 1mb up / 1mb down tror jeg han sa, og det var helt greit. Ble dårlig nett mot slutten av måneden sa han. Hvilken størrelse bør jeg ideelt se etter? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Som sagt, det er ikke båndbredden (hva du refererer til størrelsen) som har noe særlig å si i spill, da den ofte er god nok). Det er forsinkelsen, altså hvor lang tid det tar før signalet fra PCen din når en ekstern server ute på det vide web. Jo lenger tid signalet må fly gjennom luften, og hvor lang tid den bruker fra basestasjonen har mye å si for om du får bare et par titals millisekunders forsinkelse, til et par hundre. (1000 millisekunder er et sekund, og et signal vil da bruke 1 sekund på å nå serveren, noe som er ALT for mye i spill. Er sjelden SÅ dårlig da. Det er ingen størrelse å velge, slik du gjør på kabel til huset. Du får så bra hastighet som basestasjonen kan levere. Det er derimot maksimal kapasitet i måneden du velger på mobilt bredbånd. Det er ekstremt vanskelig å si hvor mye ditt forbruk er, da det er vanskelig å estimere hvor mange minutter du spiller om dagen, og hvor mange dager, samt om du ser på film, går på nettsider etc. i tillegg. Selgerene vil nok kunne hjelpe deg, men ser for meg at minst 5 GB pr måned er en god start, og så får du se om det holder, eller er for mye. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Størrelse spørs jo hvor mye nett du skal konsumere pr måned. Man bruker raskt mye båndbredde om man ser youtube f.eks. http://www.telenor.no/privat/mobiltbredband/modem.jsp Det som skjer med hastigheten, er at man starter på begynnelsen av måneden med full hastighet. Dette varer inntil man har brukt opp kvoten (f.eks 5GB). Deretter settes hastigheten ned til f.eks 128kbs. Siden det er 12mnd binding, så kan det kanskje lønne seg å starte på 5GB og heller oppgradere om du ikke synes det er nok? Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Som sagt, det er ikke båndbredden (hva du refererer til størrelsen) som har noe særlig å si i spill, da den ofte er god nok). Det er forsinkelsen, altså hvor lang tid det tar før signalet fra PCen din når en ekstern server ute på det vide web. Jo lenger tid signalet må fly gjennom luften, og hvor lang tid den bruker fra basestasjonen har mye å si for om du får bare et par titals millisekunders forsinkelse, til et par hundre. (1000 millisekunder er et sekund, og et signal vil da bruke 1 sekund på å nå serveren, noe som er ALT for mye i spill. Er sjelden SÅ dårlig da. Det er ingen størrelse å velge, slik du gjør på kabel til huset. Du får så bra hastighet som basestasjonen kan levere. Det er derimot maksimal kapasitet i måneden du velger på mobilt bredbånd. Det er ekstremt vanskelig å si hvor mye ditt forbruk er, da det er vanskelig å estimere hvor mange minutter du spiller om dagen, og hvor mange dager, samt om du ser på film, går på nettsider etc. i tillegg. Selgerene vil nok kunne hjelpe deg, men ser for meg at minst 5 GB pr måned er en god start, og så får du se om det holder, eller er for mye. Takk for svar. Så man kan altså ikke bestemme hvor stor forsinkelsen er (de "abonnementene" som er litt dyrere har altså ikke mindre forsinkelse / kjappere tid for signalet å fly gjennom luften og komme tilbake?), det er bare maksimal kapasiteten som er forskjellen mellom de forskjellige typene? Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Størrelse spørs jo hvor mye nett du skal konsumere pr måned. Man bruker raskt mye båndbredde om man ser youtube f.eks. http://www.telenor.n...dband/modem.jsp Det som skjer med hastigheten, er at man starter på begynnelsen av måneden med full hastighet. Dette varer inntil man har brukt opp kvoten (f.eks 5GB). Deretter settes hastigheten ned til f.eks 128kbs. Siden det er 12mnd binding, så kan det kanskje lønne seg å starte på 5GB og heller oppgradere om du ikke synes det er nok? Hvis jeg finner ut at 5GB ikke er nok, er det da bare å oppgradere det mobile bredbåndet på nett, så blir WIFI adapteren automatisk oppdatert, eller må jeg kjøpe en ny en? Må jeg vente ut bindingstiden på 5GB abonnementet før jeg kan oppgradere? Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Jeg tror jeg vil prøve meg på denne jeg altså: https://nettbutikk.telenor.no/Mobilt%20Bredb%C3%A5nd/usb-modemtilmobiltbredb%C3%A5nd-4g-ready#subscription=81272712&binding=81392715 Da blir det 299kr per måned, (3141 totalt når man forhåndsbetaler for 12 mnd) hvor de tre første månedene er halv pris = 150kr. Det bør vel være nok kapasitet i alle fall? Endret 18. oktober 2012 av Fizzle Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Du får et modem (USB-dongle) og simkort som skal sitte i donglen når du kjøpe abonnementet. Jeg tror man kan oppgradere størrelse på kvote på nettsiden til Telenor. Du kan gjøre dette når du ønsker selv. Endret 18. oktober 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Du får et modem (USB-dongle) og simkort som skal sitte i donglen når du kjøpe abonnementet. Jeg tror man kan oppgradere størrelse på kvote på nettsiden til Telenor. Du kan gjøre dette når du ønsker selv. Hva tror du om den jeg har valgt i innlegget ovenfor ditt? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Wifi? Antar du mente å si mobilt bredbånd adapter? Adapteret har ikke noen begrensninger, ja om du ser bort fra om du skal ha et som støtter 4G. For å gjrøe det litt mer komplisert så driver telenor og netcom å bygger ut noe helt nytt nettverk som skal bli det nye 4G-nettverket og vil øke hastigheten betraktelig. 4G signaler har dog dårligere dekning, og per i dag så er det nesten ingen områder som har dette, så foreløpig ikke noe du trenger å tenke på. Du kan velge på telenor sine sider om du kun ønsker Sim-Kort, eller Simkort + 4G (støtter også 3G) adapter. De kaller det for modem, og ikke 3G/4G adapter. Legg merke til at dette er akkurat som med mobil. Du får et simkort som du bruker i dette adapteret, som abonnementet ditt er registrert til. På mine sider på Telenor så kan du oppgradere, sjekke hvor mye du har brukt etc. Er usikker på om du kan oppgradere med binding, men er rimelig sikker på at de helt sikkert lar deg betale for et dyrere produkt, om det du har ikke dekker bruken. ^^ Skal du ha 10 GB i måneden med modem, så er linken her: https://nettbutikk.telenor.no/Mobilt%20Bredbånd/usb-modemtilmobiltbredbånd-4g-ready#subscription=81272712&binding=81392715 Endret 18. oktober 2012 av Andrull Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Wifi? Antar du mente å si mobilt bredbånd adapter? Adapteret har ikke noen begrensninger, ja om du ser bort fra om du skal ha et som støtter 4G. For å gjrøe det litt mer komplisert så driver telenor og netcom å bygger ut noe helt nytt nettverk som skal bli det nye 4G-nettverket og vil øke hastigheten betraktelig. 4G signaler har dog dårligere dekning, og per i dag så er det nesten ingen områder som har dette, så foreløpig ikke noe du trenger å tenke på. Du kan velge på telenor sine sider om du kun ønsker Sim-Kort, eller Simkort + 4G (støtter også 3G) adapter. De kaller det for modem, og ikke 3G/4G adapter. Legg merke til at dette er akkurat som med mobil. Du får et simkort som du bruker i dette adapteret, som abonnementet ditt er registrert til. På mine sider på Telenor så kan du oppgradere, sjekke hvor mye du har brukt etc. Er usikker på om du kan oppgradere med binding, men er rimelig sikker på at de helt sikkert lar deg betale for et dyrere produkt, om det du har ikke dekker bruken. ^^ Skal du ha 10 GB i måneden med modem, så er linken her: https://nettbutikk.t...inding=81392715 Hvis jeg bestiller denne (den du linket til): https://nettbutikk.telenor.no/Mobilt%20Bredb%C3%A5nd/usb-modemtilmobiltbredb%C3%A5nd-4g-ready#subscription=81272712&binding=81392715 Så får jeg med alt jeg trenger? Modem, abonnement og sim kort til 10GB kapasitet. Dette er jo obviously 4G, og jeg må innrømme jeg ble litt bekymret når du sa at 4G hadde dårligere dekning. Tror du 10GB er nok per måned for litt gaming om kveldene? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 10GB bør holde til gaming. Den vil koble seg opp mot 3G når 4G ikke er tilgjengelig. Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Kan jeg kjøpe denne "pakken" på en butikk (elkjøp / expert)? https://nettbutikk.t...inding=81392715 Istedenfor å bestille over nett og vente på å få det i posten? Edit: det oppstår et lite problem når jeg prøver å bestille over nett, så hvis det går an å kjøpe akkurat denne pakken i en butikk, så gjør jeg heller det, hehe. Endret 18. oktober 2012 av Fizzle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå