Gå til innhold

Lov å kjøre med kun ett utvendig speil?

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Hei, faren min krasjet bilen min for et par måneder siden og har jobbet hardt for å få den i stand hver helg. Nå sier han at jeg kan bruke den, bare ett problem. Det høyre speilet mangler og han skal fikse det snart, men han mener at det er lov å kjøre uansett. Stemmer virkelig dette? Er bare snakk om frem og tilbake til skolen, men UP og statens grillvesen har ofte kontroller her for tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lovdata.n...4-0918-030.html

Utvendig speil skal både ved belastet og ubelastet kjøretøy gi slikt synsfelt at føreren, også når førersetet står i bakerste stilling, kan se vegbanen

a) på venstre side i en bredde av minst 2,5 m på en avstand av 10 m bakenfor speilet og videre bakover så langt øyet rekker.

b) på høyre side i en bredde av minst 2 m på en avstand av 10 m bakenfor speilet og videre så langt bakover som øyet rekker.

§ 30-3. Speil på bil

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for kjøretøy som ikke omfattes av § 30-2.

2. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.

Ser ikke ut som om det er lovlig.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"2. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes."

http://www.lovdata.n...4-0918-030.html, paragraf 30-3.

EDIT: Var for treig.

Endret av BaronSlask
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...