TheNarsissist Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Hei, faren min krasjet bilen min for et par måneder siden og har jobbet hardt for å få den i stand hver helg. Nå sier han at jeg kan bruke den, bare ett problem. Det høyre speilet mangler og han skal fikse det snart, men han mener at det er lov å kjøre uansett. Stemmer virkelig dette? Er bare snakk om frem og tilbake til skolen, men UP og statens grillvesen har ofte kontroller her for tiden. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) http://www.lovdata.n...4-0918-030.html Utvendig speil skal både ved belastet og ubelastet kjøretøy gi slikt synsfelt at føreren, også når førersetet står i bakerste stilling, kan se vegbanen a) på venstre side i en bredde av minst 2,5 m på en avstand av 10 m bakenfor speilet og videre bakover så langt øyet rekker. b) på høyre side i en bredde av minst 2 m på en avstand av 10 m bakenfor speilet og videre så langt bakover som øyet rekker. § 30-3. Speil på bil 1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for kjøretøy som ikke omfattes av § 30-2. 2. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes. Ser ikke ut som om det er lovlig. Endret 17. oktober 2012 av Quote 1 Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Bare venstre speil er påbudt, dette gjelder både 2hjulinger og biler. Endret 17. oktober 2012 av Bruker87 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) "2. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes." http://www.lovdata.n...4-0918-030.html, paragraf 30-3. EDIT: Var for treig. Endret 17. oktober 2012 av BaronSlask 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Bare venstre speil er påbudt, dette gjelder både 2hjulinger og biler. Aha ikke i følge lovdata, faen får ikke kjørt i morgen. Hva blir straffen hvis jeg stoppes? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Jeg tipper at du kun vil få mangellapp/muntlig advarsel. Men ikke skyt meg om du blir bøtelagt Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Tok sjansen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå