AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Hei, Jeg er snart 16år, og går 1 året på vidregående. Jeg sover rundt 7 timer/natten, avhgenig av hvilken dag det er, for vi sent enkelt dager og da får jeg mer søvn. F.eks så starter jeg 10 en dag, og det er da jeg får 7 og 1/2 time søvn, mens på vanlige dager får jeg rundt 6 1/2 til 7 1/4 søvn. Du tenker kanskje at dette er lite? Jeg må bare si at jeg egentlig ikke kan noe for at jeg får så lite søvn. Jeg har flere ganger prøvd å sove tidlig, men det går rett og slett ikke. Når jeg skal på skolen spiser jeg frokost, corn flakes... Så tar jeg t-banen til skolen som tar rundt 30min, jeg er aldri sliten på t-banen. I timene ellers, er jeg veldig oppegående er heller ikke trøtt, men kan gjepse av og til da I lunsjen spiser jeg nen skiver med brød. Når skal hjem igjen tar jeg t-banen 30min, (er som oftest aldri trøtt i t-banen heller, med mindre jeg bare ser ute i luften og ikke har noe å gjøre. Jeg leser i en bok i tbanen.) . Når jeg er på vei hjem har jeg den følelsen av at jeg klarer å "overbevise" meg selv om at jeg ikke kommer til å sovne når jeg kommer hjem, og heller gjøre lekser. Jeg er veldig våken på denne tiden. Når jeg først kommer hjem, er det det samme konseptet. Jeg er helt våken. Men når jeg starter å spise imens jeg ser på tv i soffaen har jeg plutselig mistet all energi, og får lyst på å ta en lur. Jeg klarer dermed ikke å holde meg våken lenger. Og da sovner jeg 1-2 timer, og dagen er snart over...Fordi jeg slutter sent, og at det tar tid før jeg er hjemme (er hjemme rundt 16, 15:30 tida...) Ellers trener jeg ikke veldig mye, 2-3 timer i uka. Håper dere kan hjelpe meg! Anonym poster: bf8b737606482e0aeb49a05b739b2844 Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei, Jeg er snart 16år, og går 1 året på vidregående. Jeg sover rundt 7 timer/natten, avhgenig av hvilken dag det er, for vi sent enkelt dager og da får jeg mer søvn. F.eks så starter jeg 10 en dag, og det er da jeg får 7 og 1/2 time søvn, mens på vanlige dager får jeg rundt 6 1/2 til 7 1/4 søvn. Du tenker kanskje at dette er lite? Jeg må bare si at jeg egentlig ikke kan noe for at jeg får så lite søvn. Jeg har flere ganger prøvd å sove tidlig, men det går rett og slett ikke. Når jeg skal på skolen spiser jeg frokost, corn flakes... Så tar jeg t-banen til skolen som tar rundt 30min, jeg er aldri sliten på t-banen. I timene ellers, er jeg veldig oppegående er heller ikke trøtt, men kan gjepse av og til da I lunsjen spiser jeg nen skiver med brød. Når skal hjem igjen tar jeg t-banen 30min, (er som oftest aldri trøtt i t-banen heller, med mindre jeg bare ser ute i luften og ikke har noe å gjøre. Jeg leser i en bok i tbanen.) . Når jeg er på vei hjem har jeg den følelsen av at jeg klarer å "overbevise" meg selv om at jeg ikke kommer til å sovne når jeg kommer hjem, og heller gjøre lekser. Jeg er veldig våken på denne tiden. Når jeg først kommer hjem, er det det samme konseptet. Jeg er helt våken. Men når jeg starter å spise imens jeg ser på tv i soffaen har jeg plutselig mistet all energi, og får lyst på å ta en lur. Jeg klarer dermed ikke å holde meg våken lenger. Og da sovner jeg 1-2 timer, og dagen er snart over...Fordi jeg slutter sent, og at det tar tid før jeg er hjemme (er hjemme rundt 16, 15:30 tida...) Ellers trener jeg ikke veldig mye, 2-3 timer i uka. Håper dere kan hjelpe meg! Anonym poster: bf8b737606482e0aeb49a05b739b2844 Kort svar: Dette er veldig normalt, men du bør kanskje få sjekket opp eventuelle vitaminmangler som (jernmangel, B12, folat e.l.) Langt svar: Først må jeg si at jeg har slitt med akkurat det samme problemet som deg på samme alder. Og det er viktig å vite at det ikke er uvanlig å være utrolig trøtt etter skole. Det å stå opp tidlig og følge med på skole gjennom dagen er slitsomt, og det er normalt å bli trøtt. Men ditt problem er kanskje at synes dette er en vanskelig problemstilling for deg. Søvnmessig vil jeg ikke si at dette er urovekkende lite. Man sier vel at 16 åringer trenger rundt 7-9 timer, men det er ofte vanskelig å få til. Lillebroren min sover 6 timer og sover litt på dagen og klarer seg fint, også de gangene han ikke sover. Min problem viste seg å være mangel på B12-vitamin og folatsyre. Da kan du bli veldig sliten, få litt vondt i kroppen og miste kraften i kroppen. Da jeg fikk vitamintilskuddene jeg trengte ble jeg mye bedre, også humøret. Håper dette besvarer litt av spørsmålet ditt Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Jeg må bare si at jeg egentlig ikke kan noe for at jeg får så lite søvn. Jeg har flere ganger prøvd å sove tidlig, men det går rett og slett ikke. Det er fordi du er B-menneske. Det er dumt å stå opp til forskjellige tider, og det er dumt å sove 10 timer enkelte dager (fridager). Men B-mennesker er slik etter det jeg husker. En løsning er å stå opp kl. 6 hver dag. Gi blaffen i frokost. Kom deg ut en times tid før du gjør noe annet. Effekten av dette er at kroppen våkner av seg selv etter hvert, den innstiller seg på aktivitet kl. 6 hver dag, du våkner før vekkeklokke ringer. Istedenfor å sove om ettermiddagen (trengs ikke) kom deg ut før du blir så søvnig. Min erfaring er at jeg ikke sovner så lenge jeg beveger meg. "corn flakes" herregud. Med sukker eller syltetøy også? Endret 22. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå