bellduck Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Hei! Handlet meg nylig nytt skjermkort; Sapphire 7850 1GB. Kortet fungerer forsåvidt supert, men jeg ser at når jeg spiller Crysis bruker det nesten hele VRAM'en. Kan dette være en synderen til lav framerate noen ganger? Spiller i 1080p med alt på "High" og 2x eller 4x AA. Burde jeg heller kjøpt 2GB-utgaven til et par hundrelapper mer? Har også lest at BF3 skal være ganske heavy på VRAM-bruk, men dette har jeg ikke testet ennå. Synes jo også det virker jo litt rart; da Crysis kom ut var det slett ikke vanlig med så mye som 1GB VRAM... -bellduck Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Crysis har noen veldig høyoppløste teksturer, og var også programmert med fremtidens grafikkort i tankene. På en annen side er det rimelig elendig optimalisert, og mye av den pene grafikken kommer av rå kraft. At det spiser 1GB VRAM er ikke det minste overraskende, jeg har sett spillet ta opp 2GB og mer enn dette også, det er bare programmert på en slik måte at det skal ta opp maksimalt mulig ressurser. 1GB VRAM er ikke for lite for et kort av 7850 sitt kaliber, det har ikke nok ytelse for at mer enn 1GB VRAM egentlig gir en stor forbedring. Det er like mye for å selge nyere kort at grafikkprodusentene legger på mer VRAM nå, med midnre man planlegger heftige multi-monitor oppsett med flere grafikkort er det fortsatt stort sett nok med 1GB i dag som det har vært de siste 3 årene. Mye av skylda har konsollene, derfor kan du kanskje få problemer om vi får konsollporter fra Wii U framfor Xbox 360 eller når neste generasjons Xbox kommer på markedet. 1 Lenke til kommentar
Gigahertz Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Jeg kjørte Crysis uten noen som helst problemer med alle innstillingene på maks for mange år siden med GTX 275 in 2-way SLI, så du har nok mer VRAM enn det du trenger for kun 1080p. Lenke til kommentar
bellduck Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Takker for svar! Testa litt mer, og ser at det bruker akkurat like mye VRAM på "Low" uten AA.. Så det er vel da dårlig optimalisering. Forsøkte også å overklokke det litt med kjernen til 1000MHz (860) og minnet til 1275MHz (1200) og merket faktisk litt forskjell i Crysis. Uansett godt å høre at jeg ikke har kjøpt katta i sekken; kortet kosta kun 1199,- hos Komplett, så kunne ikke dy meg! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 MSAA og Texture Quality er de to innstillingene som er i stor grad sultne på minne i et spill, så lenge du husker på det burde det ikke være vanskelig å tilpasse innstillinger Lenke til kommentar
bellduck Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Forrsesten, et lite tilleggsspørsmål I GPU-Z viser det hele tiden, både ved idle og load, 0MB på "Memory Usage (Dedicated)". Er dette normalt? Lenke til kommentar
Gigahertz Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Last ned en nyere versjon av GPU-Z. Lenke til kommentar
bellduck Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Den versjonen kom ut for 7 dager siden.. Finnes det en nyere? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Det er siste utgave, det er ikke normalt at det står 0MB på dedicated, men det er sikkert en bug. Lenke til kommentar
bellduck Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Er vel det ja, kan kanskje ha noe med at jeg kjører Win 8 RP EDIT: Får heller ikke fram "Memory Usage" i Afterburner.. Endret 17. oktober 2012 av bellduck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå