Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke satt SSD disk som oppstartsdisk

Anbefalte innlegg

Jeg har satt i en SSD disk i en maskin som har til vanlig en helt vanlig disk.

Jeg finner disken på min datamaskin og har klonet den andre disken over på den nye. Jeg har prøvd og koble ut den vanlige slik at kun SSD disken er koblet til, men da får jeg bare opp melding under oppstart at det ikke er noen bootable disk. Har og prøvd og endre oppstartsrekkefølgen i bios men det fungerer heller ikke.

Typisk at det skal være så forbanna vanskelig.

Noen tips?

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte litt på og legge inn Windows 7 på nytt SSD disken, men dette er en helt ny pc så jeg har ikke noe Windows 7 DVD. Men er det ikke en måte og komme inn i gjennoppretting funksjon i oppstarten?

Men hvor finner jeg Windows 7 sin egen? Kan jo prøve det.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Se :

http://www.howtogeek.com/howto/4241/how-to-create-a-system-image-in-windows-7/

Du trenger ikke å ha Windows 7 DVD'n

På slutten av Windows 7 system image backup får du muligheten til å brenne en startup/repair DVD som du da bruker for boot og kjøre image restore til ny disk.

Men du må bruke en ekstern USB disk (eller ledig intern disk u/OS) for å plassere imagebackup katalogen og dens filer .

Lenke til kommentar

Ha SSD disken du skal restore image til tilkoplet ,samt den disken du la windowsimagebacjup på.

Ha DVD'n i DVDROM .Sett BIOS på maskinen til boot order med CDROM øverst .

Maskinen skal da boote på W7 system repair DVD

I Linken fra HOW-To geek se bilde under.

"When it comes time to restore the image, you will be able to use the System Recovery Options to get the system back"

Velg da "System Image Recovery"

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Om du gjorde ein device-device kloning med CloneZilla, så skal du ha overført bootloaders og alt du treng ved hjelp av standard instillingar i expert mode.

Eg er ikkje heilt sikker på kva etterkonfigurasjonar ein bør gjera i Windows 7 for å få den til å behandla ein SSD på ein pen måte, men eg veit at dette skal oppdagast automatisk ved ein fersk installasjon.

Lenke til kommentar

Er CloneZilla for linux eller? Lastet det ned nå men er jo ingen mulighet for og installere det.

Noen andre clone programmer som fungerer?

Tenkte og teste med Windows 7 metoden som du skrev om syar2003, men jeg har ingen harddisker eller noe med plass nok til og lagre backupen -.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...