BJØLSENSKOLE Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Hei! luere hvordan jeg kan gjøre denne oppgaven.. Et elverk utnytter en fallhøyde på 765m. Vi regner med 5% energitap i rørledningen fra magasinet til turbinhjulet. Det betyr at vann som treffer turbinhjulet, har 95% av den energien som vannet hadde i magasinet. Bruk det til å vise at vannet har farten 119m/s når det treffer turbinhjulet. har tenkt på denne formelen: 0,5mv^2=mgh + Wa men hva er m? og hva er Wa? takker for hjelp! Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 mgh * 0.95 = 1/2mv^2 m kan strykes på begge sider, ettersom det er en på begge sider. Så løser du for v. Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 mgh * 0.95 = 1/2mv^2 m kan strykes på begge sider, ettersom det er en på begge sider. Så løser du for v. hvordan fikk du til å gange mgh med 0,95? takker! Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 mgh * 0.95 = 1/2mv^2 m kan strykes på begge sider, ettersom det er en på begge sider. Så løser du for v. hvordan fikk du til å gange mgh med 0,95? takker! Hvordan jeg fikk det til? Hva mener du? Nå kan jeg ingenting om vannkraftverk. På magasinet (eller heter det i magasinet?), er den mekaniske energien mgh + 1/2mv^2. Vi regner vannet som fullstendig stille, så vi kan droppe 1/2mv^2 fra ligningen (v=0). Vi sitter igjen med at den mekaniske energien i magasinet er mgh. 765 meter lengre nede er turbinhjulet. Her er den mekaniske energien også mgh + 1/2mv^2. Vi kan droppe mgh fra ligningen dersom vi bestemmer oss for at h = 0 ved turbinhjulet (husk at du kan sette nullpunktet hvor du vil, potensiell energi er en relativ størrelse, ikke absolutt. Eksempel: Hvis du setter nullpunktet på 765 meter, har vannet i magasinet 0 mekanisk energi - vannet har hverken høyde eller fart.) Du sitter igjen med at den mekaniske energien til vannet ved turbinen er lik 1/2mv^2. Hadde den mekaniske energien blitt bevart, hadde ligningen sett slik ut: mgh (i magasinet) = 1/2mv^2 (ved turbinen). Men du får oppgitt at den mekaniske energien ikke blir bevart, ved turbinen er den 95% av det den var i magasinet. Derfor ganger du den mekaniske energien i magasinet med 0.95 for å finne den mekaniske energien ved turbinen. 1 Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 mgh * 0.95 = 1/2mv^2 m kan strykes på begge sider, ettersom det er en på begge sider. Så løser du for v. hvordan fikk du til å gange mgh med 0,95? takker! Hvordan jeg fikk det til? Hva mener du? Nå kan jeg ingenting om vannkraftverk. På magasinet (eller heter det i magasinet?), er den mekaniske energien mgh + 1/2mv^2. Vi regner vannet som fullstendig stille, så vi kan droppe 1/2mv^2 fra ligningen (v=0). Vi sitter igjen med at den mekaniske energien i magasinet er mgh. 765 meter lengre nede er turbinhjulet. Her er den mekaniske energien også mgh + 1/2mv^2. Vi kan droppe mgh fra ligningen dersom vi bestemmer oss for at h = 0 ved turbinhjulet (husk at du kan sette nullpunktet hvor du vil, potensiell energi er en relativ størrelse, ikke absolutt. Eksempel: Hvis du setter nullpunktet på 765 meter, har vannet i magasinet 0 mekanisk energi - vannet har hverken høyde eller fart.) Du sitter igjen med at den mekaniske energien til vannet ved turbinen er lik 1/2mv^2. Hadde den mekaniske energien blitt bevart, hadde ligningen sett slik ut: mgh (i magasinet) = 1/2mv^2 (ved turbinen). Men du får oppgitt at den mekaniske energien ikke blir bevart, ved turbinen er den 95% av det den var i magasinet. Derfor ganger du den mekaniske energien i magasinet med 0.95 for å finne den mekaniske energien ved turbinen. OO fy! takker veldig! Hadde aldri fått en bedre forklaring av læreren min! Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 mgh * 0.95 = 1/2mv^2 m kan strykes på begge sider, ettersom det er en på begge sider. Så løser du for v. hvordan fikk du til å gange mgh med 0,95? takker! Hvordan jeg fikk det til? Hva mener du? Nå kan jeg ingenting om vannkraftverk. På magasinet (eller heter det i magasinet?), er den mekaniske energien mgh + 1/2mv^2. Vi regner vannet som fullstendig stille, så vi kan droppe 1/2mv^2 fra ligningen (v=0). Vi sitter igjen med at den mekaniske energien i magasinet er mgh. 765 meter lengre nede er turbinhjulet. Her er den mekaniske energien også mgh + 1/2mv^2. Vi kan droppe mgh fra ligningen dersom vi bestemmer oss for at h = 0 ved turbinhjulet (husk at du kan sette nullpunktet hvor du vil, potensiell energi er en relativ størrelse, ikke absolutt. Eksempel: Hvis du setter nullpunktet på 765 meter, har vannet i magasinet 0 mekanisk energi - vannet har hverken høyde eller fart.) Du sitter igjen med at den mekaniske energien til vannet ved turbinen er lik 1/2mv^2. Hadde den mekaniske energien blitt bevart, hadde ligningen sett slik ut: mgh (i magasinet) = 1/2mv^2 (ved turbinen). Men du får oppgitt at den mekaniske energien ikke blir bevart, ved turbinen er den 95% av det den var i magasinet. Derfor ganger du den mekaniske energien i magasinet med 0.95 for å finne den mekaniske energien ved turbinen. OO fy! takker veldig! Hadde aldri fått en bedre forklaring av læreren min! Bare en liten ting til, sånn for sikkerhets skyld: Jeg sa at du kan sette nullpunktet til høyden hvor du vil, men da må du bruke det som nullpunkt i hele oppgaven. Du kan for eksempel ikke bruke 760m som nullpunkt for å løse en del av oppgaven, for å så velge 54m som nullpunkt for å løse en annen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå