Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mekanisk energi?

Anbefalte innlegg

Hei!

luere hvordan jeg kan gjøre denne oppgaven..

Et elverk utnytter en fallhøyde på 765m. Vi regner med 5% energitap i rørledningen fra magasinet til turbinhjulet. Det betyr at vann som treffer turbinhjulet, har 95% av den energien som vannet hadde i magasinet. Bruk det til å vise at vannet har farten 119m/s når det treffer turbinhjulet.

har tenkt på denne formelen:

0,5mv^2=mgh + Wa men hva er m? og hva er Wa?

takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mgh * 0.95 = 1/2mv^2

m kan strykes på begge sider, ettersom det er en på begge sider. Så løser du for v.

hvordan fikk du til å gange mgh med 0,95?

takker!

Hvordan jeg fikk det til? Hva mener du?

Nå kan jeg ingenting om vannkraftverk. På magasinet (eller heter det i magasinet?), er den mekaniske energien mgh + 1/2mv^2. Vi regner vannet som fullstendig stille, så vi kan droppe 1/2mv^2 fra ligningen (v=0). Vi sitter igjen med at den mekaniske energien i magasinet er mgh.

765 meter lengre nede er turbinhjulet. Her er den mekaniske energien også mgh + 1/2mv^2. Vi kan droppe mgh fra ligningen dersom vi bestemmer oss for at h = 0 ved turbinhjulet (husk at du kan sette nullpunktet hvor du vil, potensiell energi er en relativ størrelse, ikke absolutt. Eksempel: Hvis du setter nullpunktet på 765 meter, har vannet i magasinet 0 mekanisk energi - vannet har hverken høyde eller fart.) Du sitter igjen med at den mekaniske energien til vannet ved turbinen er lik 1/2mv^2.

Hadde den mekaniske energien blitt bevart, hadde ligningen sett slik ut: mgh (i magasinet) = 1/2mv^2 (ved turbinen). Men du får oppgitt at den mekaniske energien ikke blir bevart, ved turbinen er den 95% av det den var i magasinet. Derfor ganger du den mekaniske energien i magasinet med 0.95 for å finne den mekaniske energien ved turbinen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

mgh * 0.95 = 1/2mv^2

m kan strykes på begge sider, ettersom det er en på begge sider. Så løser du for v.

takker!

Nå kan jeg ingenting om vannkraftverk. På magasinet (eller heter det i magasinet?), er den mekaniske energien mgh + 1/2mv^2. Vi regner vannet som fullstendig stille, så vi kan droppe 1/2mv^2 fra ligningen (v=0). Vi sitter igjen med at den mekaniske energien i magasinet er mgh.

765 meter lengre nede er turbinhjulet. Her er den mekaniske energien også mgh + 1/2mv^2. Vi kan droppe mgh fra ligningen dersom vi bestemmer oss for at h = 0 ved turbinhjulet (husk at du kan sette nullpunktet hvor du vil, potensiell energi er en relativ størrelse, ikke absolutt. Eksempel: Hvis du setter nullpunktet på 765 meter, har vannet i magasinet 0 mekanisk energi - vannet har hverken høyde eller fart.) Du sitter igjen med at den mekaniske energien til vannet ved turbinen er lik 1/2mv^2.

Hadde den mekaniske energien blitt bevart, hadde ligningen sett slik ut: mgh (i magasinet) = 1/2mv^2 (ved turbinen). Men du får oppgitt at den mekaniske energien ikke blir bevart, ved turbinen er den 95% av det den var i magasinet. Derfor ganger du den mekaniske energien i magasinet med 0.95 for å finne den mekaniske energien ved turbinen.

OO fy! takker veldig! Hadde aldri fått en bedre forklaring av læreren min! :D

Lenke til kommentar

mgh * 0.95 = 1/2mv^2

takker!

OO fy! takker veldig! Hadde aldri fått en bedre forklaring av læreren min! :D

Bare en liten ting til, sånn for sikkerhets skyld: Jeg sa at du kan sette nullpunktet til høyden hvor du vil, men da må du bruke det som nullpunkt i hele oppgaven. Du kan for eksempel ikke bruke 760m som nullpunkt for å løse en del av oppgaven, for å så velge 54m som nullpunkt for å løse en annen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...