Spitfire396 Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har en trekant med AB 3,4 cm, AC 3 cm og en vinkel BC på 123' grader. Jeg skal finne BC, men jeg forstår ikke hvordan jeg kan regne det ut dette med cosinus når vinkelen er større enn 90. Noen tips? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Du må bruke sinussetninga, som kan gje to forskjellige svar. sinA/a = sinB/b = sinC/c Der A/B/C er vinklar og a/b/c er sidene som ligg motsett av vinkelen. Vinkel A er danna av linje b og c. Vinkel B er danna av linje a og c, Vinkel C er danna av linje a og b. BC er ikkje ein vinkel, det er lengda frå vinkel B til vinkel C. Eg går ut frå at det er snakk om vinkel C. Lenke til kommentar
Protective Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Du må bruke cosinussetningen . der - γ er vinkelen du kjenner - a og b er sidene som danner vinkel γ - c er den motstående siden til vinkel γ Da kan du finne BC. Det er forresten ingenting som heter "vinkel BC." http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinussetningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå