Gjest Slettet+45613274 Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Hei Spiller piano i et storband for tiden, der vi spiller for det meste swingjazz musikk. (Glen Miller, Frank Sinatra osv.) Men pianoet som er der er gammelt og ubrukelig. Trenger derfor tips til et nytt piano/synth/keyboard/elpiano med mange lyder og lydmuligheter. (I hovedsak piano, orgel, hammond, strings og brass lyder) Prisklasse kan vel være mellom 15-25 000 kr. Spesielt viktig: -God lyd!!!! -Mange lydmuligheter/variasjoner -Gode tangenter!!!! Det må være fullsize (88 tangenter) For å være litt mer spesifikk kan jeg nevne at jeg har blitt tipset om Korg Kronos 88 som et bra alternativ. Dog er dette veldig avansert og krever mye tid for å sette seg inn i. Har lite peiling på markedet så om du føler for å gi en generell innføring så gjerne! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 bump Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Anbefaler egentlig ikke Kronos til ditt bruk. Sjekk ut Kurzweil PC3X (evt. PC3KX). Det har bedre akustiske samples (f. eks ak. og el. piano, orkester, brass, treblås, perk osv.) enn Kronos og har lavere vekt. Det er veldig greit å holde vekten nede om du har tenkt å drasse det til og fra øving. Yamaha Motif XS og XF har på samme måte som Kurzweil mye bedre akustiske samples enn Kronos, men er veldig stor og tung - men om dette ikke er noe problem, så vil jeg absolutt anbefale å sjekke det ut. Sjekk også ut Nord Stage 2 - den er steike bra på den akustiske biten + orgel, men langt fra like sterk som PC3 når det gjelder synthesizer-delen. Jeg personlig vil i hvert fall anbefale å styre unna Korg Kronos/M3 og Roland Fantom-serien, siden alternativene er bedre. Anbefaler å se videoer på youtube av de forskjellige synthene. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 (endret) Jeg er ikke helt oppdatert på keyboardfronten, men hvis du som mange primært vil ha et skikkelig godt piano så ville jeg titte på Yamaha CP5. Da får du et skikkelig piano, og en masse andre låter attpå. Og det ligger mellom 15 og 20 000. http://www.youtube.com/watch?v=EzexkyMgDMM&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=L7vkbFZXz2E Jeg har et CP1 selv. Det er dobbelt så dyrt, og har "bare" pianolydene (akustiske og elektriske), dermed må du ha en synth i tillegg, så det blir et litt annet budsjett. (Ja, jeg er litt utstyrsfreak.) CP5 er mer enn bra nok, og mye greiere til livebruk siden du bare trenger ett instrument. Geir Edit: Kopierte feil youtubelink. Endret 19. oktober 2012 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Takk for svar begge to! Om jeg forstår problemet rett står jeg altså ved et veivalg. Enten stage-piano eller synth/workstation. Har lite erfaring med dette så det hadde vært fint med noen innspill her Har leita litt rundt på nettet, men ikke funnet så mange sammenligninger. Det eneste jeg har funnet ut er at synther har bedre lyd(?) og flere lyder. Anbefaler egentlig ikke Kronos til ditt bruk. Sjekk ut Kurzweil PC3X (evt. PC3KX). Det har bedre akustiske samples (f. eks ak. og el. piano, orkester, brass, treblås, perk osv.) enn Kronos og har lavere vekt. Det er veldig greit å holde vekten nede om du har tenkt å drasse det til og fra øving. Yamaha Motif XS og XF har på samme måte som Kurzweil mye bedre akustiske samples enn Kronos, men er veldig stor og tung - men om dette ikke er noe problem, så vil jeg absolutt anbefale å sjekke det ut. Sjekk også ut Nord Stage 2 - den er steike bra på den akustiske biten + orgel, men langt fra like sterk som PC3 når det gjelder synthesizer-delen. Jeg personlig vil i hvert fall anbefale å styre unna Korg Kronos/M3 og Roland Fantom-serien, siden alternativene er bedre. Anbefaler å se videoer på youtube av de forskjellige synthene. Så du mener at jeg skal kjøpe synth istedenfor stage-piano? Virker som Nord Stage 2 er en blanding av synth og stage-piano da den har litt av begge deler. Fant ikke steder de selger Kurzweil PC3X i Norge. Er dette en gammel modell? Jeg er ikke helt oppdatert på keyboardfronten, men hvis du som mange primært vil ha et skikkelig godt piano så ville jeg titte på Yamaha CP5. Da får du et skikkelig piano, og en masse andre låter attpå. Og det ligger mellom 15 og 20 000. Jeg har et CP1 selv. Det er dobbelt så dyrt, og har "bare" pianolydene (akustiske og elektriske), dermed må du ha en synth i tillegg, så det blir et litt annet budsjett. (Ja, jeg er litt utstyrsfreak.) CP5 er mer enn bra nok, og mye greiere til livebruk siden du bare trenger ett instrument. Geir Edit: Kopierte feil youtubelink. CP5 så veldig interessant ut. Det jeg ikke vet er om orgellydene er "bra nok", og mange nok. (Da spesielt Hammond B3) Fordelen er at jeg vet at det er bygd for live performance, så alt av tilkoblinger er der. Den nederste videoen virket veldig interessant! Så jeg er litt i tvil om jeg skal velge synth eller stage-piano. Føler at en synth har litt flere valgmuligheter. Akkurat nå heller jeg mest mot Nord Stage 2, men jeg er fortsatt ganske åpen. Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Jeg har ikke prøvet CP5 annet enn noen sekunder i butikken selv, så jeg kan ikke på stående fot svare for orgellydene. Selv bruker jeg et Yamaha Tyros 4 til alle andre lyder enn el- og akustiske pianoer. En to keyboards løsning er selvsagt et alternativ for deg også. Men det er mer å drasse på, og skal begge være av tilfredstillende kvalitet så sprekker kanskje budsjettet ditt. Jeg spiller bare i hjemmestudioet nå til dags, så dødvekta på riggen er ikke så viktig. Jeg kan ta en prat med min lokale keyboardpusher en dag og se hva han sier. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Har selv Yamaha psr s900 (nesten samme som tyros 2) og et tyros 4, men disse bruker jeg kun på privaten En to-keyboards-løsning er nok ikke aktuelt da det blir veldig mye flytting og reising med instrumentet. Og som du sier; 2 middels produkt istedenfor 1 godt. Hadde vært kanon om du kunne høre med han ja, og komme med en tilbakemelding Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Hadde jeg vært deg hadde jeg absolutt gått for Nord Stage 2. Meget gode saker! (Med unntak av at synth-delen kun har èn oscillator da...) Stagepiano er etter min oppfatning feil retning å gå, siden de er samplebaserte. F. eks. orgellydene nyter godt av å være genererte, ikke samples. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Pianolydene i CP5 (og CP1 og CP50) er for ordens skyld modellerte, ikke samplede. Men alle tilleggslydene (strenger, orgel, etc) er samplede. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 En liten update: Har da gått for Nord Stage 2 til 27 000 ,- !! Håper jeg blir fornøyd Takk for alle innspill! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Gratulerer. Det blir du helt sikkert fornøyd med. Gi oss gjerne en tilbakemelding når du har brukt det en stund. Geir Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Fytti grisen! Gratulererer! Det er et veldig bra valg, så lenge du klarer å svelge prisen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Ja det håper jeg da virkelig...! Skal komme med en update etter litt bruk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Okey, en update her. (kan hende jeg vil skrive mer senere) Utseende: Det ser jo rett og slett fantastisk kult ut. Fin finish med kult valg av farger. Potmeterne er faste og fine (skruknottene), men knappene kan føles litt løse og "billige". Lyd: For det første; jeg har ikke så veldig god peiling på lyd, men fyttigrisen for en bra lyd det er! Pianolyden er vanvittig god med mange innstillingsmuligheter. Orgellyden (da spesielt B3) er den beste jeg har hørt fra et sånt piano. Synthdelen bruker jeg ikke så veldig mye (mest strings). Stringslyden er veldig bra, men kanskje litt pistrete i det høye registeret. Resten av synthlydene synes jeg er mest tull og brasslydene er jo triste å høre på i forhold til Yamaha Tyros 4 foreksempel. Programvare: Rævva! Føles ut som om du plukker opp en pc fra 80-tallet. Her må du bla deg fram til det programmet du vil ha, enten ved å snurre på hjulet eller ved å trykke på knapper. Føles veldig tungvindt og treigt. Ser igjen mange av de samme problemene på Yamaha-orgel. Rett og slett en stor nedtur. Og hvorfor har de ikke et sett med knapper som du kan programmere et program innpå slik som f.eks Tyros har? Når jeg skal bytte raskt mellom to lyder så må jeg trykke kanskje 3-4 knapper Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Det viktigste var lyden, og den infrir til de grader! At programvarebiten (inkludert skjermen) ikke lever helt opp til forventningene får bare være. Godt kjøp! Spørsmål: Noen her som bruker tablet til notene? Er på utkikk etter en tablet (minimum 13.3") som jeg kan ha alle notene mine på. OS spiller ingen rolle så lenge den spiser PDF, JPEG etc. Edit: Glemte å si at dere selvfølgelig kan stllle spørsmål anngående pianoet!! Endret 26. november 2012 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg har en Ipad, men har aldri tenkt på å scanne noter inn på den. Det må jeg prøve. Problemet er å finne noe grei måte å sette den opp. Jeg har Tyros'en stående over pianoet, og notebrettet på den havner veldig langt bak. Kanskje jeg kan finne et stativ som lar meg sette dem lenger frem. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Ja ser problemet. Men du kan faktisk få notene på den innebygde skjermen på tyrosen da... Beste jeg har funnet hittil er http://www.dustinhome.no/product/5010654443/lenovo-ideapad-yoga-ci7-1-9-4gb-128gb-ssd-13-3-w8/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1009 men den er litt for dyr. Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg har konvertert nærmest 100% til ipad for all notebruk. Det fungerer veldig bra med appen "forScore". Det som er veldig kult med programmet, er at du kan sette det opp slik at halvparten av en A4-side skifter for hvert trykk på skjermen (i stedet for en hel side om gangen), slik at man slipper å få tidstrøbbel mtp. sideskift i siste takt på hver side. I tillegg finnes det jo bluetooth-pedaler til å skifte side med. Det som hadde vært skikkelig kult, hadde jo vært om man kunne ha styrt dette ved hjelp av midi, slik at man skifter patch på keyboardet samtidig som noteark. Eller noe slikt... Tenker bare litt høyt nå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå