Gå til innhold

[Løst] Kjøpe nytt objektiv, tips?

Gjest Slettet-HuqV3tKM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-HuqV3tKM

Hei.

Har ikke vært så veldig lenge i foto-gamet, men ønsker å utvide objektivparken litt og ønsker noen tips/ innspill av andre.

Jeg har et Nikon D5000, med en 18-105 f/3,5-5,6, samt en 50mm f/1.4, har lekt meg i snart to år med disse, og kunne tenke meg noe nytt.

Jeg har kikket litt på noe som er vidt, da jeg skal til New York om 3uker og vil ta bilde av høye bygg nærme. Tar også en del action/ sportsfoto og har vurdert fish eye. Jeg kan litt for lite om ulik bruk av ulike objektiver til å gjøre meg opp en endelig mening.

Har du et objektiv du "ikke kunne klart deg uten"?

Og til slutt... Er det noen som har vært i NY og kan anbefale en fotobutikk? Jeg har lest at det er en del rimeligere på den andre siden av dammen? =)

Håper noen der ute kan veilede en amatør i "nød" ;)

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du velger å kjøpe optikk i USA, må du tenke på at vi i norge har en god kjøpslov - som ihvertfall i mine øyne er verdt mer enn prisforkjellen.

En av Sigmas 10-20mm'ere kan være vedt å ofre en tanke. Disse er ikke fish-eye, men vidvinkel.

Forskjellen på fish-eye og vidvinkel: http://www.ehow.com/facts_6050079_wide-angle-vs_-fisheye-lens.html

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar

En anbefaling av hva du bør kjøpe kan jeg ikke gi, men et tips om butikk klarer jeg.

B&H Photo

Jeg har aldri handlet der, men har sett på en del foredrag om foto som de legger ut på YouTube.

-Deluze

Edit: Jeg glemte å nevne at jeg har hørt positivt om dem her inne på forumet ved tidligere anledninger også.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-HuqV3tKM

Hvis du velger å kjøpe optikk i USA, må du tenke på at vi i norge har en god kjøpslov - som ihvertfall i mine øyne er verdt mer enn prisforkjellen.

En av Sigmas 10-20mm'ere kan være vedt å ofre en tanke. Disse er ikke fish-eye, men vidvinkel.

Forskjellen på fish-eye og vidvinkel: http://www.ehow.com/...sheye-lens.html

Takk for en god link! En garanti ved produksjonsfeil gjelder vel uansett om linsa er kjøpt i Norge eller USA, og om jeg er klumsete og knuser objektivet hjelper garantien meg lite? Jeg så bare at den lokale Japan foto skulle ha ca.5700,- for en 10,5mm f/2,8, mens en butikk i NY skulle ha 3800,- En prisforskjell på 1900,- er i mine øyne ganske ekstremt, og gjør at jeg heller kan kjøpe 2 objektiver. ;)

Lenke til kommentar

Om du er klumsete (eller ikke) vil jeg uansett anbefale forsikring av utstyret.

Men om f.eks fokusmotoren henger seg opp etter 9 mnd, er det veldig vanskelig å begynne å sende objektivet til USA for rep/bytte. Norsk importør/forhandler vil ikke ta i det.

Om det går 13 måneder, eller for den saks skyld 3 år, før det skjer har du fortsatt mulighet til hjelp om du har handlet i Norge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...