Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomisk krav på hus etter tinglysingspapirer er underskrevet (ifbm. separasjon)

Z

Anbefalte innlegg

Min bror har separtert seg og har overtatt huset mot at hans (eks-)kone fikk bilen og at han overtok huslånet og billånet hennes.

De har fått takst på huset og tinglysingspapirene er signerte (for omtrent en måneds tid siden).

Nå har han plutselig fått et brev fra hennes advokat med krav om 170.000,- ekstra, fordi hun mener huset er mer verdt enn det hun signerte under på, i forbindelse med tinglysingen.

Ettersom de både har fått takst på huset og hun har signert tinglysingspapirene, har hun en sak i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg enig med Alastor her. Det er selvfølgelig skikkelig kjipt å måtte bruke advokat til slikt, men alternativet er gjerne mye, mye kjipere.

Dersom dere har en skriftlig oppgjørsavtale, og denne både er rimelig og forholdsvis klar, så kan det hende du kan klare deg selv her. Dersom dere ikke har noen slik avtale, så blir det fort en fight av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremts. Er det noe hold i påstanden om at huset er mer verdt. Jeg vil anta at din bror har en formening om hva som er fornuftig verdi på huset. Det trenger nødvendigvis ikke være et spesifikt tall, men heller et prisområde.

Spørsmålet er jo om den avtalte prisen pluss 170.000 kroner fortsatt kan sies å være innenfor antatt verdiområde til huset.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er muligens mindre verdt enn det, så jeg håper en ny takstmann kommer til den konklusjonen.

Den første tok taksten bare ved å stå på trappa (og kjenne boligmarkedet der, dette er i en veldig liten, uatraktivt del av landet vårt.

Min bror var så sliten så han reagerte dessverre ikke på den lemfeldige taksten heller.

Men han har fått beskjed om at med ny takstmann, skal han fotfølge han i huset og bare peke på alt av mangler og vedlikehold som trengs i huset, for det er det mye av. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min bror har separtert seg og har overtatt huset mot at hans (eks-)kone fikk bilen og at han overtok huslånet og billånet hennes.

De har fått takst på huset og tinglysingspapirene er signerte (for omtrent en måneds tid siden).

Nå har han plutselig fått et brev fra hennes advokat med krav om 170.000,- ekstra, fordi hun mener huset er mer verdt enn det hun signerte under på, i forbindelse med tinglysingen.

Ettersom de både har fått takst på huset og hun har signert tinglysingspapirene, har hun en sak i det hele tatt?

Jaha, det virker som om man først har blitt enige om en slik fordeling (han skal få ditt, hun skal få datt) - og så kreves det en justeringsbetaling fordi man etterpå finner ut at oppgjøret var litt skjevere enn man trodde.

Her vil jeg tro at hun vil måtte argumentere for at den opprinnelige enigheten om fordeling ikke var ment som et endelig oppgjør likevel - dvs. at det skulle skje en etterutligning ved betaling fra den ene part. Det er ikke umulig, men det nytter ikke å spekulere i dette her. Som andre har sagt: Her må en advokattime bookes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...