Labraxas Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Hei! Min laptop holder på å synge sin svanesang nå for tiden, så jeg må nok kjøpe meg en ny. Jeg spiller ikke data-spill, men jeg kommer til å drive en del med redigering av film i Full HD, så jeg trenger en kraftig maskin, med minimum Full HD-skjerm. Jeg er litt usikker på hva slags maskinvare man trenger for å drive med slikt, så derfor spør jeg her. Jeg er fra før av vant med PC, men Mac er jo noe som brukes veldig mye av filmbransjen, og jeg trenger en stabil maskin til studier, så jeg vurderer å kjøpe MacBook Pro med Retina. Men disse er dyre; er de verdt prisen? Og om jeg går for Windows-maskin, bør jeg da vente til jeg får med Windows 8? Da jeg er litt i villråd her hadde jeg satt stor pris på noen tips for å styre meg i riktig retning før jeg nå gjør en stor, eller større, investering. Lenke til kommentar
Stagga89 Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Ting som er viktig ved videoredigering er prosessor og RAM, og siden du er ute etter bærbart så kan kanskje en http://www.dustinhome.no/product/5010654406/asus-zenbook-ux32vd-ci7-1-9-4gb-500-24-ssd-gt620m-fhd-13-3-w8/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker slik være et alternativ. et tips kunne vært å legge om til maks RAM (6GB). nå vet jeg lite om macbookene, men vil tro at også de trenger mer RAM når du skal redigere video. Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Mange takk for svar! Ja RAM er noe jeg har hørt vært nevnt som svært viktig for videoredigering. Og jeg så kanskje for meg at 6GB også kunne bli smått når det kommer til å håndtere arbeid med videomateriale av høy oppløsning og bit rate? Jeg skule vel ha nevnt at jeg er ute etter en laptop av normal størrelse, med skjerm på 15-16". Den Asusen virket jo hendig og fin den, men blir litt i minste laget for meg. Prisen var jo heller ikke dum, omtrent bare halvparten av prisen av en Macbook med retina. Prosessor og skjermkort, hvor viktig er dette for videoredigering? Får man utnyttet to- og flerkjerneprosessorer ved slikt arbeid? SSD med sine høye lese- og skrivehastighet er vel kanskje også noe som kan utnyttes på en god måte ved videoredigering? Er det noen som vet om det er spesielle brukermessige fordeler som gjør at filmbransjen bruker mye Mac, eller er dette en trend-greie? Er det mange laptoper som plutselig ikke er tilgjengelig lenger nå? Synes prisguiden gir langt færre søkeresultater nå, enn for et par dager siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå