vinzenT Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Heisann Har kjøpt en ny harddisk til serveren min. Den er av type Seagate Barracuda® 3TB. Har Windows server 2003 som operativsystem. Serveren finner harddisken, men det står at den bare er på 746Gb. Hva kan være galt? Er det en driver som må installeres eller kan det være noe annet? Hovedkort: Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=431471 På forhånd takk! -vinzenT Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Hvilken revisjon er det du har av det hovedkortet? Finnes 3 revisjoner, 1.0, 2.1 og 2.1. A Er det rev 1.0 f. eks. kan det tenkes at BIOS ikke støtter så store hard disker, men er tviler dog på dette. Men virker som Windows Server 2003 ikke kan ha størrre hard disker enn 2TB hvis du bruker NTFS. Bruker du GPT volume kan hard diskene være større. Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Windows server 2003 støtter ikke disker , større enn 2 TB . Link ( ifølge Microsoft støttter den heller ikke GPT disker) Det ser ut som om Paragon har funnet en løsning på dette Link til Paragon Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Takker for svar Jeg vurderer å bytte til Windows Server 2008. Jeg har 2 disker i raid 1 nå. Hvordan fungerer det når jeg bytter operativsystem? Noe jeg bør vite før jeg eventuelt bytter? Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Hvis raidet er satt opp via Intel RST , så skal det funke , det har jeg selv gjort. RST vil oppdage drivere , som er installert på diskene. Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har brukt Windows til å sette opp raidet via diskmanager. Det er vell kanskje ikke den beste metoden å gjøre det på? Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Er ikke sikker. , da jeg ikke har prøvd det .... Du kan jo evt. prøve å installere RST på det nåværende systemet. Sjekk om det gjenkjenner raidet. Gjør det det , kan du bare installere det nye OS'et , med RST Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Det tror jeg ikke vil gå bra. Mener å huske at Windows bruker en helt annen teknikk enn RST. Windows bruker ren software RAID mens RST bruker "fake" raid, altså en del av chipset som kontroller. Så jeg tviler som sagt på at RST vil finne RAID. Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Så det beste å gjøre nå med de to raid diskene blir vel da: -kopiere alt til en ekstern disk -installere nytt OS -sette opp nytt raid -kopiere fra ekstern disk til det nye raidet Da kan jeg jo bruke RST på det nye raidet. Takker for svar så langt Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Det går helt greit det. Har gjort det selv mange ganger, dog bruker jeg "BIOS" eller RAID menyen til Intel under oppstart. Setter da Intel kontroller til RAID i BIOS, restarter PC'en og trykker Ctrl+I når den menyen kommer opp. Har aldri satt opp RAID fra RST selv om jeg bruker det for å legge til hard disker og slikt. Men Intel kontroller må settes til RAID i BIOS for at du kan bruke RST til å sette opp RAID disker mener jeg å huske. Kan ta feil så klart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå