Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Stripete skjerm

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nylig kjøpt en bærbar datamaskin, Asus K95VM. Jeg har satt inn en Intel 330 SSD-disk på 120 GB der jeg har lagt inn en fullversjon av 64 biters Windows 7 Home Premium, samt annen programvare. Snurredisken på 1 TB som fulgte med, fungerer som lager. Begge diskene sitter i maskinen. Installering av OS så ut til å gå greit, og jeg fant drivere på nettet, og installerte dem. Mulig jeg ikke har fått tak i alle(?) Som regel funker maskinen, og det går kjemperaskt.

Problemet er følgende: Ganske ofte kommer det små felter som flimrer på skjermen. Bokstaver blir blurete og svarte små flekker i en form for mønster blinker. Noen ganger har hele skjermen plutselig blitt fyllt med striper på tvers, slik at jeg har måttet slå av maskinen manuelt.

Når jeg åpner spillet TrackMania får jeg følgende beskjed: "Your video card performance has not been found. A quick bench will be performed". Og videre neste melding: "Could not retrieve your graphics device performance. Automatic graphics quality may be inadequate".

Er det noen som vet hva som kan være i veien, og hva som eventuelt kan gjøres med dette? Har disse to problemene sammenheng med hverandre, eller ikke? Skjermkortet er et NVIDIA GeForce GT 630M med 1 GB minne, og drivere er oppdatert. Andre spesifikasjoner: Prosessor: Intel Core i7-3610QM, 2,3 GHz. Minne: 8 GB RAM. Skjerm: 18,4 tommer.

Håper noen kan hjelpe :-)

Vennlig hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være et problem med skjermkortet. Ser på Asus sin side at det er en god del BIOS oppdateringer. Bla denne:

BIOS 215

1.Update VBIOS

2.Fix issue: can not auto wake up after flash BIOS.

3.Fix issue: Can’t keep projector only mode after resuming from deepS3.

4.Update EC firmware

Den første der, Update VBIOS tror jeg er BIOS for skjermkortet, så kanskje du skulle prøve den BIOS oppdateringen. Muligens en ide å oppdatere til siste BIOS også som er 223.

Asus support

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har lastet ned drivere fra en annen side, men det var ikke så mange som på Asus' side som du lenket til. Har desverre ikke helt oversikt lengre over hvilke jeg har installert, og ikke.....Er det kanskje like greit å bare laste ned alle? Jeg får vel beskjed dersom de ligger på maskinen min fra før?

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om drivere, men om BIOS oppdatering. Der er 7 oppdatering til BIOS på Asus support side, og en av den, versjon 2.15 oppdaterer også BIOS på skjemrkortet ser det ut som.

Men er du ikke sikker på hvordan du oppdaterer BIOS, bør du ikke gjøre det. Da er det bedre du ber noen om hjelp som vet hvordan BIOS skal oppdateres. En feilet oppdatering av BIOS kan omgjøre den fine laptopen din til en "brukbar" brevpresse og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...