Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bør kunnskap om fedmeepidemi forbys?


Rosario

Anbefalte innlegg

Du kan heller ikke gå opp i vekt om du bare spiser karbohydrater og ikke fett. Dette fordi kroppen mangler de næringsstoffene som trengs for å bygge vev.

 

Fedme er ikke muskler. Fedme er fettceller. Fettcellene vokser når visse hormoner er tilstede. Karbohydrater stimulerer nettopp de hormonene, og karbohydrater omformes til fett.

 

Hvis man har 100 kg med fettceller og 40 kg med muskler da blir det som å gå rundt med en sekk på 90 kg. 140 kg med muskler blir noe annet, det er ikke fedme. Forskjellen er som en bil bygd av finer og er ordentlig bil. På avstand kan de se likens ut.

 

Hva betyr det for BMI (Body Mass Index)? Det kan man finne ut selv.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan heller ikke gå opp i vekt om du bare spiser karbohydrater og ikke fett. Dette fordi kroppen mangler de næringsstoffene som trengs for å bygge vev.

 

Fedme er ikke muskler. Fedme er fettceller. Fettcellene vokser når visse hormoner er tilstede. Karbohydrater stimulerer nettopp de hormonene, og karbohydrater omformes til fett.

 

Hvis man har 100 kg med fettceller og 40 kg med muskler da blir det som å gå rundt med en sekk på 90 kg. 140 kg med muskler blir noe annet, det er ikke fedme. Forskjellen er som en bil bygd av finer og er ordentlig bil. På avstand kan de se likens ut.

 

Hva betyr det for BMI (Body Mass Index)? Det kan man finne ut selv.

Vev er ikke nødvendigvis muskler, det kan være fettvev, bindevev, nervevev, og tilogmed blod.

Virker som du anser muskler som vev men ikke fett.

 

Hvis man har 40kg med muskler og har 100 kg med fettceller blir det som å gå med "klær" på 100 kg som gir deg energi fordelt rundt på kroppen . Veldig ulikt en ryggsekk, da vekten ikke er konsentrert på ett punkt.

Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med karbohydrater, men det er et viktig aspekt at karbohydratene du inntar er naturlige og ikke prosesserte. Personlig var jeg småfeit før da jeg spiste karbohydrater gjennom grandis, fiskepinner, brød og annen dritt og følte meg generelt litt sliten. Nå spiser jeg for det meste frukt, nøtter og havregryn som karbohydratkilde og er aldri syk eller føler meg dårlig.

Lenke til kommentar

http://helsedirektor...hold-plakat.pdf

Helsedirektoratet

anbefaler et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og

bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder

bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker

 

grønnsaker = null fett, vitaminer

frukt og bær = karbohydrater

grove kornprodukter = karbohydrater

fisk = proteiner

magert kjøtt = proteiner, men lite fett

sukker = karbohydrater

-----------------------------------------------------

Så å spise "sunt" betyr ifølge Helsedirektoratet at energibehovet dekkes hovedsakelig med karbohydrater (og fisk) på bekostning av fett

 

I den grad man spiser fett skal det være lett-margarin eller planteolje

Kjøttet skal være magert, kylling vil være magert

Egg oppgis ikke som god kilde til kolestrol, tvert imot, ikke spis kolestrol er budskapet

 

Helsedirektoratet sier her ikke noe om lettbrus, men det ligger i kortene at det er ok siden det er "lett"

 

Det er da vitterlig masse nøtter og matoljer på det bildet deres. At de fordummer ned til et par stikkord er vel heller et resultat av at befolkningen generelt er lavpannede aper.

Lenke til kommentar

Gary Taube

- Mat som inneholder karbohydrater stimulerer de hormoner som stimulerer fettcelleakkumulasjon, og mat som ikke inneholder karbohydrater undertrykker de samme hormonene og dermed fettcelleakkumulasjon.

 

Kan man reformulere dette til?

 

- Mat som inneholder raffinert mel og sukker stimulerer de hormoner som stimulerer fettcelleakkumulasjon, og mat som ikke inneholder raffinert mel og sukker undertrykker de samme hormonene og dermed fettcelleakkumulasjon.

 

Jeg tror det blir feil.

 

Dette blir antagelig ok

 

- Mat som havregryn, aprikos, bananer og appelsiner stimulerer de hormoner som stimulerer fettcelleakkumulasjon, og mat som egg, smør, fisk, kjøtt, bønner og peanøttsmør undertrykker de samme hormonene og dermed fettcelleakkumulasjon.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Man er så på huet opp ned om man tror at havegryn, bananer, aprikoser og appelsiner er usunt. Jeg kan til en viss grad fatte hva enkelte lavkarbo-folk mener når de sier at hvetemel og sukker er en av grunnene til vestens fedme, men når folk som spiser bacon med smørsaus til frokost sier at gulrøtter er usunt, så er noe galt.

 

To overvektige, nogenlunde like menn til å spise hver sin diett og la oss si at begge forbruker 2800 kalorier om dagen. Den ene spiser 2400 kalorier om dagen og via en diett der 70 prosent av kaloriene kommer fra karbohydrater. Den andre spiser 3000 kalorier om dagen via en diett der 70 prosent av kaloriene kommer fra fett. Etter ett år så veier de seg/måler fettprosent/tar blodtrykk etc. Hvem scorer best?

Lenke til kommentar

Man er så på huet opp ned om man tror at havegryn, bananer, aprikoser og appelsiner er usunt. Jeg kan til en viss grad fatte hva enkelte lavkarbo-folk mener når de sier at hvetemel og sukker er en av grunnene til vestens fedme, men når folk som spiser bacon med smørsaus til frokost sier at gulrøtter er usunt, så er noe galt.

 

To overvektige, nogenlunde like menn til å spise hver sin diett og la oss si at begge forbruker 2800 kalorier om dagen. Den ene spiser 2400 kalorier om dagen og via en diett der 70 prosent av kaloriene kommer fra karbohydrater. Den andre spiser 3000 kalorier om dagen via en diett der 70 prosent av kaloriene kommer fra fett. Etter ett år så veier de seg/måler fettprosent/tar blodtrykk etc. Hvem scorer best?

Åpenbart han som spiser fettet vil komme bedre ut, med bedre helse, mer vekt, sterkere. Å spise under 2500 Kcal om dagen hvis man er mann og holder på med det i over et år så er man på grensen til anorektiker.

Lenke til kommentar

Stekt egg, bacon, kjøtt, fisk er ikke sunt etter det jeg lærer, stekingen ødelegger. Men rå egg, rå bacon, rått kjøtt og rå fisk er antagelig sunn mat, det inneholder også vitaminer (ikke noe for meg, det blir heller bløtkokte egg og steking på lav varme, eller bruke stekeovn/pizzapanne med termostat)

 

Å legge på seg kan bety muskelvekst og beinvekst? - eller noe helt annet, mere fettceller.

Jeg er mager med fett som kommer og går = kosten er for mye basert på karbohydrater?

Bodybuildere spiser kjøtt 50 ganger om dagen?

 

Protein ødelegges med oppvarming, jo mer oppvarming jo verre.

Løsningen er drikke med eggpulver/proteinpulver.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

http://gymgrossisten...nus-products-59

I en undersøkelse fant man at dødeligheten av hjerte-/karsykdommer hos eskimoene er ca 10 ganger lavere enn hos bl.a. dansker. Dette kommer av deres kosthold, som hos eskimoene inneholder mye fiskefett. Hos andre befolkningsgrupper hvor også kostholdet er rikt på fisk og fiskefett, viser den samme tendensen seg. Omega-3 er en flerumettet fettsyre som kroppen ikke kan lage selv, derfor må dette tilføres.

 

Jeg har mere tro på rett kost enn kolesterolsenkende medisin og annen hjertemedisin.

 

http://www.aftenpost...icle4075651.ece

Vel halvparten av oss spiser for mye rødt kjøtt. Forskerne er enige om at vi bør spise mindre, men er ikke sikre på hvorfor.

 

Hva Gary Taube sier er ikke at rødt kjøtt gir fedme, men omvendt. Før i tiden brukte man aviser som dopapir. Aftenposten gir mye for pengene, bedre enn VG.

 

Fra samme kilde:

Steking av kjøtt - både rødt og hvitt - på høy temperatur gjør at det dannes stoffer i kjøttet som kan skade arvematerialet vårt.

 

Det ble bedre

 

Fra samme kilde:

Når vi griller, kan fett dryppe ned på grillkullet og når dette fettet forbrennes, dannes det en røyk med en type stoffer som blir sittende på kjøttet når vi spiser det. Det samme kan skje dersom du svir biffen på ekstra høy varme.

 

Denne osen er opplegg for lungekreft, frie radikaler. Man får lungekreft av det - da heter det at det var fordi man "røykte". Kokker lever farlig, men ikke noe forbud mot det per idag.

 

Fra samme kilde

Det er sjelden én enkelt ting som forårsaker kreft. Det er ofte mange ulike risikofaktorer som kan øke den enkeltes risiko for å få sykdommen. Det er godt dokumentert at de som har et veldig høyt inntak av rødt kjøtt, også har økt risiko for kreft, selv om vi i dag ikke har en helt entydig forklaring på mekanismene bak denne effekten.

 

Da lurer jeg på, får eskimoer mye kreft? Har de 10 ganger mindre hjerte- og karsykdommer og desto mere kreft?

 

Fedon Lindberg

Men han synes ikke at dokumentasjonen på sammenhengen mellom kreft og kjøtt er god nok til å trekke bastante konklusjoner

 

Christian Drevon ved Universitetet i Oslo

- Er det røde kjøttet i seg selv problemet, eller er det noe annet med folk som spiser mye rødt kjøtt som gjør at de er mer utsatt
Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Det er enten eller, enten så spiser du høyt med karbs eller så spiser du høyt med fett. Aldri spise høyt fett og høyt med karbs.

 

Nevn en matvare på planeten som har masse karbs+fett i seg (naturlig) Nøtter har høyt med fett og lite karbs, er så og si det eneste du finner med begge deler. Jeg lever utelukkende på fett+protein i vinterstid (november-april) og Bare karbs og protein på sommerstid (mai-oktober) sånn som vi er ment å spise. På vinters tid så blir dette bare Kjøtt og fisk og 100%rent kokkosolje, dette har jeg som et måltid om dagen, er i underkant av 2000kalorier jeg får i meg iløpet av en dag.

 

Ligger på rundt 150+gram fett vinterstid, 300gram karbs/-180gram protein på sommerstid, sommerstid så er det spising hele dagen i og med at det er UMULIG å legge på seg av frukt (skal isåfall spise VANVITTIG mye), fettet ligger på 10-20gram i uka.

 

Tankegangen med dette er at det er mye lettere for kroppen å bruke karbs som energi, altså sommers tid-mye aktivitet-mye rask og enkel energi=karbs.

 

Vinterstid-lite aktivitet-tung og svak energi-Fett. Fett er tungt for kroppen og bruke som energi, samtidig er det det mest energirike du finner (9kcal pr gram) Og det er SVÆRT mettende, som sagt, jeg spiser et måltid om dagen på vinterstid, er mett til dagen etterpå og spiser kun fordi jeg vil ha energien etter trening.

 

Føler meg toppers, aldri hatt noen helseproblemer, gleder meg til jeg er gammel og fortsatt like frisk å fin, lurer på hva disse forskerne sier da? :)

Lenke til kommentar

Det er enten eller, enten så spiser du høyt med karbs eller så spiser du høyt med fett. Aldri spise høyt fett og høyt med karbs.

 

Nevn en matvare på planeten som har masse karbs+fett i seg (naturlig) Nøtter har høyt med fett og lite karbs, er så og si det eneste du finner med begge deler. Jeg lever utelukkende på fett+protein i vinterstid (november-april) og Bare karbs og protein på sommerstid (mai-oktober) sånn som vi er ment å spise. På vinters tid så blir dette bare Kjøtt og fisk og 100%rent kokkosolje, dette har jeg som et måltid om dagen, er i underkant av 2000kalorier jeg får i meg iløpet av en dag.

 

Ligger på rundt 150+gram fett vinterstid, 300gram karbs/-180gram protein på sommerstid, sommerstid så er det spising hele dagen i og med at det er UMULIG å legge på seg av frukt (skal isåfall spise VANVITTIG mye), fettet ligger på 10-20gram i uka.

 

Tankegangen med dette er at det er mye lettere for kroppen å bruke karbs som energi, altså sommers tid-mye aktivitet-mye rask og enkel energi=karbs.

 

Vinterstid-lite aktivitet-tung og svak energi-Fett. Fett er tungt for kroppen og bruke som energi, samtidig er det det mest energirike du finner (9kcal pr gram) Og det er SVÆRT mettende, som sagt, jeg spiser et måltid om dagen på vinterstid, er mett til dagen etterpå og spiser kun fordi jeg vil ha energien etter trening.

 

Føler meg toppers, aldri hatt noen helseproblemer, gleder meg til jeg er gammel og fortsatt like frisk å fin, lurer på hva disse forskerne sier da? :)

 

Folk kan fungere på utrolig mye rart i matveien. En høvelig velfungerende kropp kan tilpasse seg det utroligste. Ernæring er vel så mye politikk og tradisjon som det er vitenskapelig fundamentert. Generelt er kombinasjonen av fett og raske karbohydrater ikke anbefalt, og som du sier er det sjelden naturen kombinerer dette i noe spiselig enkeltemne. Jeg vet om folk som MÅ kombinere fett og karbohydrater for å fungere, så folk er forskjellige i hvordan de er skrudd sammen, og det synes jeg propagandanettsteder som melk.no burde ta inn over seg for å være mer etterettelig og gi saklig informasjon. Folk blir kort forklart speeda av hvetemel og sløvet av melk.

 

Jeg synes 180 gram protein hørtes mye ut, men du trener kanskje veldig tungt ?

Ellers har jeg ikke noe problem med å se at dietten din er høvelig fornuftig i forhold til hva mange andre spiser.

 

Generelt vil kombinasjonen av raske karbohydrater og protein skape noe som kalles for advanced glycation endproducts, på godt norsk sukkerglaserte proteiner som skaper immunreaksjoner. Dette kan være negativt for hjerte/kar, og ekstra ille for diabetikere med dårlig blodsukkerkontroll.

Lenke til kommentar

Det er enten eller, enten så spiser du høyt med karbs eller så spiser du høyt med fett. Aldri spise høyt fett og høyt med karbs.

 

Nevn en matvare på planeten som har masse karbs+fett i seg (naturlig) Nøtter har høyt med fett og lite karbs, er så og si det eneste du finner med begge deler. Jeg lever utelukkende på fett+protein i vinterstid (november-april) og Bare karbs og protein på sommerstid (mai-oktober) sånn som vi er ment å spise. På vinters tid så blir dette bare Kjøtt og fisk og 100%rent kokkosolje, dette har jeg som et måltid om dagen, er i underkant av 2000kalorier jeg får i meg iløpet av en dag.

 

Ligger på rundt 150+gram fett vinterstid, 300gram karbs/-180gram protein på sommerstid, sommerstid så er det spising hele dagen i og med at det er UMULIG å legge på seg av frukt (skal isåfall spise VANVITTIG mye), fettet ligger på 10-20gram i uka.

 

Tankegangen med dette er at det er mye lettere for kroppen å bruke karbs som energi, altså sommers tid-mye aktivitet-mye rask og enkel energi=karbs.

 

Vinterstid-lite aktivitet-tung og svak energi-Fett. Fett er tungt for kroppen og bruke som energi, samtidig er det det mest energirike du finner (9kcal pr gram) Og det er SVÆRT mettende, som sagt, jeg spiser et måltid om dagen på vinterstid, er mett til dagen etterpå og spiser kun fordi jeg vil ha energien etter trening.

 

Føler meg toppers, aldri hatt noen helseproblemer, gleder meg til jeg er gammel og fortsatt like frisk å fin, lurer på hva disse forskerne sier da? :)

 

Folk kan fungere på utrolig mye rart i matveien. En høvelig velfungerende kropp kan tilpasse seg det utroligste. Ernæring er vel så mye politikk og tradisjon som det er vitenskapelig fundamentert. Generelt er kombinasjonen av fett og raske karbohydrater ikke anbefalt, og som du sier er det sjelden naturen kombinerer dette i noe spiselig enkeltemne. Jeg vet om folk som MÅ kombinere fett og karbohydrater for å fungere, så folk er forskjellige i hvordan de er skrudd sammen, og det synes jeg propagandanettsteder som melk.no burde ta inn over seg for å være mer etterettelig og gi saklig informasjon. Folk blir kort forklart speeda av hvetemel og sløvet av melk.

 

Jeg synes 180 gram protein hørtes mye ut, men du trener kanskje veldig tungt ?

Ellers har jeg ikke noe problem med å se at dietten din er høvelig fornuftig i forhold til hva mange andre spiser.

 

Generelt vil kombinasjonen av raske karbohydrater og protein skape noe som kalles for advanced glycation endproducts, på godt norsk sukkerglaserte proteiner som skaper immunreaksjoner. Dette kan være negativt for hjerte/kar, og ekstra ille for diabetikere med dårlig blodsukkerkontroll.

 

Kjører 2x kroppsvekt på protein, proteinet kommer fra alt kjøttet og fisken jeg spiser. Er fisk og kjøtt hverdag, ikke blir jeg lei heller pga jeg bare spiser det ene måltidet om dagen, faktisk så gleder jeg meg til å spise hverdag ;) Har kanskje mest med at jeg har en helt annen tankegang når det gjelder mat en hva de fleste i vesten har skaffet seg opp igjennom tiden.(vi har blitt bortskjemt på mat rett og slett) Jeg liker 98% av maten der ute, klarer ikke tenke på 1ting jeg ikke liker, har enda ikke smakt på noe som jeg har syntes er pyton. Jeg spiser for å leve, ikke omvendt.

 

Men som du sier, vi fungerer forkskjellig alle sammen, presser ikke min livsstil over på noen, jeg lever bare på en logisk måte ;) (føler nå jeg) Ikke misforstå, jeg spiser pizza og alt det (juksedager) men bare visst jeg føler for det eller visst det er en spesiell anledning som Julaften,selskap osv. Men blir som regel bare 1-2 ganger i måneden! :)

 

På sommerstid så blir det som regel en proteinshake eller 2 pga da spiser jeg så og si nesten ikke kjøtt. Da går det litt i fisk, og som regel masse frukt,grønt,bær,naturris,poteter og ting som hører til sesongen.

Endret av jant90
Lenke til kommentar

Føler meg toppers, aldri hatt noen helseproblemer, gleder meg til jeg er gammel og fortsatt like frisk å fin, lurer på hva disse forskerne sier da? :)

 

Vi har alle mineralmangel, med alt hva det innebærer. Plutselig en dag kan du ligge der, og det er bare å kontakte presten.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

(folk tenker som Helsedirektoratet tenker)

 

Så ser vi at folk får demens/Altzheimers. Kan det være en sammenheng mellom å ikke spise kolesterol og at hjernecellene svinner hen (kolesterol er hva man lager hjerneceller av) ?

 

 

Etter det jeg husker så dannes kolesterol i kroppen. Mettet fett er ikke vannløselig, så ved inntak av mettet fett danner kroppen kolesterolet som "pakker inn" fettmolekylene for å gjøre dem vannløselig. Naturligvis kan du spise kolesterol-holdige kjøttvarer, men m.t. på risikoen for åreforkalkninger er det nok best å la kroppen gå sin gang. Men det kan derimot være en sammenheng med at om en får for lite mettet fett så slutter kanskje kroppen å produsere kolesterol...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...