Gå til innhold

Skjermkort bråker

hallrar

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget i dag en tikkelyd fra maskinen og trodde først det var HD-en som lagde lyd.

Men da jeg åpnet sidedekslet hørtes det mer ut som det kom fra viften til skjermkortet mitt; NVIDIA (MSI) GeForce4 TI 4800 SE.

Det har samlet litt støv på viften men ellers ingen grunn det skulle bråke. Vet dere noe jeg burde sjekke for å hindre at noe verre skjer?

Hallrar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tikkelyd? Det høres da mer ut som det er harddisken som holder på å ta kvelden... men hvis du er sikker på at det er skjermkortet så aner jeg ikke. Har ikke opplevd "tikkende" skjermkort før... :-?

Må innrømme det er vanskelig å høre hvor den kommer fra - og jeg har normal hørsel.

Seriøst: finnes det et stetoskop-lignende hjelpemiddel for å høre tydeligere hvor en lyd kommer fra?

Men det er ikke harddisken i alle fall.

Det er vanskelig å høre retningen på lyden, men det er enten fra skjermkortets vifte eller fra noen av PCI-kortene, som er: ett nettverkskort, ett FireWire-kort og ett HighPoint ATA133 HD kontroller-kort.

Dog; maskinen fungerer helt greitt, og noen ganger forsvinner lyden noen minutter for så å komme tilbake.

Hallrar

Lenke til kommentar

når det gjelder stetoskop lignende saker som kan benyttes.

Lange skrutrekkere

Pinne i massit tre

Kulepenn

etc etc.

Bare dytt den ene enden intill vifte på skjermkortet og den andre enden intill øret. ved å flytte på pinnen vekk fra skjermkortet over over til hard disk f.eks så kan du lokaliserer hvor lyden kommer fra enda bedre.

OBS!!! Bare pass på om du bruker noe som leder elektrisiktet så pass på å ikke kortslutte noe inne i PC'en. Det kan bety døden for ett kort.

Så meget viktig at man ikke kortslutter.

Jeg benytter meg av en lang skrutrekker når jeg søker etter lyder når jeg reparerer faksmaskiner. Meget effektivt til tider. :)

Lenke til kommentar

Flott at problemet er funnet og løst. :)

Støv i viftene kan skape ubalanse og en vifte i ubalanser betyr støy. Så der er nok grunnen ja, men det kan være at lagrene i vifta begynner å bli slitt og at den dermed er litt mere følsom for å gå i ubalanse.

Hadde ett gammel ASUS GeForce 256 kort som faktisk har gjort mere enn nytta si. Kjørt med ubalansert vifte i 6 måneder jeg før ejg bytta vifta og 2 uker etterpå så bytta jeg kortet til ett 9800 Pro. :D

Jeg måtte touche vifta med fingeren flere ganger til den ble balansert og vips var lyden borte til neste gang jeg rebootet PC

en. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...