murdack Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 hei jeg skal ha en oppgave i religion og etikk som ser slik ut. Er det etisk riktig å begå en ulovlig handling for å redde et annet liv? lurer på om noen har noen konkrete eksempler som jeg kan ta med, eller hva annet jeg kan ta med i oppgaven, setter stor pris på alle svar og forslag. jeg har sett på et eksempel hvor i et ektepar at konen lider av kreft hvor behandlingen koster 4000 $ og mannen klarer bare å samle opp 2000$, burde mannen bryte seg inn i et laboratorium for å skaffe medisinen eller bryte seg inn en annen plass og rane penger? igjen, setter stor pris på alle svar og forslag. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Ja, så lenge det ikke ødelegger liv. Alt kommer an på konsekvensene. Gjør man noe ulovlig som redder et menneskeliv, så er det etisk riktig. Skatt for eksempel er en form for akseptabelt tyveri. Man stjeler da ofte fra de rike, og gir til de fattige. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Et menneskes organer kan redde 8 liv, er det riktig av meg å høste dem nå, dersom det er akutt for de 8 andre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå