Aleks Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Men heldigvis består ikke forumet bare av 16-åringer. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Jeg har heller aldri sett på at noe har blitt skrevet i affekt som en god nok unnskyldning. Det er ingen som hindrer dere fra å sitte og skrike hva enn dere vil hjemme i stua, men vi har regler her på forumet. Det er ikke slik at man må spy eder og galle når man koker. "Jævla homo" drar med seg konnotasjoner, uavhengig av hva man mener eller ikke mener med utsagnet. Bare for å vri litt på det: Hvorfor skal vi ha kamptråder hvis ting ikke kan bli sagt i affekt? Jeg antar at over 50% av innleggene mine i fotballforumet er "Fuck jaaaa" eller "fuuck neeeei". Og hva vet vel du hvilket hinder folk har hjemme i stua? Jeg skrek som det ljomet etter hjemme, helt til jeg fikk dame. Da måtte jeg bruke kamptrådene for å få utløp! Hva har det for noen å si, for forumet eller medlemmene, at en anonym fyr skriker/skriver ut noe helt banalt i affekt? Hvis dette så er tilfelle, kan vi heller bare drite i kamptrådene slik jeg ser det. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Ja, det har da noe å si? Det som tas opp her har skjedd kanskje 2-3 ganger i høst, er det da for mye å be om at affektrop i skriftlig form følger forumets regler? Om det er for mye forlangt, så kan sikkert resten av oss ha kamptrådene i fred, og du kan stikke på pøbben og se hvor langt du kommer med å rope at Carragher er en jævla jøde. Jeg tipper ut på gata med hodet først. 2 Lenke til kommentar
Corey Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Om det er for mye forlangt, så kan sikkert resten av oss ha kamptrådene i fred, og du kan stikke på pøbben og se hvor langt du kommer med å rope at Carragher er en jævla jøde. Jeg tipper ut på gata med hodet først. Haha hva faen? Dette var så latterlig at jeg ikke gidder komme med et skikkelig svar på det! Men greit, jeg tar et hint! Det blir jo skrevet så usannsynlig mye "viktig" i kamptrådene at dere skal få ha dem for dere selv! Im out ! 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) Forklar gjerne hva som er latterlig med meningen min. Alt jeg sier er at utbrudd må følge reglene for det stedet man er. Enten det er hjemme, hjemme -med- dame, i en kamptråd eller på pubben. Endret 10. februar 2013 av Alastor 2 Lenke til kommentar
Corey Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Først og fremst: jeg sa INGENTING i mine innlegg noe om at man skulle gå over forumets regler i kamptrådene! Jeg skrev, og tolket, jørgen sitt innlegg som at det var "idiotisk" at ting som "FAEN JA" etc. etc ble skrevet i affekt. Hvordan da du, som en Moderator, kan implisere at jeg skal gå på en pub å rope noe slikt er for meg lavmål og helt hinsides. Jeg har vært medlem i dette forumet i 5 år, og vært aktiv i kamptrådene siden og gått over streken 1 gang. Da unnskyldte jeg meg direkte etterpå, og skrev til og med 1 lang unnskyldning til DEN som ble støtt. For meg er kamptrådene ubrukelige hvis folk ikke får "gaule" når favorittlaget deres gåller. DETTE var utgangspunktet for innlegget mitt. Men dette var dråpen.... 2 Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Det som ble diskutert var jo at det ikke er greit å bruke homo og jøde som skjellsord, selv om det er i affekt. Ikke rart folk reagerer da når du sier at man like så greit kan legge ned kamptrådene om man ikke kan gjøre det. Og hvis du bare mente "fuck jaaaa" og "fuck neeeei" kom det ganske dårlig frem synes jeg. Men det er lov å misforstå hverandre. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Det som ble diskutert var jo at det ikke er greit å bruke homo og jøde som skjellsord, selv om det er i affekt. Ikke rart folk reagerer da når du sier at man like så greit kan legge ned kamptrådene om man ikke kan gjøre det. Og hvis du bare mente "fuck jaaaa" og "fuck neeeei" kom det ganske dårlig frem synes jeg. Men det er lov å misforstå hverandre. Jeg er fullt klar over hva som ble diskutert, det var derfor jeg skrev dette: Bare for å vri litt på det: Hvorfor skal vi ha kamptråder hvis ting ikke kan bli sagt i affekt? Jeg antar at over 50% av innleggene mine i fotballforumet er "Fuck jaaaa" eller "fuuck neeeei". Som også du ser: ingenting om å bruke homo og jøde som skjellsord. Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Det er også forskjell på å bruke ordet som banneord kontra bruke det som et skjellsord. Men helt tydelig at om man sier et ord her inne blir det ordet sett på som et personangrep med engang. 1 Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Bare for å vri litt på det: Hvorfor skal vi ha kamptråder hvis ting ikke kan bli sagt i affekt? Jeg antar at over 50% av innleggene mine i fotballforumet er "Fuck jaaaa" eller "fuuck neeeei". Jeg ser personlig ikke poenget med disse innleggene, men jeg ser at andre kan ha behov for å få utløp for følelsene på denne måten, og det er helt greit, så lenge man klarer å forholde seg til forumets retningslinjer. @Emils: Forstår du virkelig ikke at bruken av jøde og homo i negative settinger har visse konnotasjoner? Nok en gang må jeg presisere at det ikke betyr så mye hva du legger i det, men hvilke forestillinger det kan fremkalle hos andre. Det kan være en fordel å tenke litt over språkbruken sin. Hvorfor føler du at "homo" er greit å bruke som et banneord? (For øvrig er det ikke banning når man kaller noen en "jævla homo".) Endret 11. februar 2013 av Jørgen 1 Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Jeg sier bare at man trenger ikke å anta at man sikter til at homser er noe negativt med engang. Det er det faktisk de som klager som gjør og ikke de som bruker det. Når enkelte bruker "homo" som banneord så betyr ikke det at de faktisk sikter til homser, ikke i det hele tatt. Det er når noen kommer og sier at man skjeller ut homser som er poenget. Jeg sier ikke at man skal godta slike ord, da det virker som alt av banning som referer til noe som helst blir brukt som skjellsord. Jeg sier bare at man kanskje skal se kontrastene ordet brukes i før man lager en for stor sak ut av noe. Nå har det blitt side ned og side opp på grunn av "Jævla homo", i tillegg var ikke det ment som noe negativt, men snarere et banneord på lik linje som "faen". 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 For en gangs skyld er jeg enig med Emils. Retningslinjer er retningslinjer, men sånn utenfor forumet; hvis jeg sier forbanna homo om noe, uten å legge noe homohat i det, og en tilfeldig person tar seg fryktelig nært av det så er det i mine øyne han som har et problem, ikke jeg. Samfunnet har blitt en gjeng med pyser som skal skjermes for alt. Man må tåle litt banning uten å gå av skaftet for den del, den virkelige verden kan være brutal. 2 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Hvordan kan man si "jævla homo" og mene at man ikke legger noe i det? Det viser at man har null forståelse eller peiling på hva det er man faktisk sier. Men hvis dere mener det er "de andre" det er noe feil med, så kan du gå et offentlig sted (eksempel en fullsatt kirke eller en fullsatt kino, kanskje en park?) og si jævla homo slik at mange hører det. Så kan du dele med forumet hva responsen var. Jeg kontrer forresten med påstanden om at å forsvare bruk av "jævla homo" er ignorant og respektløst. Endret 11. februar 2013 av Snurreleif 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Mulig jeg er ignorant, men du viser gang på gang at du er fryktelig hårsår Snurreleif. Nei jeg går ikke inn i en fullsatt kino og banner bare for å provosere, og kirken har jeg ikke vært i på mange herrens år. Jeg har brukt grovere banneord enn homo der folk har overhørt meg, uten at de har reagert av den grunn. Du hysjer vel ikke på tilfeldige personer som banner du heller? I tilfelle er det noget spesielt. 2 Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Poenget er hvor man bruker jævla homo. Går man inn i en kirke eller kinosal og roper jævla homo så er man jo tilbakestående. Det å si "Benitez er en jævla homo" er på ingen måte sammenlignbart med det å faktisk rope jævla homse uten mening. Samme ordet, men i to forskjellige situasjoner og meninger. Om vi skal ta hensyn til absolutt alt og alle så vil banning i det hele tatt være poengløst. Det er er personangrep som er det burde slåes ned på. Ikke banning som kommer i kampens hete. Det er verre ting som skjer her inne enn at folk roper homse eller jøde for å si det slik. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Jeg har vel tidligere forklart hvorfor jeg reagerer på at folk forsvarer bruken av jævla homo, men for å oppsummere kort: Det er ikke slik at jeg tror en sel dør for hver gang noen sier jævla homo, eller at alle homofile i verden blir støtt av det, ei griner jeg eller ringer moralens voktere a/s. Jeg har sett og hørt mye fælt og øra mine sitter fortsatt på, men det som er stridens kjerne, det jeg reagerer på, er at folk virker å tro at man kan si hva man vil uten konsekvenser så lenge man selv ikke synes det er galt. Men hvis det gjør meg hårsår å reagere eller påpeke det, så greit, kall meg det, jeg kan ikke ta fra deg det. Men å gå rundt og si jævla homo når det daglig er homofile som undertrykkes og blir sett på som søppel bare fordi de liker det samme kjønn, er respektløst, ihvertfall på et offentlig forum. Hvorfor er det helt greit å sammenligne homo med faen? Homo er et ord som ble brukt negativt for å undertrykke en seksuell leging og personene med denne legningen. Å si jævla homo men samtidig påstå at man ikke har noe imot homofile er i beste fall et resultat av uvitenhet. Å respektere homofile, og å si "jævla homo" er motsetninger. Enten burde man la være å si jævla homo, eller så får man bare akseptere at folk tror du har noe i mot homofile. For det ER faktisk det budskapet man sender med å bruke ordet "homo" i negativ forstand. Nei jeg hysjer ikke på folk som banner da jeg banner selv, men om en fyr på gata sier "jævla homo" er ikke akkurat beskrivelsen "en hyggelig reflektert og respektfull ung mann" det som dukker opp i hodet mitt. Forøvrig har det flere ganger skjedd at jeg har (på en privat fest) spurt folk som sier jævla homo om noen, om de har noe i mot homofile. Responsen har alltid vært den samme, en litt flau og unnskyldene person som "ikke tenkte seg om" og "alldeles ikke har noe mot homofile". Rett og slett fordi jeg vet hva slike ord kan gjøre med folk. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Først og fremst: jeg sa INGENTING i mine innlegg noe om at man skulle gå over forumets regler i kamptrådene! Jeg skrev, og tolket, jørgen sitt innlegg som at det var "idiotisk" at ting som "FAEN JA" etc. etc ble skrevet i affekt. Hvordan da du, som en Moderator, kan implisere at jeg skal gå på en pub å rope noe slikt er for meg lavmål og helt hinsides. Jeg har vært medlem i dette forumet i 5 år, og vært aktiv i kamptrådene siden og gått over streken 1 gang. Da unnskyldte jeg meg direkte etterpå, og skrev til og med 1 lang unnskyldning til DEN som ble støtt. For meg er kamptrådene ubrukelige hvis folk ikke får "gaule" når favorittlaget deres gåller. DETTE var utgangspunktet for innlegget mitt. Men dette var dråpen.... Da tror jeg du misforsto, det Jørgen snakket om var innlegg av typen "Jævla homsefittedommer" "Jødefaen" osv... Men det betyr også at innlegget mitt er skrevet på feil grunnlag, og det beklager jeg Corey. Å rope i kamptråder er da 100% akseptert og en del av greia, og noe jeg setter pris på - og deltar i selv. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Det hadde vært morsomt å sett hva homofile selv mener om slik ordbruk. Mange av dem er jo full av selvironi og spøker lett om sin egen legning. Du får det til å virke som om homofile i norge har det værre enn jødene under 2. Verdenskrig. Det er jo såklart en del fordommer og hets, spesielt blant yngre, men sånn sett under ett så kan jeg umulig tro de har det så fælt at de bryter sammen om de hører noen bruke homo som banneord. Mulig jeg tar feil. Jeg synes uansett denne saken er litt overdrevet. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Poenget er hvor man bruker jævla homo. Går man inn i en kirke eller kinosal og roper jævla homo så er man jo tilbakestående. Det å si "Benitez er en jævla homo" er på ingen måte sammenlignbart med det å faktisk rope jævla homse uten mening. Samme ordet, men i to forskjellige situasjoner og meninger. Om vi skal ta hensyn til absolutt alt og alle så vil banning i det hele tatt være poengløst. Det er er personangrep som er det burde slåes ned på. Ikke banning som kommer i kampens hete. Det er verre ting som skjer her inne enn at folk roper homse eller jøde for å si det slik. Igjen, du blander det å si "faen" med hetsing av folkeslag, livssyn og/eller seksuelle legninger. Hvorfor er det slik at når en velger å si fra om at det ikke er "ok", så tror motparten automatisk at alle skal holde hender, se på disney og synge kumbaja? (sier ikke at dette er sagt direkte) Hva er poenget med å diskutere på et offentlig forum hvis man ikke tar hensyn til hverandre når det kommer til det å bruke hetsende ord? Igjen, jeg er ikke ute etter å klistre "parental advisory stickers" på forumet, men jeg håper bare at vi kan legge en linje som tilsier at selv om affekt er lov, så er det fortsatt viktig å holde seg innenfor "grensa". Bann så mye du vil, si "forpulte møkkadommer" og "fuck deg Rafa" så mye du vil, men når du sier jævla homo er det en helt annen sak. Jeg respekterer deg og Apox og resten som er uenige med meg (til tross for hva jeg sier), men det må være lov å ta bittelitt hensyn på et forum hvor det finnes flere homofile brukere. Jeg håper ihvertfall vi kan bli enige om en linje, eller grense. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Det hadde vært morsomt å sett hva homofile selv mener om slik ordbruk. Mange av dem er jo full av selvironi og spøker lett om sin egen legning. Du får det til å virke som om homofile i norge har det værre enn jødene under 2. Verdenskrig. Det er jo såklart en del fordommer og hets, spesielt blant yngre, men sånn sett under ett så kan jeg umulig tro de har det så fælt at de bryter sammen om de hører noen bruke homo som banneord. Mulig jeg tar feil. Jeg synes uansett denne saken er litt overdrevet. Jeg har skrevet flere steder at jeg vet ikke alle homofile ville blitt støtt av det, men det betyr ikke at det fortsatt er greit. De homofile som ikke reagerer er enten blitt vant med det, har klart å bygge seg en vegg eller rett og slett gir f. Betyr det at "jævla homo" er mindre diskrimerende? Det finnes jo som du selv påpeker fortsatt noen som er undertrykt, eller som ikke takler det å være homofil like bra, hvorfor ikke ta hensyn til de? Kan vi ikke da heller bare la være å si jævla homo? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå