Gå til innhold

Tilbakemeldinger til fotballforumet


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vært involvert i to av de, så det er vel ingen overraskelse når jeg sier at affekt og engasjement ikke forsvarer bruk av seksuell legning eller hudfarge på en negativ måte (jævla homse dommer, jævla pakkis osv osv), fordi det er faktisk diskriminering.

 

Noen vil nok bruke unnskyldninger som at "Det man hører på kamp osv er enda verre", og ja det er jeg fullt forståelig med, men betyr det at det er riktig?

Jeg er ganske sikker på at jeg kan fiske opp en eller annen regel blant forum-reglene om at all slags form for diskriminering er forbudt på forumet, engasjement eller ei.

Ved å ikke ta tak i at folk sier slikt bidrar ytterligere til at folk mister forståelsen over man man faktisk sier/skriver.

Det hjelper ikke at man ikke har noe i mot homofile f.eks når du faktisk sier jævla homo mot noen for å prøve å provosere eller "skade".

 

Hva med de som er homofile er på forumet?

 

Vi har da vitterlig regler i fotballens verden også, og selv der er det forbudt med diskriminering, da mener jeg at det er ingen grunn til å tillate slike utsagn.

 

Det man dog kan gjøre som moderator er å redigere vekk disse uttalelsene og gi vedkommede en PM hvør man gir en advarsel, folk flest vil da faktisk rette seg etter dette, og da er det for dumt å bare la det passere.

 

Jeg sier i fra når jeg ser det, ikke fordi jeg liker å måtte diskutere heftig med folk, men fordi jeg føler at nok er nok, vil vi heve nivået på dette forumet må vi kunne oppføre som voksne folk, selv om vi ikke alltid er "blide" når det kommer til fotballresultater o.l.

 

Affekt og engasjement er lov, men grensa går ved personangrep og diskriminering (og da bryr jeg personlig meg ikke om vedkommende er på forumet eller på skjermen, forumet er et offentlig sted og da må man ta hensyn til andre).

 

Småprat, korte innlegg og frustrerte innlegg må være lov i kamptrådene, men igjen, grensa går ved diskriminering og personangrep.

 

Om jeg oppfattes som hårsår så får det være, jeg bare mener man har et kollektivt ansvar med tanke på å respektere hverandre som individer og folk.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
Affekt og engasjement er lov, men grensa går ved personangrep og diskriminering (og da bryr jeg personlig meg ikke om vedkommende er på forumet eller på skjermen, forumet er et offentlig sted og da må man ta hensyn til andre).

 

 

Småprat, korte innlegg og frustrerte innlegg må være lov i kamptrådene, men igjen, grensa går ved diskriminering og personangrep.

...........jeg bare mener man har et kollektivt ansvar med tanke på å respektere hverandre som individer og folk.

 

Kunne ikke sagt dette bedre selv, kroppen har helt rett :)

Lenke til kommentar

Ikke for å fremstå som en kamphane, men jeg savner noen innlegg fra de som mener at det er å overreagere å si fra om slikt.

 

Så jeg håper oppriktig noen tar utfordringen og forteller akkurat hvorfor det er å overdrive, og hvorfor det må være greit å lufte frustrasjonen sin på en slik måte, for det er jo flere som har reagert på at jeg sa fra enn folk som sa seg enige.

 

Her er sjansen til å utforme forumet og lufte meningen sin, Latias tok initativet, og da er det synd om bare en part blir hørt.

Lenke til kommentar

Nå er du jo ikke bare hårsår lenger, nå er du jo helt overstadig butthurt. Du syter og maser om dette enda, drar opp at eg kalte deg hårsår og at andre mente lignende ting om deg, i hver anledning du får, begynner å bli noe monotont.

 

Nå var det ikke eg som brølte ut ordet "fittehomo" som det har blitt helt overdrevent mye styr rundt, og ikke vet eg om eg er en av de du vil ha til å legge frem sin sak her, fordi du vil det. Men eg kan ikke si annet enn at eg ikke har noen problemer med ting som hverken blir sagt i kampens hete eller 17 timer etter en kamp.

 

Det folk sier får folk selv stå for, og det er jo sånn at alle som skal være noenlunde "oppegående" skal rynke på nesa og vise en liten pekefinger når noen sier noe som ikke er pent eller som kan tolkes som diskriminerende mot folkegrupper eller raser for den saks skyld, og det er sikkert kjempebra for dem at de føler at de kan stå for noe og ikke skulle måtte akseptere allverdens som blir sagt av folk rundtom.

 

Eg personlig driter i om noen kaller meg en "homo", "jøde" eller kanskje "fittehomo" og eg bryr meg akuratt like lite om noen brøler det ut på ett forum. Ting folk sier er bare ord, om de er fy fy ord eller ikke, eg kaller like gjerne de samme personene det samme de kalte meg, og eg ser ingenting galt i det og om du mener eg burde "sjekkes" eller "gjøre noe med sinnet mitt" fordi eg mener det får forbli din mening, Det er din rett til å mene det om meg, men om du mener at eg burde "sjekkes" eller "gjøre noe med sinnet mitt" så insinuerer du vel at det er noe galt med meg siden eg har den meningen og det er vitterlig like ille som å kalle noen for en "fittehomo", kanskje tilogmed MER ille, med mindre du sitter med en doktoravhandling som beviser at det er noe galt med meg.

 

Eg tror virkelig også at homofile og lesbiske (som ett eksempel) ikke bryr seg så voldsomt mye om at noen kaller dem "homser" og slikt, det er bare det at de som skal være moralens voktere TROR at dem knekker sammen som ett korthus når noen slenger "homse" i trynet på dem. Eg kan ta feil, og gjør eg det så..javel.

 

Ord blir slengt rundtom i hytt og pine uansett hvor du beveger deg, både på forum og ute blandt folk. Og det kommer folk til å fortsette med selvom det er noen som ikke tåler å høre noen skjellsord.

 

Så skal vi begynne NÅ å være så voldsomt diplomatiske rundt ord som blir brølt ut i kamptråder og på forumet generelt så får dere jaggu ta-hver-og-en-som-går-over-grensa ellers kan dere like gjerne slutte før dere begynner, for "tar" dere bare noen få så kommer dere bare til å provosere de andre,samtidig som dere klarer å provosere de dere tar når de ser at dere ikke klarer å diktere alle og helt ærlig så tviler eg sterkt på at dere kommer til å klare å "ta" alle.

 

Sånn, det var min mening leif, vet ikke om du ville ha en fra akuratt meg men du fikk den uansett. Og eg kommer ikke til å utdype den ytterligere bare fordi du evt vil at eg skal det.

Endret av IcedInsanity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg tid til å svare, det respekterer jeg selv om jeg tviler sterkt på om du bryr deg hva jeg mener.

 

Først og fremst vil jeg bare påpeke at jeg på langt nær er "butthurt", jeg sier rett og slett det som ble sagt om meg, men det betyr ikke at det er slik at jeg vil sutre om det, det er mer en oppgitthet over at flere her inne slenger ut ord i hytt og pine uten å ville utdype eller ta diskusjonen, på et diskusjonsforum vel og merke.

Du vil at folk skal ignorere slike utsagn fordi det jo blir kastet rundt over en lav sko uansett, for meg er ikke det en god nok grunn.

 

Når vi ble medlemmer i dette forumet aksepterte vi samtidig reglene som gjelder for forumet, det er nemlig ikke slik at det er en menneskerett å være her inne, da er det vel ikke mye forlangt at disse faktisk tas til følge?

Det er ikke noe som heter "litt diskrimerende" ig "uakseptabel diskriminering", å bruke seksuell legning som et skjellsord er diskriminering, punktum.

Bare fordi folk på fotball-kamp ikke arresterer deg på det, så betyr det ikke at det er helt fair.

Her inne har jeg muligheten til å kunne si fra at jeg personlig synes det er helt feil å kunne si slikt, og det er min mening på samme måte som du har din, men så var det dette med reglene da

 

Jeg er enig i at skal man først ta noen må man ta alle, men man kan ikke forvente at 2-3 moderatorer skal kunne gjøre dette alene, det er derfor det er viktig at vi tar diskusjonen om hvor linja skal gå, og da mener jeg det er naturlig å bruke retningslinjene og reglene som en base.

Personangrep og diskriminering er hvor den grensa går.

 

Forumet er et offentlig sted, og derfor burde man utvise vanlig folkeskikk og respekt da det er helt vanlig å måtte ta hensyn til andre, bare fordi du sitter hjemme når du skrivet så betyr det ikke at man er fritatt de sosiale normene vi har.

 

Det er kanskje vanskelig å tro, men det er ikke slik at jeg gråter meg til søvn fordi noen et sted sa jævla homse til noen, jeg er da ofte på fotballkamper og på puben og har hørt mye verre ting, forskjellen er dog at her inne har jeg muligheten til å si fra og støtte meg på de reglene som er satt opp.

Jeg sier fra fordi jeg mener det er unødvendig, ikke fordi jeg personlig blir støtt og begynner å grine.

Det går faktisk om å bry seg uten å bli rammet følelsmessig.

 

Jeg tror også at homofile kan tåle en støyt og ikke nødvendigvis blir støtt, men igjen, hvordan forsvarer det å bruke homse som et skjellsord?

Det er fortsatt feil, og fjerner brodden av du faktisk sier, at mange ikke bryr seg om det er jo faktisk en del av hva jeg mener er problemet.

 

Men jeg stiller bare et siste retorisk spørsmål, i stedet for å måtte risikere å krangle/diskutere med noen man mener overreagerer, hvorfor kan man ikke bare tenke over hva man faktisk skriver?

 

Hadde jeg overreagert hvis jeg tilfeldigvis var homofil og ble ukomfortabel?

 

 

Jeg er ingen moralens vokter eller prøver å være "bedre enn andre", jeg bare mener man må ta hensyn til andre, det er tross alt vanlig folkeskikk som jo bør være grobunnen for et hvert forum og offentlig møtested.

 

 

Edit:

Og som jeg skrev et annet sted, jeg er helt for at man skal kunne tøyse med homofile/hvite/jøder og lignende, men grensa mi går ved å bruke f.eks jøde som et negativt ladet ord.

Jeg har ved flere anledninger tøyset med stereotyper og heier på et lag hvor supporterne kaller seg "Yid Army" (Jøde hæren), men igjen, grensa går ved å bruke legninger og trosretninger som skjellsord.

 

Det er ingenting galt med å være kristen, jøde eller homofil, så hvorfor tillater vi oss å si ting som tilsier at det er fælt?

 

Edit 2:

Ja det var galt av meg å si at noen burde sjekke sinnet sitt, men så kan vi jo begynne runddansen angående om det var riktig å kalle meg hårsår bare fordi jeg sier fra, osv osv.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med å være kristen, jøde eller homofil, så hvorfor tillater vi oss å si ting som tilsier at det er fælt?

 

Det er jo nettopp derfor det i mine øyne ikke er en big deal å bruke det som skjellsord. Jeg skjønner at forumet skal ha sine retningslinjer osv, men jeg er bare så lei av at folk skal bli provosert av småting. I det forrige tilfellet så var det jo ikke rettet mot en annen debattant engang.

 

Joda jeg hadde reagert om noen hadde skrevet "din jævla homo" til meg i en diskusjon på forumet, ikke pga av valget av skjellsord, men heller fordi det er direkte utskjelling av en meddebattant.

Om en person derimot bruker rase-, religion- eller legningsladete skjellsord om objekter eller i dette tilfellet; dommeren i en fotballkamp - i kampens hete, ja da klarer jeg virkelig ikke å bli provosert. Men som sagt, jeg skjønner at forumet har disse retningslinjene, og det er jo selvsagt fint å ikke bruke slike ord, men noen big deal synes jeg så absolutt ikke det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå var aldri målet mitt at det skulle bli en vanvittig sak ut av dette heller, grunnen til at jeg så hva jeg så var enkelt og greit at vedkommede kanskje skulle innse at noen kunne ta de feil.

Jeg gjorde det samme i en annen diskusjon, og da la vedkommende seg flat med en gang, hvorfor er det så vanskelig?

 

For meg har det ikke å si hvem det er rettet mot, om du hadde stått foran dommeren så hadde du f.eks ikke sagt det, da er det strengt talt ikke nødvendig å gjøre det på et offentlig forum heller.

Det er ikke hvem det er rettet mot jeg reagerer på (jeg blir ikke provosert, men mener det er unødvendig), det er hva som sies.

 

Igjen, hadde jeg vært homofil hadde jeg da overreagert?

 

For deg er det kanskje en småting, men for meg er det faktisk litt alvorlig å bruke en seksuell legning som et stygt ord, igjen, man sier at homofili er en uting og det er i mot retningslinjene enten man liker det eller ikke.

 

Poenget for meg Er at alvorlighetsgraden ikke er relevant (om det er rettet mot en debattant, om vedkommende mener det osv), men hva som faktisk sier.

 

Jeg er lei av at det skjer, så da får jeg heller pisse litt i motvind så lenge jeg får uttrykt at noen her faktisk synes det er feil.

Lenke til kommentar

Så du mener det ikke går under trakassering eller ærekrenkelse?

 

Virkelig?

 

Hvis det må utdypes er bl.a å undergrave, f.eks en seksuell legning ved ytringer eller handlinger trakassering.

Jævla homse er vel ikke akkurat en vennlig eller saklig kommentar, eller mener du det er helt legitimt?

 

Så hvor bør grensa gå som Latias faktisk er ute etter?

Det virker jo å være en klar mening at å slå ned på å si jævla homo blir feil (er iallefall inntrykket jeg får).

 

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Trakassering og æreskrenkelse tolker jeg som personlige angrep, eller personangrep for å si det enkelt. Akkurat nå syns jeg du sitter litt på samme hetsen som de (gjengående) muslimene som ofte er i media og tar alt som skjer personlig.

 

Det er forøvrig riktig å argumentere, og å holde en diskusjon på dette, da det kan gjøre at folk kanskje tenker litt mer i dine baner. Men når man ønsker å sette tøyler på motdebattanten er man automatisk over på noe mye, mye mer latterlig enn den opprinnelige slurvete utsagnet. Jeg mener folk burde være såpass oppegående at de reflekterer over hva de skriver og hvordan det kan endre hvordan andre ser på dem. Selv om jeg (litt for å tre opp på min skinnhellige hest, men også litt for å bruke meg selv som eksempel) aldri ville kommet med hets som går på rase eller legning, så aksepterer jeg at folk er forskjellige. Noen tenker kanskje to ganger før de poster, andre poster kontinuerlig etterhvert som ordene kommer til dem.

 

Personangrep er naturlig nok grensen, da det direkte strider imot forumets regler. Hvis forumet kommer med direkte regler og forbud mot rasehets, diskriminering ol. generelt sett tror iallefall jeg at mange medlemmer kommer til å forsvinne pga. litt for høyt filternivå.

 

Ellers kan jeg nevne at ignore-funksjonen (heldigvis) er tilgjengelig hvis man ser et mønster i såkalte slurvete utsagn fra samme person.

Endret av PSV
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan ikkje velje korleis andre skal oppfatte dine kommentarar. Difor må me ha eit nivå som fungerer for alle.

 

Dessutan står det i retningslinjene:

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende:

  • Flaming og andre former for personangrep er forbudt.
  • Trolling er forbudt. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål

Å kalle ein anna brukar for "jævla homse" er ikkje høflig og sakleg. Dersom nokon ikkje er i stand til å bruke forumet utan å kome med den slags kommentarar så er det dei det er problem med, ikkje resten av samfunnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når jeg kalte Rafa Benitez for en jævla homse kan det umulig ha vært noen her som ble støtt. Tror de aller aller fleste forsto at jeg siktet til Rafa som en idiot og ikke til at homser er noe negativt. Uansett så er dagens samfunn preget av at slike ord brukes som banneord og at ikke nødvendigvis de homofile blir krenket av det. Med tanke på hvor stort fokus det er hver dag om at homofile skal ha like rettigheter som alle andre og likestilling og innvandring osv osv.. Om en person bruker "jævla svarting", "jævla hore", "jævla kjerring", eller "jævla fitte" så betyr ikke det at vedkommende har noe i mot det og at det er noe galt med personen. Banneorden som faen og helvete har blitt byttet ut med andre ord, kanskje som var ment som personangrep i starten, men som til slutt blir sett på som typisk banneord. Sikkert mye pga. filmene benytter seg av dette.

 

Eller mener du filmer som benytter seg av banneord som "jævla homse" osv. er automatisk noe feil med?

 

Bare for å ikke bli slaktet så har jeg ikke noe i mot raser, homser osv, og at den gangen jeg brukte det så var et bare et banneord for min del. Det er uansett ikke personangrep å kalle Rafa Benitez for en jævla homse. Da burde det være forbudt å kalle han for feite butler osv også.

Lenke til kommentar

Du kan ikkje velje korleis andre skal oppfatte dine kommentarar. Difor må me ha eit nivå som fungerer for alle.

 

Dessutan står det i retningslinjene:

 

Å kalle ein anna brukar for "jævla homse" er ikkje høflig og sakleg. Dersom nokon ikkje er i stand til å bruke forumet utan å kome med den slags kommentarar så er det dei det er problem med, ikkje resten av samfunnet.

 

Det skal nevnes at diskusjonen begynte med at en bruker kalte en fotballdommer Jævla fittehomo, jeg reagerte derimot på ordbruken.

 

Eneste grunnen til at jeg sa fra er fordi jeg personlig har sett meg lei på at folk skriver slikt uten å tenke seg om, ikke fordi jeg ble "sint/såret", og fordi jeg personlig mener det ikke bør tolereres å bruke seksuell legning som et skjellsord.

 

Bare så det er på det rene og at man ikke tror folk her forsvarer angrep på en bruker her inne.

 

Men jo, helt enig med deg.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Når jeg kalte Rafa Benitez for en jævla homse kan det umulig ha vært noen her som ble støtt. Tror de aller aller fleste forsto at jeg siktet til Rafa som en idiot og ikke til at homser er noe negativt. Uansett så er dagens samfunn preget av at slike ord brukes som banneord og at ikke nødvendigvis de homofile blir krenket av det. Med tanke på hvor stort fokus det er hver dag om at homofile skal ha like rettigheter som alle andre og likestilling og innvandring osv osv.. Om en person bruker "jævla svarting", "jævla hore", "jævla kjerring", eller "jævla fitte" så betyr ikke det at vedkommende har noe i mot det og at det er noe galt med personen. Banneorden som faen og helvete har blitt byttet ut med andre ord, kanskje som var ment som personangrep i starten, men som til slutt blir sett på som typisk banneord. Sikkert mye pga. filmene benytter seg av dette.

 

Eller mener du filmer som benytter seg av banneord som "jævla homse" osv. er automatisk noe feil med?

 

Bare for å ikke bli slaktet så har jeg ikke noe i mot raser, homser osv, og at den gangen jeg brukte det så var et bare et banneord for min del. Det er uansett ikke personangrep å kalle Rafa Benitez for en jævla homse. Da burde det være forbudt å kalle han for feite butler osv også.

 

Når du kaller Rafa Benitez "jævla homse" blir jeg først og fremst oppgitt, ikke provosert, overrasket eller personlig støtt, men jeg reagerer på at man bruker homofili som et skjellsord.

Jeg kan sikkert også snakke om at jeg mener det er unødvendig å skrive slike frustrasjonsuttrykk som går på person, men det er en helt annen diskusjon.

 

Jeg mener det er historieløst å sammenligne "jævla svarting/jævla homse" med "jævla hore, samtidig er homofili verken et valg eller en sykdom og det blir derfor et angrep på en persons livssyn/levemåte, hvilket ikke bare er feigt men diskriminerende.

 

Jeg tror ikke det er vanskelig å forestille seg at kampen for likestilling og like rettigheter ikke har noe med at man må tåle å bli kalt jævla homo, snarere tvert i mot.

Det er jo hele grunnen til den kampen i det hele tatt må taes, og da må vi bli kvitt slike fornerdringer mener jeg, ihvertfall på et offentlig forum.

Folk må rett og slett begynne å tenke over hva man faktisk sier og ytrer før man begynne å rope på at folk overreagerer.

 

Det er også lett å gjemme seg bak ytringsfriheten, men det betyr ikke at hva man sier ikke kan få konsekvenser.

 

At homse har blitt et banneord på lik linje med helvete understreker jo bare poenget mitt og hvorfor jeg mener det bør gjøres noe med det.

 

Jeg har heller ikke fått svar på mitt offentlige spørsmål på om folk mener jeg hadde overreagerert hvis jeg var homofil.

 

Jeg vet med sikkerhet at det er flere homofile på diskusjon.no, da er det respektløst ovenfor dem å bruke legningen deres som et skjellsord, uavhengig av om det er vanlig eller ikke.

 

Edit:

Og å bruke film som et argument er ikke bare snodig etter min mening, men helt feil da filmer som oftest er fiksjonelle historier med fiksjonelle karakterer som kan speile virkeligheten, det er ikke dermed sagt at filmskaperen støtter alt hva en karakter sier eller gjør.

 

Man sier jævla homse i film fordi det blir sagt i samfunnet, ikke omvendt.

Jævla homse er ikke en catchphrase på linje med "How u doin?".

 

Edit 2:

Hva folk sier under fotballkamper hjemme stiller jeg meg forresten likegyldig til, men når man er på diskusjon.no er man på et offentlig forum hvor man bør utvise vanlig skikk og bruk, respekt og folkeskikk.

Da hjelper det ikke om du sitter hjemme og skriver det.

 

 

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...