Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 For deg ja. Men ikke alltid for de som mener å ha blitt overbevist. En kan ikke sidestille sine egne oppfatninger med andres sånn uten videre, som at man skulle vite hvordan andre har opplevd noe. Nei akkurat, så de som truer meg med helvete burde kanskje være de som innså at den truselen ikke har noen gyldighet med mindre jeg var livende redd for å havne i helvete til samtelige guder som truer med slikt? Ja, men siden du er ateist, og dermed har fravær av tro, så betyr vel ikke det en spøtt for deg hva noen andre mener om egntlig hva som helst. Du tror ikke - dermed blir det jo å barking up the wrong tree, eller noe sånt. La dem nå fantasere om helvete og himmelen, det er jo deres problem, håper jeg ... Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 RWS, har en tendens til å forvirre, med sine krav om beviser. Det går ikke an å bevise sin personlige tro (det vet også den som spør), annet enn for seg selv. Andre kan kanskje merke at man er særlig snill og imøtekommende, men det er bare reslutatet av en personlig omveltning og personlige valg om hva som er den rette veien å gå, men igjen; den veien er bare for den personen. Og hvis noen virkelig tror at noe så stort som "Gud" ville bevise sin eksistens på neste Idol, ja da er man veldig naiv. Egen tro kan ikke bevises. Det har du rett i, men selve religionen bygger på en sann historie ifølge Religioner. Men hvorfor kan ikke den sanne historien allt bygger på bevises?? Det er det som er selve spørsmålet. Ja, jeg vet at folk har diskutert brokker, enkeltdeler, ord ned til hver brukte bokstav, og alle har sine egne tolkninger angående "det gode budskapet". Det er ikke så viktig, synes jeg, så lenge man har skjønt hva budskapet betyr, og at man tar det i praktisk bruk. Det de vil frem til er en forklaring på hvorfor man skal tro, og da søker de etter "noe" For meg som har søkt, og fått bekreftelsene som beviste det nok, for meg - har hoppet videre til neste steg, basert på at troen min har blitt min viten. De må så gjerne fortsette å diskutere dette, men jeg for min del forholder meg til at jeg vet og tar det på alvor. Jeg har forøvrig knapt nok lest ett eneste vers i bibelen, i likhet med alle de andre "biblene" som finnes. Man trenger ikke annet enn seg selv, og et rent hjerte. Kanskje det er derfor de krangler så busta fyker - tenke seg til når folk forstår hvor makten egentlig ligger - fordi den ligger slett ikke i noens kirker eller andre makthus. Den eneste guden du finner i kirken, er den guden du selv bringer med deg. Okei JA det er det kanskje. Du seier du har søkt, Søkt hva og hvordan?? Hmm ikke for å si noe galt, men noe som man tror kan ikke bli noen viten siden en viten er bevist. en tro er noe personlig, men ikke bevist. Så hvorfor søker du ikke bevisene før du tror?? Ja jeg kommer nok til å frotsette og en diskusjon mellom religiøse og ateister og noe midt i mellom kommer uansett til å fortsette til det uendelige (omtrent). Det siste avsnittet ditt sier i mine øyne helt klart at du ikke er religiøs men har troen i deg selv. Jeg er delvis enig med deg i den teksten. Men du skriver først om gud og ettrpå at du selv er din egen gud?? Unskyld om jeg missforstår. :/ ( Jeg sitter i et klasserom med en snakkende lærer foran meg, så greier ikke helt konsentrere meg for å skrive de setningene jeg akuratt tenkte på..... ) Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) For deg ja. Men ikke alltid for de som mener å ha blitt overbevist. En kan ikke sidestille sine egne oppfatninger med andres sånn uten videre, som at man skulle vite hvordan andre har opplevd noe. Nei akkurat, så de som truer meg med helvete burde kanskje være de som innså at den truselen ikke har noen gyldighet med mindre jeg var livende redd for å havne i helvete til samtelige guder som truer med slikt? Ja, men siden du er ateist, og dermed har fravær av tro, så betyr vel ikke det en spøtt for deg hva noen andre mener om egntlig hva som helst. Du tror ikke - dermed blir det jo å barking up the wrong tree, eller noe sånt. La dem nå fantasere om helvete og himmelen, det er jo deres problem, håper jeg ... Hva behager? Ikke under noen omstendighet har jeg utgitt meg for å være ateist, og har heller ingen planer om å gjøre det. Så jeg ber meg vennligst frabedt bli referert til som det. Ateisme er etter min mening noe mer enn bare "fravær av tro", det forekommer mer som en tillempelse av antireligiøs organisert virksomhet med sin egen agenda for å overbevise andre om sitt fortreffelige livsyn og påberopelse av hva som er sannhet. Man kan derfor med rette være fristet til å anse det som en slags religion eller sekt i seg selv. Bare med motsatt fortegn. Dens medlemmers intense urokkelige form for pådriv og ytring for å forkynne sitt syn, vitner mer enn nok om det. I en slik rolle ville jeg aldri kunne finne meg til rette. Ser det som et åpent spørsmål, men er på ingen måte i bestittelse av overbevisning om at Bibelen, kristendom eller andre religioner er rent oppspinn og fantasi. Men ser heller ikke bort fra at det er det. Oobs. Nå var visst ikke den til meg, beklager. Så bare at mitt innlegg var blitt sitert. Endret 31. oktober 2012 av Delvis Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 For deg ja. Men ikke alltid for de som mener å ha blitt overbevist. En kan ikke sidestille sine egne oppfatninger med andres sånn uten videre, som at man skulle vite hvordan andre har opplevd noe. Nei akkurat, så de som truer meg med helvete burde kanskje være de som innså at den truselen ikke har noen gyldighet med mindre jeg var livende redd for å havne i helvete til samtelige guder som truer med slikt? Ja, men siden du er ateist, og dermed har fravær av tro, så betyr vel ikke det en spøtt for deg hva noen andre mener om egntlig hva som helst. Du tror ikke - dermed blir det jo å barking up the wrong tree, eller noe sånt. La dem nå fantasere om helvete og himmelen, det er jo deres problem, håper jeg ... Hvordan kommer man egentlig på at det finnes et helvette eller en himmel?? Det er jo aldri noen som har kommet tilbake etter døden, så hvorfor tror mennesker noe (i mine øyne) så absurd?? Det er jo mye vanskeligere å forestille seg og tro noe sånnt enn å bare se logikken i at man dør, så dør man. Man lever da videre i tanker/hjerte hos venner/familie som kjente deg, men selve deg er alikevell død. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Hvordan kommer man egentlig på at det finnes et helvette eller en himmel?? Fordi det ligger i menneskets natur. Vi er sammensatte av en lys og en mørk side (den vi viser frem og den vi skjuler) Vi ser dermed verden og tilværelsen i det gode (det lyse), og det vonde (mørket) Og liksom mennesket er revet mellom striden mellom det gode og det vonde i sitt eget sinn, hjerte og sjel og fornuft, er også gud, allah, buddha og tao eksempler på forklaringsmodeller av den evige kampen, og hvordan du som individ kan kjempe for det gode og mot det vonde. Ikke noe mystisk, bare helt naturlig, og ingen slipper unna seg selv. Vi har alle våre egne overlevelses-stategier, og noen er basert på poesi, mens andre er basert på rene fakta og realiteter som kan sanses og begripes. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Okei JA det er det kanskje. Du seier du har søkt, Søkt hva og hvordan?? Hmm ikke for å si noe galt, men noe som man tror kan ikke bli noen viten siden en viten er bevist. en tro er noe personlig, men ikke bevist. Så hvorfor søker du ikke bevisene før du tror?? Mye av vår viten, har startet med en vill ide, eller ren skjær galskap. Det later til at det finnes gull i det irrasjonelle!? Så for meg handler det om å være naturlig nysgjerrig på sitt indre, se på kunnskapene fra flest mulig vinkler, ta til seg ny lærdom etter hvert som den kommer, samt ha en god dynamo i magen som driver en til å søke etter meningen og hensikten med ens egen eksistens og ikke minst; ens egentlige verdi Det siste avsnittet ditt sier i mine øyne helt klart at du ikke er religiøs men har troen i deg selv. Jeg er delvis enig med deg i den teksten. Men du skriver først om gud og ettrpå at du selv er din egen gud?? "Gud" er et begrep som alle skjønner uten for meget forklaringer - derfor snakker jeg om gud og buddhismen og allah, som om de er likeverdige "forklaringsmodeller". Det kan nok virke litt forvirrende, men det som jeg har tatt til meg, og som jeg gjerne diskuterer, er det gode budskapet som alle disse modellene har til felles. Unskyld om jeg missforstår. :/ ( Jeg sitter i et klasserom med en snakkende lærer foran meg, så greier ikke helt konsentrere meg for å skrive de setningene jeg akuratt tenkte på..... ) Nå håper jeg du ikke skulker unna noe viktig arbeid, bare for å sludre med meg - men ellers skal du ha mange takk for tilbakemeldingen. Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Hvordan kommer man egentlig på at det finnes et helvette eller en himmel?? Fordi det ligger i menneskets natur. Vi er sammensatte av en lys og en mørk side (den vi viser frem og den vi skjuler) Vi ser dermed verden og tilværelsen i det gode (det lyse), og det vonde (mørket) Og liksom mennesket er revet mellom striden mellom det gode og det vonde i sitt eget sinn, hjerte og sjel og fornuft, er også gud, allah, buddha og tao eksempler på forklaringsmodeller av den evige kampen, og hvordan du som individ kan kjempe for det gode og mot det vonde. Ikke noe mystisk, bare helt naturlig, og ingen slipper unna seg selv. Vi har alle våre egne overlevelses-stategier, og noen er basert på poesi, mens andre er basert på rene fakta og realiteter som kan sanses og begripes. Ja jeg ser den, alle mennesker gjør gode og gale ting. Det ligger i naturen. Er helt logisk. Jeg forklarte kanskje feil, eller tenkte mere enn jeg skrev Jeg mente egentlig hvorfor må det fortsette etter døden?? Med att alt deler seg i himmel og helvette.... kan det ikke bare være at man dør og så blir jo kroppen brutt ned og det dannes nye ting. Evolusjonen liksom. Er det fordi folk er redd for å dø? synes at livet er for kort? eller at de trenger en grunn for å leve? Grunnen for å leve er jo egentlig å være lykkelig og leve livet. Tror jeg hadde vært mere redd for å leve livet om jeg vet at det skjer noe eller fortsetter etter døden. Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Okei JA det er det kanskje. Du seier du har søkt, Søkt hva og hvordan?? Hmm ikke for å si noe galt, men noe som man tror kan ikke bli noen viten siden en viten er bevist. en tro er noe personlig, men ikke bevist. Så hvorfor søker du ikke bevisene før du tror?? Mye av vår viten, har startet med en vill ide, eller ren skjær galskap. Det later til at det finnes gull i det irrasjonelle!? Så for meg handler det om å være naturlig nysgjerrig på sitt indre, se på kunnskapene fra flest mulig vinkler, ta til seg ny lærdom etter hvert som den kommer, samt ha en god dynamo i magen som driver en til å søke etter meningen og hensikten med ens egen eksistens og ikke minst; ens egentlige verdi Det siste avsnittet ditt sier i mine øyne helt klart at du ikke er religiøs men har troen i deg selv. Jeg er delvis enig med deg i den teksten. Men du skriver først om gud og ettrpå at du selv er din egen gud?? "Gud" er et begrep som alle skjønner uten for meget forklaringer - derfor snakker jeg om gud og buddhismen og allah, som om de er likeverdige "forklaringsmodeller". Det kan nok virke litt forvirrende, men det som jeg har tatt til meg, og som jeg gjerne diskuterer, er det gode budskapet som alle disse modellene har til felles. Unskyld om jeg missforstår. :/ ( Jeg sitter i et klasserom med en snakkende lærer foran meg, så greier ikke helt konsentrere meg for å skrive de setningene jeg akuratt tenkte på..... ) Nå håper jeg du ikke skulker unna noe viktig arbeid, bare for å sludre med meg - men ellers skal du ha mange takk for tilbakemeldingen. "Mye av vår viten, har startet med en vill ide, eller ren skjær galskap. Det later til at det finnes gull i det irrasjonelle!? Så for meg handler det om å være naturlig nysgjerrig på sitt indre, se på kunnskapene fra flest mulig vinkler, ta til seg ny lærdom etter hvert som den kommer, samt ha en god dynamo i magen som driver en til å søke etter meningen og hensikten med ens egen eksistens og ikke minst; ens egentlige verdi" For meg høres det ut som om du prøver å finne deg selv. Minner meg litt om Buddhismen eller hinduismen. Det er jo noe i det da. Buddhismen regnes jo egentlig ikke som religion. det er jo en tittel man får etter man har oppnådd noe. (husker ikke så mye) Så det handler jo mest om å finne seg selv. Det er det jeg å prøver. (er ikke buddhist) Finne meg selv, være meg selv og leve livet, men jeg trenger ikke religion til det. Jeg ser selv hva som er rett og galt i mine øyne og tenker over hvordan jeg skal oppføre meg for ikke å bli som dem som gjør galt. "Nå håper jeg du ikke skulker unna noe viktig arbeid, bare for å sludre med meg - men ellers skal du ha mange takk for tilbakemeldingen." Hmm neida gjør ikke det Jeg følger med, men er bare litt kjedelig og dette er mye mere interesangt å snakke om Endret 31. oktober 2012 av Chocolate-Monster Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Hmm neida gjør ikke det Jeg følger med, men er bare litt kjedelig og dette er mye mere interesangt å snakke om Ikke vis dette til læreren, da blir h*n sikkert litt lei seg, og du får sannsynligvis nedsatt orden ... Takk for tilliten! Det varmer ett relativt gammelt buddhisthjerte Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Jeg mente egentlig hvorfor må det fortsette etter døden?? Som buddhist tror jeg at døden er bare avslutningen på leieforholdet av det kjøttet som har transportert den evige sjelen din rundt, i dette ene livet. Og "du" er ikke lengre "du", fordi det har ingenting med ditt evige liv å gjøre. Ditt evige liv er alle de lidelsene du har tålt, og alle de gode gjerninger du har gjort, gjennom utallige liv. Vi snakker om evigheter, og du aner ikke hvor mange liv du har levd, og hvor meget du har tålt eller gjort. Men vi buddhister tror på at i hvert eneste liv kan man følge en "oppskrift" for å kvitte seg med menneskelige feilbarligheter, og til slutt oppnå fullstendig opplysning og komme til Nirvana. Tenk deg tanken om å leve i evigheter ... det betyr at du og jeg og alle sammen, har i ett eller annet liv vært både; mor, søster, bror, far, onkel, tante, gode kollegaer, dårlige kollegaer, venner, fiender osv. for hverandre, og i dette livet er du såpass ung at du spør denne gamle mannen om noe viktig - så blir det opp til oss begge hva vi tror denne kontakten har for nytte!? Endret 31. oktober 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
christer1997 Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Buddha, Allah,Tao og andre guder er det samme Guden. Fordi det finnes bare en Gud; vår himmelske og jordens skaper. "Du skal ikke ha andre guder enn meg." Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Buddha, Allah,Tao og andre guder er det samme Guden. Fordi det finnes bare en Gud; vår himmelske og jordens skaper. "Du skal ikke ha andre guder enn meg." Om alle gudene er den samme. Hvorfor dreper folk fordi de mener at man tror på feil gud?? Eks. Islam (Allah) og Kristendommen (Jesus) Begger er da samme gud, men alikevell fører vi kriger pga dens andre religion? Egentlig er det jo da det samme som å erklære krig til sin egen gud om alle gudene er den samme. Er det det du mente att alle gudene er den samme? Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Buddha, Allah,Tao og andre guder er det samme Guden. Fordi det finnes bare en Gud; vår himmelske og jordens skaper. "Du skal ikke ha andre guder enn meg." Nei. Det finnes ikke noen gud. Her i landet, før kristendommen kom hit, så trodde mange på de norrøne gudene. Hva skjedde så med de gudene? Eventyr og religion er ett og samme ting. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Hvis dere er så skråsikre, hvorfor vil da ikke gud helbrede mennesker med amputerte armer eller bein? Hallo! Det er ikke folket som er skråsikker, det er Gud som er det. Om du følger Guds Ord ved å tro på Ham, da skjer alle ting du ber om. Hva du enn ber om i Mitt navn, skal du få, sier Herren vår Gud. Så jeg har også lest om de som har fått armen tilbake. Det har allerede skjedd. Men for å gå litt lenger..du vet- du kan ikke si til Herren, siden du er Jesus, gjør disse steiner til brød, ser du? Du skal aldri friste Herren din Gud. Så morsomhetene kan dere fint legge til side. Å bli frelst er en meget personlig handling, fordi du sier JA til å få Jesus som din Personlige frelser. Tenk, du går over fra døden til Livet. Det er noe å tenke over. BmOnline 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Endelig noen som spør et så konkret spørsmål som "hva" er gud! Oftest hører man det ene eller andre om han eksisterer ditt, og eksisterer datt.. Dette er mitt syn på Allah: Allah er en hjelpende kraft som hjelper deg når du trenger det, han er der alltid, og hjelper alle mennesker gjennom livet. Jeg tror ikke Allah er en persons figur. Religioner har jeg alltid sett på som veiledere for hvordan å ha et bedre liv, det vil si at dersom du er en muslim, så lærer du hvordan å få deg et bedre liv gjennom å tro på Allah. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 For deg ja. Men ikke alltid for de som mener å ha blitt overbevist. En kan ikke sidestille sine egne oppfatninger med andres sånn uten videre, som at man skulle vite hvordan andre har opplevd noe. Nei akkurat, så de som truer meg med helvete burde kanskje være de som innså at den truselen ikke har noen gyldighet med mindre jeg var livende redd for å havne i helvete til samtelige guder som truer med slikt? Ja, men siden du er ateist, og dermed har fravær av tro, så betyr vel ikke det en spøtt for deg hva noen andre mener om egntlig hva som helst. Du tror ikke - dermed blir det jo å barking up the wrong tree, eller noe sånt. La dem nå fantasere om helvete og himmelen, det er jo deres problem, håper jeg ... Hvordan kommer man egentlig på at det finnes et helvette eller en himmel?? Det er jo aldri noen som har kommet tilbake etter døden, så hvorfor tror mennesker noe (i mine øyne) så absurd?? Det er jo mye vanskeligere å forestille seg og tro noe sånnt enn å bare se logikken i at man dør, så dør man. Man lever da videre i tanker/hjerte hos venner/familie som kjente deg, men selve deg er alikevell død. Nu har vi vel flere hendelser fra mennesker som har vært på sykehus, de lå på operasjonsbordet. De legene som opererte visste ikke at vedkommende som ble operert kunne fortelle hva de snakket om, enda hvilke klær de hadde på, da den som ble operert så dette fra fugleperspektiv, seg selv liggende på bordet- og legene som strevde med vedkommende under selve operasjonen. Vedkommende mente at det var en nær døden opplevelse-. Forteller disse som har opplevde dette- eventyr, mener du? Det finnes mange beretninger fra personer som har skevet egne bøker, da ser jeg bort ifra fantasiromaner, altså. BmOnline Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Det finnes masse anekdoter om nær døden opplevelser. Tror det påstander om ca 12 000 000, bare i USA 2011. Vet slett ikke hva det er for noe rart, men har fått med meg at mange visstnok mister dødsangst etter opplevelsene. Noe av det samme som mange "frelste" opplever etter den rare hendelsen. Så det kan jo være at de to forskjellige rare opplevelsene/resultatene, har samme base. Endret 31. oktober 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Buddha, Allah,Tao og andre guder er det samme Guden. Fordi det finnes bare en Gud; vår himmelske og jordens skaper. Da har i så fall den guden et gedigent forklarings problem om alle guder er en og samme gud... Hva skal han i så fall si til unnskyldning til de ti tusner av stakkers jenter som ble født ENE og ALENE for å få skåret hjertene sine ut av kroppen mens de enda levde i maya kulturen, hva skal han unnskylde alle de andre grusomhetene og uhyrlighetene som har blitt begått i guds navn (om enn under et annet navn?) og fremdeles blir begått i under dekke av et eller annet navn? Nei vet du hva, her snakker du over deg, enten av ignoranse eller med vilje, for er det noe du ikke kan si så er det at guden din er et og alle guder, den går ikke altså... Da må han i tillegg til å være dum være ganske så psykopatisk jævel... "Du skal ikke ha andre guder enn meg." Hvorfor sier han det da, hvis du mener at alle guder allikevel er denne ene guden? Si meg, har du tenk gjennom denne påstandene i det hele tatt, på et logiskt nivå altså? Eller er dette bare et utslag av gudelig kåthet og ønskedrømmen om at DIN gud er den ene og alene guden alle egentlig tilber? Jeg undres... 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Så jeg har også lest om de som har fått armen tilbake. Det har allerede skjedd. Jeg vil gjerne lese mer om kroppsdeler som har vokst ut igjen på mennesker.hvor finner jeg artiklene om dette? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Ja jeg vil gjerne lese om sånne vokst ut atiklae Endret 31. oktober 2012 av Delvis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå