Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For meg er Gud bare et ord. Intet mere. Mange av vennene mine mener det motsatte, men har utrolig nok aldri klart å bevise det for meg.. merkelig det :hmm:

Er det merkelig og utrolig? Hele teorien/skriften går jo ut på at det skal være usynlig. Man må bli "frelst" for å bli overbevist til tro.

Så bevis ligger jo i kortene at der ikke skal være.

Det er jo litt sant men så utrolig tullete. For når folk sier man må bli frelst er egentlig det eneste folk gjør å overbevise seg selv at gud finnes og har skapt allt og inbilder seg en masse ting som da gud bestemmer i hverdagen..... Så å bli frelst er det ikke gud som gjør, men folk som gjør med seg selv i det de knytter seg til den religionen og velger å tro allt det der....

(For meg er ikke gud noe mer en et ord her heller.... eller mere negativt, siden folk lurer seg selv og skjønner det ikke engang.... -.- )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

For meg er Gud bare et ord. Intet mere. Mange av vennene mine mener det motsatte, men har utrolig nok aldri klart å bevise det for meg.. merkelig det :hmm:

Er det merkelig og utrolig? Hele teorien/skriften går jo ut på at det skal være usynlig. Man må bli "frelst" for å bli overbevist til tro.

Det er jo litt sant men så utrolig tullete. For når folk sier man må bli frelst er egentlig det eneste folk gjør å overbevise seg selv at gud finnes og har skapt allt og inbilder seg en masse ting som da gud bestemmer i hverdagen..... Så å bli frelst er det ikke gud som gjør, men folk som gjør med seg selv i det de knytter seg til den religionen og velger å tro allt det der....

(For meg er ikke gud noe mer en et ord her heller.... eller mere negativt, siden folk lurer seg selv og skjønner det ikke engang.... -.- )

"Frelst" er noe som er individuelt, og noen føler dette sterkere enn andre. Selv var det bare en behagelig oppvåkning etterfulgt av større klarsyn, som igjen gav 100% ro og balanse i hjerne hjerte og sjel. Skulle ønske alle får oppleve sånt, men tror ganske sterkt på at sånne opplevelser ikke deles ut som lørdagsgodterier - man må både trenge det, og formulere det på en forståelig måte til noe som man mangler både navnet og felles språk med.

Når det er sagt, så har ikke noe fysisk endret seg i livet forøvrig, annet enn at man vet hvor veien går, og tar hensyn til de nye opplysningene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vel, du er en vantro- dvs du har ennå ikke kommet til en erkjennelse av troen på Jesus Kristus.

Nei, det er jo som jeg sier, det er intet for meg å bevise, jeg har min tro og du har (mangler din).

Som jeg tenkte altså... Og jada, klart du har vært som meg, der du lot bevisene og det som var mest sannsynlig tale sitt klare språk til du liksom gikk opp et hakk liksom og begynte å tro på rene påstander... godt gjort!!!

Jeg tolker det "RWS" skriver som å være ment;

Dårlig gjort, å forlate meg i dette mørket ...

Så må man vel skynde seg å skrive; no offence ...

:)

Lenke til kommentar

Bibelen sier jo at Gud er veien, sannheten og livet. Altså så må du kontakte Gud for å komme på den rett vei, den som fører til himmelen. Gud er sannheten! Bekjenne dine synder for han. Gud er det evige livet! Gjennom han så får du hvilens vann!

Den såkalte bibelske guden er en sadistisk gud og portrett av hvordan religion kun handler om makt, penger og styring av mennesker. Det gjelder de fleste religioner.

Enkelte mennesker har blitt matet dette tullet siden de var liten, noe som har gjort at de lever et liv i frykt for et helvette og et etterliv uten gud.

For noe forbanna piss. Seriøst. Man skal være bra tjukk i huet for å faktisk tro på noe sånt, men jeg har sluttet å bli forbauset over hva folk faktisk tror på, spesielt bilelsiterende idioter.

På dommens dag så tror jeg ikke du syntes at kristendommen er idiotisk lengre. Gud kaster deg ikke i helvetet for det har han ikke hjerte til. Du kan selv velge! Og når du velger å synde så blir det det samme som om du vil til helvete. Gud nekter ikke å la en som vil pines evig ikke komme til helvete. Det er ett fritt valg han har gitt oss. Det er opp til deg hvor du skal etter døden.

Endret av BirgerCaC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bibelen sier jo at Gud er veien, sannheten og livet. Altså så må du kontakte Gud for å komme på den rett vei, den som fører til himmelen. Gud er sannheten! Bekjenne dine synder for han. Gud er det evige livet! Gjennom han så får du hvilens vann!

Den såkalte bibelske guden er en sadistisk gud og portrett av hvordan religion kun handler om makt, penger og styring av mennesker. Det gjelder de fleste religioner.

Enkelte mennesker har blitt matet dette tullet siden de var liten, noe som har gjort at de lever et liv i frykt for et helvette og et etterliv uten gud.

For noe forbanna piss. Seriøst. Man skal være bra tjukk i huet for å faktisk tro på noe sånt, men jeg har sluttet å bli forbauset over hva folk faktisk tror på, spesielt bilelsiterende idioter.

På dommens dag så tror jeg ikke du syntes at kristendommen er idiotisk lengre. Gud kaster deg ikke i helvetet for det har han ikke hjerte til. Du kan selv velge! Og når du velger å synde så blir det det samme som om du vil til helvete. Gud nekter ikke å la en som vil pines evig ikke komme til helvete. Det er ett fritt valg han har gitt oss. Det er opp til deg hvor du skal etter døden.

på "dommens" dag skjer ingenting. Du dør, du eksisterer ikke lengre, dine valg tidligere i livet har ingen påvirkening på dette. Du kan velge å tro på noe som ikke kan bevises, som står i en gammel bok skrevet av folk spredt over et spekter på mange hundre år, eller du kan åpne øynene for sannheten og stole på dine menneskelige instinkter, altså å sette din lit til det du kan se, ta og lukte på. Din "Gud" oppfyller ingen av disse kriteriene :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

på "dommens" dag skjer ingenting. Du dør, du eksisterer ikke lengre, dine valg tidligere i livet har ingen påvirkening på dette. Du kan velge å tro på noe som ikke kan bevises, som står i en gammel bok skrevet av folk spredt over et spekter på mange hundre år, eller du kan åpne øynene for sannheten og stole på dine menneskelige instinkter, altså å sette din lit til det du kan se, ta og lukte på. Din "Gud" oppfyller ingen av disse kriteriene :)

Det forsøker alle som søker etter meningen med livet og hensikten med tilværelsen å trøste seg med, og det er helt greit. Hvis du liker en god film, så vil jeg anbefale Groundhog day, den er ypperlig for å gi en grovskisse over hvordan buddhismen ser på fortsettelsene ... Du slipper ikke så lett unna, serru ;)

Og er du ikke interessert, så kan du likevel kose deg med en utmerket komedie. Det er jo tross alt det livet er, en slags personlig komedie, iblandet litt tragedie

http://www.youtube.com/watch?v=I7NHCy13ZLk

Lenke til kommentar

Jeg synes synd på deg at du enda inbilder deg noe med dommens dag osv.... Kristendommen bygger på å si det folk vil høre slik at de øverste lederne tjener enda mere penger -.-

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg der, men med at man ikke eksisterer lengre er jeg ikke helt enig med, man lever nok videre i tankene til dine nære venner/familie. Og kroppen din blir jo brutt ned og og atomene blir igjen brukt i nye ting. Så selve kroppen lever videre, men ikke som det det engang var. Kan hende et atom blir en bitteliten bit av et tre eller av et nytt menneske.

Lenke til kommentar

Vel, du er en vantro- dvs du har ennå ikke kommet til en erkjennelse av troen på Jesus Kristus.

Nei, det er jo som jeg sier, det er intet for meg å bevise, jeg har min tro og du har (mangler din).

Som jeg tenkte altså... Og jada, klart du har vært som meg, der du lot bevisene og det som var mest sannsynlig tale sitt klare språk til du liksom gikk opp et hakk liksom og begynte å tro på rene påstander... godt gjort!!!

Jeg tolker det "RWS" skriver som å være ment;

Dårlig gjort, å forlate meg i dette mørket ...

Så må man vel skynde seg å skrive; no offence ...

Leser vi i Bibelen, så finner vi ut at Herren Jesus Kristus er den samme i går, i dag, ja til evig tid den samme. Og mange prester står i dag og sier, underets tid er forbi-. osv, tenk det- det sier de. Er det å undres over det store mørket som råder i dagens menigheter? Lange glisne benkerader...

Nix, det er ikke det spor rart. Men hva har Herren sagt om dette? Jo, Han sa "verdensordningen hater Meg værre en drankeren., dvs Kirkene- organisasjonene. Slik henger det sammen.

Joh 1, 10 10 Han var i verden,

og verden er blitt til ved ham,

men verden kjente ham ikke.

11 Han kom til sitt eget,

og hans egne tok ikke imot ham.

For da Gud gjorde Seg kjent i Kristus, hatet de ham. Hvem var det som hatet ham mest? Kirken. Kirken hatet ham mest. De hatet Ham verre enn drankeren.

Og i ROM 11, 28, 29 kan vi lese: For gaver og kall er uten omvendelse. Ser dere? Tenk, hva Gud gjør her?

Det er hva Han gjør. Plutselig kommer det over deg, uten at du er noen kristen. Det bare skjer.

http://bmonline.no/f....php?f=1&t=1080

Og i Hebreerbrevet kan vi lese om at Han kaller. Husk da på at du ikke er full av narkotika, eller beruset, så du ikke våker. For Han sier at vi må våke- og være edruelige.

Når vi forstår at Han har makten, æren, kjærligheten og visdommen til evig tid, da bøyer vi kne.

BmOnline

Endret av BmOnline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud er ikke en person. Det er det bare sinnet til menneskeheten som har forvrengt synet av gud.

Gud er væren. Tilstedeværelse. Indre ro.

Akkurat som buddha. I buddhismen har sinnet ikke klart å ta over og sette merkelapper på alt enda.

Hver enkelt har gud i seg.

Noen som har lest "the power of now"?

Det er ikke en kristen bok, men han tar for seg litt hvorfor noen religioner har blitt så forvrengt.

Kan jo legge til at jeg er langt fra kristen. Boken er heller ikke noe religionsgreier. Anbefaler alle å lese den.

Lenke til kommentar

For meg er gud bare et ord, som mange mennesker misbruker idet de hevder at alt er lov så lenge det er i guds navn og at man ser på andre som dårlige mennesker som ikke tror på gud. Islam fører jo "hellige kriger". Folk som ikke vil se at sanheten etter døden er at det ikke er no liv bruker ordet gud som trøst. Det er bare en fordel at de ikke merker det ikke er noe liv etter døden (siden man da er død) så da blir ikke skuffelsen så stor.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For meg er gud bare et ord, som mange mennesker misbruker idet de hevder at alt er lov så lenge det er i guds navn og at man ser på andre som dårlige mennesker som ikke tror på gud. Islam fører jo "hellige kriger". Folk som ikke vil se at sanheten etter døden er at det ikke er no liv bruker ordet gud som trøst. Det er bare en fordel at de ikke merker det ikke er noe liv etter døden (siden man da er død) så da blir ikke skuffelsen så stor.

Hvor mange troende har du i din "indre vennekrets"?

Lenke til kommentar

Nære venner ingen. Kanskje 1-2 om jeg tenker meg om...

Lenke til kommentar

Ja det kan en selvsagt mene. Men nå er jeg av den oppfatning at folk ikke går rundt og innstiller seg på at man "må bli frelst" på forhånd. At det er noe som bare skjer med de det skjer, og ikke noe man jobber for å bli. Har jo hørt en rekke historier om satanister og diverse svært "ugudelige" som plutselig blir frelst og blir helt forandret.

Hva som egentlig skjer skal ikke jeg ha noen sikker formening om, siden jeg aldri har opplevd "frelse". Men jeg anser meg heller ikke kvalifisert til å bedømme på andres vegne, om det bare er innbilling eller hva det er.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ok, så da har du basert mesteparten av egne konklusjoner angående verdien av tro, til det som andre har sagt og skrevet. Det er jo egentlig veldig smart i de fleste tilfeller, men siden mange bruker ord som "personlig tro" og "personlige opplevelser", tviler jeg på at du finner ut noe særlig annet enn å konstatere at det er en stor avstand mellom det du tror på og det jeg tror på.

Hva med å hoppe ned av gjerdet og forsøke å undersøke saken selv, eller synes du spørsmålene om hensikten med livet ditt, trygt kan overlates til noen andre, som du heller ikke kjenner personlig.

Kort sagt: Du må lese poesiboken samtidig som du leser faktaboken, og så må du omgjøre det verdifulle som treffer deg ut fra tekstene, til ditt eget språk, før du bestemmer deg for om det er noe i dette alle snakker om, og har snakket om i evigheter.

Og hvis du er interessert i poesiboken, trenger du ikke gå på biblioteket, du har nemlig din egen poesi trygt forvart i ditt eget hjerte, det gjelder bare å åpne litt opp og se hva som triller ut

Lenke til kommentar

Ok, så da har du basert mesteparten av egne konklusjoner angående verdien av tro, til det som andre har sagt og skrevet. Det er jo egentlig veldig smart i de fleste tilfeller, men siden mange bruker ord som "personlig tro" og "personlige opplevelser", tviler jeg på at du finner ut noe særlig annet enn å konstatere at det er en stor avstand mellom det du tror på og det jeg tror på.

Hva med å hoppe ned av gjerdet og forsøke å undersøke saken selv, eller synes du spørsmålene om hensikten med livet ditt, trygt kan overlates til noen andre, som du heller ikke kjenner personlig.

Kort sagt: Du må lese poesiboken samtidig som du leser faktaboken, og så må du omgjøre det verdifulle som treffer deg ut fra tekstene, til ditt eget språk, før du bestemmer deg for om det er noe i dette alle snakker om, og har snakket om i evigheter.

Og hvis du er interessert i poesiboken, trenger du ikke gå på biblioteket, du har nemlig din egen poesi trygt forvart i ditt eget hjerte, det gjelder bare å åpne litt opp og se hva som triller ut

Man kan også si det på den måten, men på en måte er jo allt man tror basert på det man hører og leser. (untatt det man har sett eller funnet ut selv)

Alle som tror er jo også basert på det man har lest i bibelen eller hva man nå tror på/leser i og det de lærede sier.

Jeg vil nå påstå at om at ingen hadde hørt om frelse hadde heller ingen blitt frelst. Og jeg vil ikke lese noen bøker om religion. Jeg har prøvd å skjønne meg på det og det jeg har skjønt er at jeg har mere frihet om jeg la være å henge meg opp i det. Jeg føler meg offte presset til å tro på noe jeg ikke vil, og sånne folk som presser meg hører jeg ikke på. (nå kjenner jeg ikke de bøkene du anbefalte, men jeg føler at du prøver til å skjønne meg på religion og få meg kristen så jeg kan bli frelst... noe som mange har prøvd og jeg nå har fått et slags skjold mot, fordi jeg har funnet min mening med livet, men liker alikevel og dele min mening fordi det irriterer meg att ikke folk skjønner vi er forskjellige og at religion ikke er for alle. Hadde vi bare hatt religion hadde vi ikke hatt så mye teknoligi som nå. Religionen drepte jo en del viktige vitenskapere og forsinket utviklingen. Alle oppfinnelser blir nesten opfunnet av folk uten sterk religiøs bakgrunn og det forklarre allerede allt for meg.

Lenke til kommentar

Det er kanskje verdt å nevne noen små punkter som har skjedd i historisk sammenheng på Stortinget i Norge. Tenk hvor ille det har blitt. De har faktisk endret på skoleundervisningen, slik at de søte små skal få høre alla-musikk i stedet for Guds Ord. Jeg synes det er meget, meget triste greier. Kong Harald den V av Norge ville ikke endre på sitt syn. Men Stortinget brød seg ikke om Kongens personlige mening i saken. Dermed ble det et historisk øyeblikk, idet Norge er på vei til å skulle fjerne korset i flagget, for så å fjerne flagget? Det var et bedehus som måtte fjerne korset på taket, fordi asylantene ikke skulle bli støtt. Er det noen merkelige skapninger, Ola og Kari, eller er det bare jeg som er treig?

http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=1377

BmOnline

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vil nå påstå at om at ingen hadde hørt om frelse hadde heller ingen blitt frelst. Og jeg vil ikke lese noen bøker om religion. Jeg har prøvd å skjønne meg på det og det jeg har skjønt er at jeg har mere frihet om jeg la være å henge meg opp i det. Jeg føler meg offte presset til å tro på noe jeg ikke vil, og sånne folk som presser meg hører jeg ikke på. (nå kjenner jeg ikke de bøkene du anbefalte, men jeg føler at du prøver til å skjønne meg på religion og få meg kristen så jeg kan bli frelst...

Jeg tror ikke jeg evner å kristne andre enn meg selv - å finne noen som man stoler så mye på, betyr også å hoppe bukk over noen spørsmål man selv sitter med, og godta fasit fra en annen man holder for å være ett riktig forbilde for en selv. Jeg har heller aldri gått i kirken, ikke har jeg bedt heller - men jeg vet at jeg hele tiden har lett etter noe. Jeg vet også at jeg har fått mange gode råd på veien, og at noen av dem har kommet fra kilder jeg ikke kjente til når de kom.

Men jeg tror ikke at alle disse rådene betydde så meget, for det var inni meg selv at nøkkelen lå, og den var godt skjult. Så er det jo ikke sikkert at alle må frelses - det kan jo være at mange går sin vei, slik veien er lagd for dem, og at det er kun når de mister veien sin av syne, at de føler sterkere behov for å finne noen å støtte seg til, en liten stund.

Så, du skal bare kose deg du, og være snill med deg selv og alle de andre, så går det sikkert bra.

Lenke til kommentar
Jeg vil nå påstå at om at ingen hadde hørt om frelse hadde heller ingen blitt frelst. Og jeg vil ikke lese noen bøker om religion. Jeg har prøvd å skjønne meg på det og det jeg har skjønt er at jeg har mere frihet om jeg la være å henge meg opp i det. Jeg føler meg offte presset til å tro på noe jeg ikke vil, og sånne folk som presser meg hører jeg ikke på. (nå kjenner jeg ikke de bøkene du anbefalte, men jeg føler at du prøver til å skjønne meg på religion og få meg kristen så jeg kan bli frelst...
Jeg tror ikke jeg evner å kristne andre enn meg selv - å finne noen som man stoler så mye på, betyr også å hoppe bukk over noen spørsmål man selv sitter med, og godta fasit fra en annen man holder for å være ett riktig forbilde for en selv. Jeg har heller aldri gått i kirken, ikke har jeg bedt heller - men jeg vet at jeg hele tiden har lett etter noe. Jeg vet også at jeg har fått mange gode råd på veien, og at noen av dem har kommet fra kilder jeg ikke kjente til når de kom. Men jeg tror ikke at alle disse rådene betydde så meget, for det var inni meg selv at nøkkelen lå, og den var godt skjult. Så er det jo ikke sikkert at alle må frelses - det kan jo være at mange går sin vei, slik veien er lagd for dem, og at det er kun når de mister veien sin av syne, at de føler sterkere behov for å finne noen å støtte seg til, en liten stund. Så, du skal bare kose deg du, og være snill med deg selv og alle de andre, så går det sikkert bra. :)

Jeg har noen jeg stoler fullt på, men de er ekte. Det er vennene mine og ikke gud. Siden jeg aldri har hat behov for å trenge en gud høres det bare tullete ut for meg. Det med frelsen også. Jeg er alikevell fullt enig med i at nøkkelen til et godt liv ligger i en selv og at om man er grei og respekterer andre kommer langt. Jeg har levd etter det hele livet til nå og det har ingenting med religion å gjøre.

Jeg inrømmer jeg har prøvd leve sånn at jeg er lykkelig og jeg har mistet den av og til, men det er vennene og familien min + at jeg hørte på hjerte mitt og det jeg ville som ledet meg tilbake og ikke noen gud. Jeg har heller aldri vært i kirken ordentlig og bedd aldri.... men føler meg ikke som et dårlig menneske. Det jeg prøver er å få andre til å forstå i at det ikke er noe galt i å ikke ha noen religion. Men desverre er det så mange som ikke skjønner/ eller vill godta det. (jeg vet ikke hvilken av delene, kanskje begge)

PS: Kan hende jeg var litt hard i inleggene mine over, men jeg blir bare så irritert over at folk ikke skjønner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...