BmOnline Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Ja, det er jo kanskje det de da kan svare på, siden alle hevder det jo om sin religion. "Gud betyr kristendom" det visste jeg ikke. Lærer nytt hele tiden Ja, det er det som er så flint med det. Det finnes bare EN Gud, står det skrevet i Bibelen. Jeg har nok limt inn en streng om det også fra nettbibelen. Den er grei å ha, så man kan søke på ord og vendinger- slik kan man få fram det stykket man vil ha tak i. Du vet det er tusenvis av versj. Her er en liten streng i så måte: http://bmonline.no/html/isme.html Denne omtaler organisasjonene og tradisjonene. Merk deg at mange går seg vill i tradisjonene. Men bare du er klar over at du har Herren i ditt hjerte, så er det ikke farlig å besøke. Men man må ikke ta del i urent, dvs melde seg inn. BmOnline Endret 10. november 2012 av BmOnline 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Det finnes bare EN Gud, står det skrevet i Bibelen. Ja, det står visst i samtelige bibler at det finnes bare en gud, så noen, eller alle, juger her... Spørs du en muslim får du nemlig det samme svaret, det finnes bare en gud og det er allaah og muhammedvar hans profet... Ligner litt på den kristne versjonen det, bare at muhammed er jesus på en måte... Endret 9. november 2012 av RWS Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Ja, det står visst i samtelige bibler at det finnes bare en gud, så noen, eller alle, juger her... Spørs du en muslim får du nemlig det samme svaret, det finnes bare en gud og det er allaah og muhammedvar hans profet... Ligner litt på den kristne versjonen det, bare at muhammed er jesus på en måte... Vel, takk og goddag! Nå kan jeg jo fortelle deg litt nytt om dette også. Men jeg antar at du har skummet "fløten" allerede? I Historisk sammenheng, så er Bibelen den eldste av samtlige bøker, men den eneste som det står, DET FINNES bare en Gud. Altså den første. Du vet sikkert hvordan mye av dette egentlig er? Først stod Jesus fram, ved Den Hellige Ånd og talte. Hva skjedde etterpå?? JO, da kom SATAN på banen og lagde en kopi-. Akkurat det var det som skjedde. Altså, om vi eller en Engel fra himmelen forteller dere et annet Evangelium enn det Jeg har predikert for eder, han være forbannet står det i GAL 1,8. Der er det. Så vettu- dukket plutselig araberne opp. Nå vil jeg ta deg med på en liten "reise", så du får sammenhengen. Gud kom ned i en manns skikkelse og besøkte Abraham og Sara. Abraham fikk i dette møtet med Herren vite at han skulle bli stamfar til mange millioner. I hans ÆTT skulle Faderen velsigne dem alle. Så sa han følgende, at Sara skulle bli med barn i en alder av 80 år. Da Sara hørte det, så lo hun inne i teltet. Herren sa straks til Abraham, hvorfor ler Sara? Sara kommenterte, jeg lo ikke, "Å- jo du lo-", svarte Herren. Men du vet, Sara hadde ikke den sterke troen slik Abraham hadde. Så hun tok sin egen trellkvinne, Hagar, som var av arabisk opphav og overtalte henne til å ligge med Abraham. Altså ikke epler, men sex-. Ser du..og barn ble det av denne handlingen, som var en vantro handling av Sara. Barnet som ble født var en gutt, som de kalte Ismael. Men hva skjedde så? Jo, fordi Sara ikke trodde på Guds løfte, så ble akkurat denne gutten et TORN i KJØTTET. Og er fortsatt et torn i kjødet, fordi her stammer araberne fra. Ser du den? Der har du tegningen over hvordan krigene står i midtøsten. Pga vantro har vi den. Da Sara ble 80, så fikk hun det som Herren lovte, en sønn. Han fikk navnet Isak, som giftet seg med Rebekka. Så skal jeg vise deg hva Muhammed var. Han var ute i ørkenen, der de drepte og ranet karavaner. Islams mål er å integrere Europa i den muslimske verden. I Storbrittania har muslimene krevd eget parlament og brent det engelske flagg foran parlamentet. Lederen for muslimene Kalim Seddiqui, har offentlig beskrevet hvordan han vil opprette en muslimsk stat i Storbrittania. Dette skal inkludere flerkoneri, ubegrenset adgang til skilsmisse for menn. Adskillelse av kjønnene på arbeidsplasser og offentlige transportmidler (Dagen 21.01-92) Koranen er skrevet av vatikanet, og er mye yngre enn Bibelen, år 350. Bibelens eldste skrifter er over 3000 år gamle. Islams to verdener... Den ene verden av islam kalles Dar-Al-Islam det er den rådende og rette siden. Den andre part kalles Dar Al-Harb -som er krigens fellesskap -sverdets verden. Sverdets verden er der jødene og de kristne bor, sier muslimene, her skal de kjempe mot oss og true oss med det verdslige sverds makt og muslimsk omvendelse. Den verden som alle hedningene og vantro styrer, slike som jøder, kristne, (bokens folk) agnostikere, ateister, humanetikere og tilhengere av alle andre religioner -hvor alle disse ikke følger Koranen og tradisjonen, der vantro må omvendes og hedninger drepes. Den islamske verden skal erobre sverdets verden gjennom JIHAD "hellig krig". Muhammed gjorde hellig krig til en plikt for de troende. Islam er i kristen sammenheng en "ny" religion og ble til ved at Muhammed som ble født i Mekka rundt år 570 e. Kr. selv var uønsket i sin hjemby, Mekka og derfor ranet karavaner ute i ørkenen for å livnære seg og piratene sine -ca 600 år e. Kr. Han hadde med andre ord ikke så rent mel i posen. Kort fortalt har han fått "beskjed" fra engelen Gabriel. I en bok er dette mixet opp med litt fra jødedommen og litt fra araberne. Denne boken kalles Koranen. Den ble skrevet ca 400 år e Kristus. BmOnline Endret 9. november 2012 av BmOnline 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 *en masse rør og tull helt uten sammenligninger av noe...* Koranen er skrevet av vatikanet, og er mye yngre enn Bibelen, år 350. Bibelens eldste skrifter er over 3000 år gamle. Før du flesker til med dette???! Jøss, hva er det du går på egentlig som klarer å få deg til å tro dette? Jesus piller eller? Tadeg sammen er du snill ,for dette blir bare idiotisk... Vet ikke om du har fått det med deg, men katolikkene er den eldste grenene innen kristendom og den eneste grenen av kristendom inntil gærningen Luther kom med sin evolusjonerte versjon av det hele, same shit, different wrapping so to speak, som er grunnlaget til et helt velde av sprikende meninger.. Men katolikkene var først, de var de som startet det hele og satte sammen hele dritten til en helhetlig religion. Så å fremme dem som opprinnelse for islam ER for drøyt... Ja helt latterlig... Men du er seriøsher altså? Du mener bestemt at vatikanet står bak koranen? Hvorfor liksom...? At muhammeds etterfølgere har stjålet fritt fra GT kan jeg være med på, for det har de, men det har kristne også, så i så måte er ikke den ene verre enn den andre.... Men at vatikanet står bak får du ingen til å tro på uten bevis, det sier jeg deg med en gang.... Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Før du flesker til med dette???! Jøss, hva er det du går på egentlig som klarer å få deg til å tro dette? Jesus piller eller? Tadeg sammen er du snill ,for dette blir bare idiotisk... Vet ikke om du har fått det med deg, men katolikkene er den eldste grenene innen kristendom og den eneste grenen av kristendom inntil gærningen Luther kom med sin evolusjonerte versjon av det hele, same shit, different wrapping so to speak, som er grunnlaget til et helt velde av sprikende meninger.. Men katolikkene var først, de var de som startet det hele og satte sammen hele dritten til en helhetlig religion. Så å fremme dem som opprinnelse for islam ER for drøyt... Ja helt latterlig... Men du er seriøsher altså? Du mener bestemt at vatikanet står bak koranen? Hvorfor liksom...? At muhammeds etterfølgere har stjålet fritt fra GT kan jeg være med på, for det har de, men det har kristne også, så i så måte er ikke den ene verre enn den andre.... Men at vatikanet står bak får du ingen til å tro på uten bevis, det sier jeg deg med en gang.... Joda, jeg er ikke her for å være populær RWS. Du får servert ekte fårikål og svinekjøtt. Bare du å overse det du har fått inn på skjeiva, sannheten er Bibelen. Så kom Satan og gjorde kopier. Det er akkurat hva som har hendt. Hele tiden gjennom historien. Du kan lese her om den dagen i 2005, da paven forsvant. Da var vi tre stk i lag og kastet satan ut av ei sjøbu, hvor Turboneger skulle ha festival. Du vet, det ble en meget flat festivas for satan. http://bmonline.no/f...c.php?f=1&t=129 Tenk, jeg fikk ordre om å gjøre dette, og du kan lese hva som skjedde. Du med det samme, vet du hva vatikanet og DKK egentlig er? Jo, den store Sjøgen. BmOnline Endret 9. november 2012 av BmOnline 1 Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Er det mulig.. Og her i landet tillater vi kirker og egne partier for religiøse tullinger som er bydg på en tro som ikke ligner grisen. Hadde kristendommen blitt til i dag, så hadde flere folk sett hvor tullete det hele er. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Er det mulig.. Og her i landet tillater vi kirker og egne partier for religiøse tullinger som er bydg på en tro som ikke ligner grisen. Hadde kristendommen blitt til i dag, så hadde flere folk sett hvor tullete det hele er. Det er slik, mange vil stå fram og nekte Herrens navn. Det står skrevet. BmOnline 1 Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Når din herre sier hopp, hopper du da? Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Når din herre sier hopp, hopper du da? Egentlig gjør de det, men ikke ordrett da. Men her er det også forskjell på de forskjellige religionene og hvert enkelt menneske. De ser det ikke på den måten da Så svaret kommer nok til å bli som: Herren har gitt alle fritt valg til å tro og følge ham....... Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Når din herre sier hopp, hopper du da? MINE FÅR HØRER MIN RØST, sier Herren vår Gud. BmOnline Endret 9. november 2012 av BmOnline 1 Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Et spørsmål jeg har tenkt litt på er at mange sier Jesus døde for deg. Jeg vil ikke at ahn skal det, eller er det samme, siden bryr meg ikke.... men mange føler da en slags skyld for at de da må tro på han siden han jo døde for dem. Føler du det sånn? Jeg vet bare at mange religiøse sier det, men lurte på hvordan du ser det siden du er en av dem som er religiø fordi du tror på det og ikke fordi du vil få makt eller bare å ha "spre kristendommen" som mål men egentlig ikke tror. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Nei, det er intet som DU kan gjøre, annet enn å tro, Herren viser nåde. Skyld, nei Herren sier det er betingelsesløst, utover det å tro. Jesus er "nådestolen". Nei, makt har intet med dette å gjøre. Det å tro på Sønnen er en meget personlig sak. Det er som å kjenne en person. Han spør om du vil ha Ham som din personlige frelser. BmOnline Edit: Du skrev: men lurte på hvordan du ser det siden du er en av dem som er religiø fordi du tror på det og ikke fordi du vil få makt eller bare å ha "spre kristendommen" som mål men egentlig ikke tror. En liten kommentar til dette: De som du beskriver som religiøs, det er egentlig vantro. En vantro er religiøs. En kristen kan ikke være religiøs. Det var nå den. Men i organisasjonene (DKK, Den Katolske kirke DNK Den norske kirke, PV Pinsevennene; AT Adventistene, osv) der fins det både religiøse og ekte troende kritne, de som påstår å følge Guds Ord, men ikke gjør det- er de vantroe. Hvordan er det mulig? Jo, fordi når man ikke følger Guds Ord, da sprer man ikke Evangeliet, men mørket. Hvis du har Herren i ditt hjerte, så er det ikke mulig å spre annet enn lys, dvs Hans, Guds Ord. Fordi Hans sæd forblir i deg. Og da er det ikke mulig å synde. Det var HAN som lovet oss det. IKKE vi som går her og snubler. Det er også en av årsakene til at Bibelen sier at vi ikke må røre ved urent. Urent betyr vantro. Som fører til død. Herren sier, Den som ikke tror, er allerede dømt. Det er for å vise at ved tro på Sønnen- har man Evig Liv i seg. Endret 10. november 2012 av BmOnline 1 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Et spørsmål jeg har tenkt litt på er at mange sier Jesus døde for deg. Dette er mitt syn på denne saken (og de fleste kristnes syn), så godt forklart som jeg kan, iløpet av relativt kort tid. Tar det helt fra begynnelsen. Tror det kan være lettere å skjønne om man ser helheten. Så får noen her irettesette meg dersom jeg sier noe feil eller noe er uklart. Da Gud skapte Adam og Eva (som btw ikke trenger å motsi evolusjonsteorien) så var det med tanken på at mennesket skulle leve "side om side" med Gud. Mennesket skulle forvalte jorden og alt dyre- og -plantelivet Gud hadde skapt i "fellesskap" med Gud. Slik var også den første tiden, og Gud så det var godt sier Bibelen. I himmelen gjorde så Lucifer (en av de mektigste englene) opprør med Gud. Han ønsket å overordne seg Gud, og det kunne ikke Gud tillate. Lucifer ble så kastet ut av himmelriket og ned på jorden, og ble deretter kalt satan. Lucifer fikk med seg 1/3 av alle englene (de som ønsket å følge ham). Satan var hevngjerrig på Gud og ønsket å ødelegge det Gud prissatte høyest i sin skapelse; mennesket. Da Adam og Eva lot seg lure av satan som historien fra Edens hage forteller (som mulig er en billedlig fortelling) falt mennesket i synd. Dette kalles arvesynden som alle mennesker (menneskeheten) arver. Mennesket spiste av kunskapens tre. Og fikk med det også kunskap om godt og ondt, og alle deres barn arvet så denne kunskapen. Dette var det eneste Gud forbød dem fra å gjøre for etter å ha spist av kunskapens frukt ville de dø. Men hvorfor kunne ikke Gud fjerne kunskapens tre slik at de ikke kunne spise lurer man kanskje på. Svaret er antakelig av logisk art. Gud ønsket frie mennesker som ønsket å følge ham av egen fri vilje, og ikke "roboter" som fulgte ham fordi de var "programmert til det". For å være fri, så må man også ha muligheten til å gjøre mot Guds vilje. Har man ikke en slik mulighet så er ikke viljen fri. Men Gud gav mennesket de maksimalt beste betingelsene Han kunne gi dem gitt mulighetene. Etter syndefallet til Adam og Eva falt mennesket raskt bort fra Gud og tilbad stokk og stein, inntil Abraham så meningsløsheten i dette og Gud kom til ham og gjorde ham til stamfar for sitt folk pga Abrahams tro. Gud ønsket å gjenopprette forholdet mellom Ham selv og menneskeheten kan man vel si, og så at Abraham var rettskaffen. Noen generasjoner senere havnet Abrahams etterkommere i Egypt etter at Josef (sønn av Jacob - også kalt Israel, derav Israels folk) ble solgt som slave av sine egne brødre grunnet sjalusi. Gud voktet over Josef og faraoen av Egypt oppdaget etterhvert at Josef ikke var en vanlig mann, men at han var rettskaffen og ærlig uansett - og han ble satt på noen tøffe prøver. Gud hjalp så Josef til å tyde drømmer faraoen hadde som gikk ut på at det ville komme 7 rike avlingsår, etterfulgt av 7 dårlige avlingsår med hungersnød. Josef ble da innsatt av faroen til å styre over hele landet og sanke inn rikelig med mat iløpet av de 7 rike årene til å holde ut de 7 dårlige. Under de 7 dårlige årene solgte Egypt mat til omkringboende stammer, og blandt disse var Josefs stamme (Israels folk). Josefs brødre kom til Egypt for å kjøpe mat til sitt folk grunnet hungersnøden, og ble der møtt av sin bror Josef som de hadde solgt - men selv om Josef da hadde stor makt tok han imot dem med åpne armer og priste Gud for at Han hadde tatt vare på dem. Etter dette flyttet hele Israels folk til Egypt hvor de hadde det godt. Noen generasjoner senere var en ny farao på plass som plasserte Israels etterkommere som slaver i Egypt. Da kommer vi til historien om Moses som ledet sitt folk utav Egypt med Guds hjelp - og som mottok Guds 10 bud - som skulle være menneskets leveregler. Mange år gikk så, men få klarte å overholde de 10 bud Gud hadde gitt og falt dermed i synd. Så Gud sendte da sin sønn Jesus for å dø for alle mennesker slik at alle mennesker som bare trodde på ham ikke skulle falle i synd og dø lenger, men ha evig liv. Dette er historien (i SVÆRT korte trekk) om hvordan Gud vant mennesket tilbake og voktet over sitt folk i det gamle testamentet, og kjøpte dem fri fra deres egne synder ved å ofre sin egen sønn for menneskets skyld i det nye testamentet. Dette er årsaken til at mange sier at Jesus døde for deg. Kristne sier det fordi man har akseptert at man er en synder og at Jesus døde for en, og derfor at alt man trenger å gjøre er å ta imot Guds barmhjertige offer og akseptere Jesus som sin frelser. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Vi går på våre ben og religionen vår avsløres (selv for den sløveste og mest uoppmerksomme blant oss) av måten vi går på. Eller mer presist: å leve i denne verden betyr valg, å velge å gå, og måten vi ha gjort valget på, uttrykkes ufeilbarlig og nøyaktig av ganglaget vårt. Ingenting kan tilsløre dette. Ganglaget til en vanlig mann og ganglaget til en opplyst er like forskjellig som hos en slange og en sjiraff R. H. Blyth Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Da kommer vi til historien om Moses som ledet sitt folk utav Egypt med Guds hjelp - og som mottok Guds 10 bud - som skulle være menneskets leveregler. Mange år gikk så, men få klarte å overholde de 10 bud Gud hadde gitt og falt dermed i synd. Så Gud sendte da sin sønn Jesus for å dø for alle mennesker slik at alle mennesker som bare trodde på ham ikke skulle falle i synd og dø lenger, men ha evig liv. Jo det var veldig bra skrevet og så sammenhengen, Det er nå i mine øyne forskjell på å se sammenhengen å tro sammenhenge. Siden jeg ser sammenhengene, men greier ikke helt å tro/skjønne at det virkelig skjedde. Jeg tviler nå her ikke på at personene du nevnte ikke har eksister, men mere på hva de har gjort. Du skriver Gud ville gi menneskene frei vilje til å velge selv. Derfor fjernet han ikke treet. Men hvorfor sender han da stadig folk som skal oprettholde troen? Han behøver jo ikke det om alle menneskene selv skal velge og om man har valgt nei er det ikke noen vits i å sende Jesus, eller hjelpe Moses, Josef osv at man kanskje ombestemmer seg eller flere tror. Det er jo da det med de vantroe oppstår. Og et spørsmål til edens hage. Hvor var den? Var den i himmelen, eller på jorden? Og fantes det bare to mennesker og 1 tree og en slange i hagen? Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Jo det var veldig bra skrevet og så sammenhengen, Det er nå i mine øyne forskjell på å se sammenhengen å tro sammenhenge. Siden jeg ser sammenhengene, men greier ikke helt å tro/skjønne at det virkelig skjedde. Jeg tviler nå her ikke på at personene du nevnte ikke har eksister, men mere på hva de har gjort. Selvsagt er det helt opp til en selv vha sin egen frie vilje å velge å tro/ikke tro. Du skriver Gud ville gi menneskene frei vilje til å velge selv. Derfor fjernet han ikke treet. Men hvorfor sender han da stadig folk som skal oprettholde troen? Han behøver jo ikke det om alle menneskene selv skal velge og om man har valgt nei er det ikke noen vits i å sende Jesus, eller hjelpe Moses, Josef osv at man kanskje ombestemmer seg eller flere tror. Det er jo da det med de vantroe oppstår. Litt usikker på hva du mener her. Det er vel slik at Gud sendte kun Jesus for å frelse mennesket fra dets egne synder. Men Jesus kom også for å føre skikkene de hadde tillagt seg ett steg nærmere Guds vilje. Mange ganger sa Jesus til de øverste lærde at de tolket det gamle testamentet feil, og forklarte dem den egentlige meningen bak. Han lærte dem om nestekjærlighet, om å ta vare på de minste og de svake, om å elske selv sine fiender, om å vende det andre kinnet til etc. Josef, Moses etc ble ikke sendt av Gud på samme måte. De ble mer valgt av Gud som en slags medvirkere for å styre Abrahams etterkommere mot det løftet Gud gav Abraham. Gud opprettet en pakt med Abraham for å vinne tilbake menneskeheten, og Gud lovet ham at han skulle gjøre hans etterkommere mer tallrike enn det fantes stjerner på himmelen. Det var nok ikke slik at de kun ble sendt av Gud bare for at menneskene skulle opprettholde troen. Menneskene falt bort fra Gud og troen på Ham etter en stund, og begynte isteden å tilbe det skapte. Det var for å vinne dem tilbake til troen, til det de i utgangspunktet var skapt for (et fellesskap med Gud) at Gud opprettet en pakt med Abraham. Istedenfor å gå til grunne i fravær av Guds fellesskap, slik de gjorde etter at de ble lokket og lurt av satan. For at mennesket skulle gjøre dette utav fri vilje var det nødvendig med en slik stegvis tilnærming. På lignende måte kan man se for seg hvordan man som forelder foretar en stegvis "opplæring" av sitt barn. Man lærer et lite barn noe trinn for trinn, ett steg av gangen. Man forventer ikke at de ikke feiler litt underveis, men man forventer stegvis mer og mer av dem jo eldre de blir, og jo mer de forstår. Stiller man dem større krav og forventninger enn de har grunnlag for å kunne gripe så vil de nok ikke utvikle seg i takt med forventningen. Da risikerer man isteden at de ikke griper noe som helst av det man forsøker å lære dem. Vet ikke om dette var noe svar, men som sagt litt usikker på hva du mente her. Og et spørsmål til edens hage. Hvor var den? Var den i himmelen, eller på jorden? Og fantes det bare to mennesker og 1 tree og en slange i hagen? Noen mener hagen var i Mesopotamia (dagens Iran/Irak tror jeg). Noen mener den var på østkysten i Afrika mener jeg, men her vet jeg egentlig ikke. Se ellers: http://www.bibel.no/Hovedmeny/OmBibelen/Innhold/Bibelsk-persongalleri/Adam-Eva.aspx#.UJ63aOT8Ia8 http://www.bibel.no/...15#.UJ63_eT8Ia9 1 Lenke til kommentar
kwah Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Gud er alt. Hva er du? Hvem er du? Hvorfor er eksisterer du? Hva gjør du? Hvorfor gjør du det du gjør? Hvorfor tenker du? Hva tenker du? Hvordan tenker du? Endret 10. november 2012 av kwah Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hva er du? En levende organisme, bestående av enorme mengder celler som jobber sammen i en symbiose. Enhver celle i kroppen, har en eller flere oppgaver, og dette gavner de absolutt fleste celler i kroppen. Hvem er du? Profilen min har all personlig informasjon du trenger. Hvorfor er eksisterer du? Om du mener kroppen min med "du", så er det fordi to celler møttes, og ble til en celleklump som senere formerte seg til et levende barn. Det var en mann og en kvinne som startet denne prosessen, og idag ser jeg på de som mine foreldre. Om du mener bevisstheten min med "du", så er det fordi det hjernen min har opplevd fra unnfangelsestiden, til idag, har skapt meg til den bevisstheten og personligheten jeg har. Litt er arvet, men de lærde strides om hvor mye som er arvelig. Hva gjør du? Jeg trykker på taster med alfabetet påmalt, som sender elektriske signaler til denne elektroniske datamaskinen. Denne elektroniske datamaskinen videresender tastetrykkene mine som en lang rekke 0 og 1 gjennom internett, til Diskusjon.no, hvor det dukker opp som et innlegg. Kort fortalt, jeg skriver et innlegg på forumet. Hvorfor gjør du det du gjør? Hovedsaklig fordi jeg syns det er verdt tiden min. Noen kan lære noe, eller de kan le og smile litt. Hvorfor tenker du? Fordi det er slik alle intelligente organismer fungerer. De tenker. Hva tenker du? Vanskelig spørsmål. Tenker på veldig mye rart. I det siste har jeg kost meg med kunnskapen om hvorfor vi ikke ser så mange stjerner på himmelen, selv om det finnes milliarder på milliarder med stjerner der ute. Hvordan tenker du? Veldig lett forklart, så tenker jeg takket være de elektroniske signalene i hjernen. Om de skulle bli skadet, eller endret på, vil "jeg" forsvinne, og bli noen andre. Ikke ulikt hva som skjer med noen av hjerneslagofrene. Men, hva var egentlig formålet med innlegget ditt? Lenke til kommentar
kwah Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 En levende organisme, bestående av enorme mengder celler som jobber sammen i en symbiose. Enhver celle i kroppen, har en eller flere oppgaver, og dette gavner de absolutt fleste celler i kroppen. Hva er en celle? Hvor kommer cellen fra? Hvorfor eksisterer en celle? Profilen min har all personlig informasjon du trenger. Hvorfor eksisterer du? Om du mener kroppen min med "du", så er det fordi to celler møttes, og ble til en celleklump som senere formerte seg til et levende barn. Det var en mann og en kvinne som startet denne prosessen, og idag ser jeg på de som mine foreldre. Om du mener bevisstheten min med "du", så er det fordi det hjernen min har opplevd fra unnfangelsestiden, til idag, har skapt meg til den bevisstheten og personligheten jeg har. Litt er arvet, men de lærde strides om hvor mye som er arvelig. Hvorfor skjer dette? Hvordan skjer dette? Jeg trykker på taster med alfabetet påmalt, som sender elektriske signaler til denne elektroniske datamaskinen. Denne elektroniske datamaskinen videresender tastetrykkene mine som en lang rekke 0 og 1 gjennom internett, til Diskusjon.no, hvor det dukker opp som et innlegg. Kort fortalt, jeg skriver et innlegg på forumet. Hvorfor gjør du dette? Hvordan kan du gjøre dette? Hovedsaklig fordi jeg syns det er verdt tiden min. Noen kan lære noe, eller de kan le og smile litt. Hvorfor gjør du dette? Fordi det er slik alle intelligente organismer fungerer. De tenker. Hvorfor skjer dette? Vanskelig spørsmål. Tenker på veldig mye rart. I det siste har jeg kost meg med kunnskapen om hvorfor vi ikke ser så mange stjerner på himmelen, selv om det finnes milliarder på milliarder med stjerner der ute. Hvorfor gjør du dette? Veldig lett forklart, så tenker jeg takket være de elektroniske signalene i hjernen. Om de skulle bli skadet, eller endret på, vil "jeg" forsvinne, og bli noen andre. Ikke ulikt hva som skjer med noen av hjerneslagofrene. Hvorfor skjer dette? Men, hva var egentlig formålet med innlegget ditt? Du "skjønner" at det stoppet opp altfor tidlig for deg, sant? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) En levende organisme, bestående av enorme mengder celler som jobber sammen i en symbiose. Enhver celle i kroppen, har en eller flere oppgaver, og dette gavner de absolutt fleste celler i kroppen. Hva er en celle? Hvor kommer cellen fra? Hvorfor eksisterer en celle? En celle er det minste levende organismen på jorden (med unntak av virus). Det blir også kalt for "livets byggestein", da det er nødvendig med celler for å få større fler-cellede organismer. Om du ønsker en dypere forklaring på hva en celle er, vil jeg anbefale deg å finne frem en naturfagsbok fra skolen, eller ta en titt på Wikipedia. Mye god informasjon der. Om jeg husker riktig: Cellen kommer fra en annen celle. Alle celler i kroppen din bedriver å "repliserer" seg selv ved celledeling. Når din mor ble gravid med deg, var det to celler som smeltet sammen (sæd-celle og egg-celle), som deretter begynte en lang sekvens med celledeling. En celle ble til to, som ble til fire, som ble til åtte, og så videre og videre. Fordi det er hittil den beste måten at organismer kan leve og utvikle seg på. Kanskje det var andre måter å gjøre det på ved livets start, men de har ikke blitt med videre i livets vandring. Profilen min har all personlig informasjon du trenger. Hvorfor eksisterer du? Fordi foreldrene mine hadde sex, og så ble mamma gravid, og jeg har hittil ikke dødd. Derfor eksisterer jeg. Om du mener kroppen min med "du", så er det fordi to celler møttes, og ble til en celleklump som senere formerte seg til et levende barn. Det var en mann og en kvinne som startet denne prosessen, og idag ser jeg på de som mine foreldre. Om du mener bevisstheten min med "du", så er det fordi det hjernen min har opplevd fra unnfangelsestiden, til idag, har skapt meg til den bevisstheten og personligheten jeg har. Litt er arvet, men de lærde strides om hvor mye som er arvelig. Hvorfor skjer dette?Hvordan skjer dette? Fordi det er slik "programmeringen" er i kroppen. Når en sædcelle møter en eggcelle, og forholdene er riktige, starter en lengre sekvens. Om egget faller ut (som ved mensen), blir ikke det noen unge. Dette er litt for avansert for meg å forklare, men vil anbefale deg atter en gang å ta en titt på Wikipedia, eller din nærmeste naturfagsbok. Der står det nok en flott forklaring. Jeg trykker på taster med alfabetet påmalt, som sender elektriske signaler til denne elektroniske datamaskinen. Denne elektroniske datamaskinen videresender tastetrykkene mine som en lang rekke 0 og 1 gjennom internett, til Diskusjon.no, hvor det dukker opp som et innlegg. Kort fortalt, jeg skriver et innlegg på forumet. Hvorfor gjør du dette?Hvordan kan du gjøre dette? Fordi jeg er et levende, tenkende menneske, som besitter teknologi, som lar meg kommunisere (dog litt indirekte) med deg. Hovedsaklig fordi jeg syns det er verdt tiden min. Noen kan lære noe, eller de kan le og smile litt. Hvorfor gjør du dette? Om du leser svaret du har stilt spørsmål til, vil du se hvorfor. Fordi det er slik alle intelligente organismer fungerer. De tenker. Hvorfor skjer dette? Hvorfor tenker de? Fordi de kan. Fordi det er slik det har endt opp gjennom evolusjon. Vanskelig spørsmål. Tenker på veldig mye rart. I det siste har jeg kost meg med kunnskapen om hvorfor vi ikke ser så mange stjerner på himmelen, selv om det finnes milliarder på milliarder med stjerner der ute. Hvorfor gjør du dette? Fordi jeg liker å tenke. Veldig lett forklart, så tenker jeg takket være de elektroniske signalene i hjernen. Om de skulle bli skadet, eller endret på, vil "jeg" forsvinne, og bli noen andre. Ikke ulikt hva som skjer med noen av hjerneslagofrene. Hvorfor skjer dette? Igjen, fordi det er slik det har endt opp gjennom evolusjon. Men, hva var egentlig formålet med innlegget ditt? Du "skjønner" at det stoppet opp altfor tidlig for deg, sant? Det eneste jeg skjønner er at du stiller fryktelige mange "Hvorfor"-spørsmål, som om du prøver å bevise et poeng som ikke er der. Endret 11. november 2012 av Slimda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå