hfthomas Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Søkte kjapt opp i google om det, fordi det hørtes interessant ut og fant dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Ego_death Og jøssenavn. Der var Tolle der og. Og buddhismen. så hvorfor sier du at vi mener at det er å ignorere/fortrenge egoet det vi snakker om? Ego death is an experience that supposedly reveals the illusory aspect of the ego, sometimes undergone by mystics, shamans, monks, psychonauts and others interested in exploring the depths of the mind. The practice of ego death as a deliberately sought "mystical experience" in some ways is said to overlap with, but is nevertheless distinct from, traditional teachings concerning enlightenment/"Nirvana" (in Buddhism) or "Moksha" (in Hinduism and Jainism), which might perhaps be better understood as transcendence of the notion that one even has any actual, non-illusory "ego" with which to experience "death" in the first place. Og så utdrag fra starten av "the power of now" I couldn’t live with myself any longer. And in this a question arose without an answer: who is the ‘I’ that cannot live with the self? What is the self? I felt drawn into a void. I didn’t know at the time that what really happened was the mind-made self, with its heaviness, its problems, that lives between the unsatisfying past and the fearful future, collapsed. It dissolved. ” Tolle recalls going out for a walk in London the next morning, and finding that “everything was miraculous, deeply peaceful. Even the traffic. Er det jesus som har gitt han dette mener du? Kan det spille så stor rolle når man først kommer til det punktet hvem som har gjort det med deg? ` Og så tilbake til det jeg egentlig spør om. Er det dette mange religiøse beskriver når de har blitt frelset? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Og så tilbake til det jeg egentlig spør om. Er det dette mange religiøse beskriver når de har blitt frelset? Nei, "frelst" er noe mye større en fred, den kristne blir ett med Jesus Kristus, som igjen er ett med Gud. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Nei, ekte indre ro (fred) oppnår du bare slik Jesus Kristus sa, ikke som Eckhart Tolle sier. Joh 14:27 > "Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir" Så du mener at den stillheten du får av Eckhart Tolle og andre, ikke er bedre enn den Jesus kan gi deg? Stillhet er stillhet Den den stillheten du får av Eckhart Tolle og andre, kan ikke måles med den fred Jesus Kristus gir. Jeg sier det igjen; Er man opplyst, så er man opplyst. Det du nå gjør er å sette merkelapp på det. Du vrir og forvrenger. Du trur at Tolle er en "antichrist" som mange mener. Tolle er ikke der for å lære en ny religion. Han er der for å vise hva som allerede bor inni oss. Kall det jesus, kall det gud, kall det ånder. Det er det samme. Stillhet Hva slags "indre ro" og "stillhet" er det snakk om? Fravær av ego og usunt begjær. Det er ikke så lett å bli kvitt egoet som Eckhart Tolle tror Slik han beskriver det, stemmer helt med egen opplevelse og det var ikke så enkelt, synes jeg. Men det virket og alt strevet ble plutselig bare "verdt det. Jeg tror at dere kristne kaller det "frelst" mens vi buddhister mener at det handler om "å bli opplyst". Han skriver heller ikke at det er lett. Det er vanskelig, og sinnet ditt vil ikke at du skal få det til. Forestill deg at du vil oppnå noe. Noe kjempestort. Og så er dine aller beste venner eller nærmeste familie mot deg. Og de gjør alt for at du ikke skal oppnå det. Sinnet til noen mennesker er så ille. Det tar ikke en natt å komme til opplysning. Det er hardt Jeg har brukt 51 år på oppgaven. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Og så tilbake til det jeg egentlig spør om. Er det dette mange religiøse beskriver når de har blitt frelset? Nei, "frelst" er noe mye større en fred, den kristne blir ett med Jesus Kristus, som igjen er ett med Gud. Det du sier er "poesi" - kan du formulere deg konkret og nøyaktigere? Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 PencilCase: Såpass ja. Men, det trenger jo ikke bety at man ikke er lykkelig Det jeg har hørt er at jo verre man har det (i noen tilfeller), jo nærmere er man "det". I Tolle sitt tilfelle var han suicidal. Og han kunne ikke leve med "seg selv" lenger. Han mener også at jenter oftere er nærmere dette enn gutter, på grunn av undertrykning. (satt på spissen?) Og så tilbake til det jeg egentlig spør om. Er det dette mange religiøse beskriver når de har blitt frelset? Nei, "frelst" er noe mye større en fred, den kristne blir ett med Jesus Kristus, som igjen er ett med Gud. Men, hva er da gud? Er det deg selv? ditt indre? Er Jesus kroppen og gud hjernen? som er i ett med hverandre? Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Og så tilbake til det jeg egentlig spør om. Er det dette mange religiøse beskriver når de har blitt frelset? Nei, "frelst" er noe mye større en fred, den kristne blir ett med Jesus Kristus, som igjen er ett med Gud. Okei, men hvordan fungerer det i de andre religionene?? Siden man finner jo fred i hver religion. Blir man bare frelst i Kr.dommen? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 PencilCase: Såpass ja. Men, det trenger jo ikke bety at man ikke er lykkelig Det jeg har hørt er at jo verre man har det (i noen tilfeller), jo nærmere er man "det". I Tolle sitt tilfelle var han suicidal. Og han kunne ikke leve med "seg selv" lenger. Han mener også at jenter oftere er nærmere dette enn gutter, på grunn av undertrykning. (satt på spissen?) Jeg er 51 år gammel, men har bare vært praktiserende buddhist i 6 måneder. Ellers har jeg levd et helt vanlig liv, med de gleder og sorger som følger med de valgene man tok, og de tilfeldigheten man måtte forholde seg til. Jeg har dog bestandig hatt ett aktivt "søkegen" som har drevet meg til fysiske og psykiske yttergrenser. Om jeg dermed skal si at jeg har vært suicidal, så tror jeg det blir for sterkt å påstå. Men hvem har nå ikke syslet med sånne tanker, og ... En av de konkrete detaljene som ble synlig under tilstanden av "klarsyn", var det at man skulle sette hastigheten helt ned til nullpunkt - gjøre sine daglige sysler og ellers være tålmodig - fordi ny informasjon ville dukke opp på den nye veien, og det var bare å være "aktpågiven" ... Så når navnet "Tolle" dukket opp, så sjekket jeg hvem det var, og fant så en helt identisk beskrivelse av det jeg selv hadde opplevd. Det har nemlig vært litt vanskelig å forklare dette som skjedde, og når man så hva andre troende fra bla kristendommen, beskrev om det samme, klarte jeg ikke å helt få min opplevelse til å harmonere. Det tror jeg er fordi buddhismen og kristendommen er fundert ut fra to forskjellige tenkesett (østen-vesten) . Jeg kunne nevnt noen andre veldig viktige momenter som også har dukket opp (når stillheten senket seg), men de tar for lang tid å forklare om. Men uannsett så ser jeg at det virker - hva det er, det som virker - vet jeg ikke ennå, men kunnkapene kommer i sin naturlige rekkefølge, så lenge man tøyler sitt sinn, og ikke lar sinnet tøyle seg selv Denne vissheten gjør at jeg kan si at jeg har oppnådd stabil lykke, fordi jeg vet at det går bra, det er bare å ta sin karma og ta den på alvor, så skjer tingene i sin korrekte og naturlige rekkefølge. Men jeg vet at veien må følges riktig, ellers sporer jeg av igjen. Så tror jeg at vi alle har våre veier, og at de er bestemt fra tidliger og nåverende "karma" - derfor kommer noen enklere til tingene, mens noen må lide ekstra. Det som er likt for alle, er at det er verdt lidelsene og de gode gjerningene man gjør, til slutt Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Ja, Gud sier at hevnen hører Sønnen til. Han er Guds høyre hånd. Og skal dømme levende og døde. Da er det at Han oppfyller alt det gode ved at Han forkaster alt vondt. Det havner i ildsjøen. Det skjer når ALLE som tror er samlet i Himmelen, hvor dommen skal skje. Okei, nå lurte jeg bare på hvordan dette fåregår på andre planeter? Bibelen sier at gud skapte universet. (noe jeg ikke tror, men greit nok) Det er i mine øyne helt utelukkende å tenke at vi er den eneste bebodde planeten når det finnes milliarder av dem. Aner du hvor stor en milliard er? Om han skapte allt dette så må han jo også være de andre stedene hvor det finnes liv. Kommer de til samme himmel? Hvor er himmelen da? Om det er den som man ser rundt jorda så har de andre en veldig lang vei å ta... de er jo flere millioner år på vei til jorda. Og hvorfor skal de hit? Er jorda midtpunktet? Isåfall midtpunktet av hva? Tenk på alle de planetene med liv som fortsatt dannes, (siden det dør planeter og soler og solsystemer og det oppstår nye) Det betyr da att gud aldri lukker porten om han skal holde sitt løfte. Om han lukker den lyver han jo. Da får ikke de som ikke finnes enda en sjangs til å nå himmelen. Og om jeg var deg som tror at gud ikke lyver burde du da også tenke på at du da aldri kommer til himmelen siden han aldri får samlet alle siden evolusjonen er sterkere en gud. Så hvorfor da tro på han om man aldri kommer dit uansett?? Det var nå mange spørsmål. Har du noen svar på de? Har du tenkt på det før? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Og så tilbake til det jeg egentlig spør om. Er det dette mange religiøse beskriver når de har blitt frelset? Nei, "frelst" er noe mye større en fred, den kristne blir ett med Jesus Kristus, som igjen er ett med Gud. Det du sier er "poesi" - kan du formulere deg konkret og nøyaktigere? Og så tilbake til det jeg egentlig spør om. Er det dette mange religiøse beskriver når de har blitt frelset? Nei, "frelst" er noe mye større en fred, den kristne blir ett med Jesus Kristus, som igjen er ett med Gud. Men, hva er da gud? Er det deg selv? ditt indre? Er Jesus kroppen og gud hjernen? som er i ett med hverandre? Gud er en ånd i ditt indre, som du er adskilt i fra og som du blir gjennforent med når Jesus Kristus kommer inn i ditt indre. Jesus Kristus > "Jeg er utgått fra Far og er kommet til verden. Jeg forlater verden igjen og går til Far" (Joh 16:28) Endret 3. november 2012 av IHS 1 Lenke til kommentar
christer1997 Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Jesus sier: "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg." Joh 14,6 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Gud er en ånd i ditt indre, som du er adskilt i fra og som du blir gjennforent med når Jesus Kristus kommer inn i ditt indre. Jesus Kristus > "Jeg er utgått fra Far og er kommet til verden. Jeg forlater verden igjen og går til Far" (Joh 16:28) Ikke for å mase, men dette blir ikke mer konkret og forståelig, for "hvermansen". Jeg kan oversette de bildene som din poesi "maler" til min buddhistiske forklaringsmodell, men den sier du at ikke stemmer, så får du til å eks. konkretisere hvilke fysiske/psykiske reaksjoner en typisk kristen vil oppleve ifm å "bli frelst"? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Jesus sier: "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg." Joh 14,6 Hvem i alle dager skal få noe annet ut av dette en et fint bilde? Har du ikke en personlig forklaring, fremfor å bruke de samme gamle gode visdomsordene, noe som forteller mer konkret hva disse ordene kan bety for den tiden vi lever i? Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Okei, men hvordan fungerer det i de andre religionene?? Siden man finner jo fred i hver religion. Blir man bare frelst i Kr.dommen? Det finnes ikke noe som heter frelst i andre religioner, les meget religiøs. Herren sier at det bare fins EN skaper og En Gud. JHVH, Jesus Kristus, Elohim. Kongen over alle konger. BmOnline 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Okei, men hvordan fungerer det i de andre religionene?? Siden man finner jo fred i hver religion. Blir man bare frelst i Kr.dommen? Det finnes ikke noe som heter frelst i andre religioner, les meget religiøs. Herren sier at det bare fins EN skaper og En Gud. JHVH, Jesus Kristus, Elohim. Kongen over alle konger. BmOnline Betyr det at du ser helt bort fra at vi snakker om det samme, men bruker forskjellige dialekter og modeller? Altså at det finnes bare en forklaring, og det er din - ferdig bom basta og ingenting mer å forske, snakke om, eller utvikle oss på .... Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Okei, men hvordan fungerer det i de andre religionene?? Siden man finner jo fred i hver religion. Blir man bare frelst i Kr.dommen? Det finnes ikke noe som heter frelst i andre religioner, les meget religiøs. Herren sier at det bare fins EN skaper og En Gud. JHVH, Jesus Kristus, Elohim. Kongen over alle konger. BmOnline Kanskje herren bør gå litt inn i seg selv. Trudde ikke kristne var så sneversynte som dere framstiller dere her Edit: dere bekrefter jo bare mine og mange andres fordommer mot kristendommen. Endret 3. november 2012 av hfthomas Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Kanskje herren bør gå litt inn i seg selv. Trudde ikke kristne var så sneversynte som dere framstiller dere her Edit: dere bekrefter jo bare mine og mange andres fordommer mot kristendommen. Nå kan en jo gjøre som noen her ønsker, å snakke om SEG selv. Men Herren Jesus Kristus er den som sier dette, ikke jeg. Tenk hvor mye lettere det ble i diskusjoner, om man lyttet med to elefant-ører i stedet? Ja, man liksom lyttet godt før man svarte. Jeg kom i håg musa som hadde lånt øret til elefanten, tror du ikke elefanten skvatt, gitt? Som du sikkert har registrert, det har ikke noe med hva VI skal mene, syne osv. Herren har lagt malen. Han sier at Han vil gi oss rett mat til rett tid, jfr Hans hellige Ord. Og derfor kan ikke kristne gjøre slik at "alle skal bli til lags", om de vil følge Herrens Ord. Og Herren sier, Mine får hører Min røst. 37 «Du er altså konge?» sa Pilatus. «Du sier at jeg er konge», svarte Jesus. «For å vitne om sannheten er jeg født, og derfor er jeg kommet til verden. Hver den som er av sannheten, hører min røst.» 38 Så hver den som tror, Hører Herrens røst. Så det betyr ikke at de kristne er forpliktet å mene at avgudsdyrkelse er ok. Om du skal bo i Kongens hus, så kan du ikke lyve og bedra. DU kan ikke gjøre det, fordi GUDS sæd forblir i deg. BmOnline Endret 3. november 2012 av BmOnline 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Kanskje herren bør gå litt inn i seg selv. Trudde ikke kristne var så sneversynte som dere framstiller dere her Edit: dere bekrefter jo bare mine og mange andres fordommer mot kristendommen. Nå kan en jo gjøre som noen her ønsker, å snakke om SEG selv. Men Herren Jesus Kristus er den som sier dette, ikke jeg. Det er verdens enkleste sak å finne masse fine ord ute på nettet, klippe ut og lime inn, og ferdig med det. Men det betyr ikke at du har forstått hva du mener å ha lest eller hørt, og det er ikke sikkert at du engang tror på det. Først når du har behandlet "budskapet" i ditt eget hjerte, og ditt hjerte har produsert din "poesi", og med dine ord, da kan jeg forstå og tro på at du også har opplevd noe helt bemerkelsesverdig. Hvis man venner seg til å hele tiden bruke Gud som silent partner (ti, det står i boken!), når man ikke finner ordene selv, synes jeg det er å misbruke budskapet. Pussig med disse troende som virkelig tror at de sitter med hele sannheten ... Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Det er verdens enkleste sak å finne masse fine ord ute på nettet, klippe ut og lime inn, og ferdig med det. Men det betyr ikke at du har forstått hva du mener å ha lest eller hørt, og det er ikke sikkert at du engang tror på det. Først når du har behandlet "budskapet" i ditt eget hjerte, og ditt hjerte har produsert din "poesi", og med dine ord, da kan jeg forstå og tro på at du også har opplevd noe helt bemerkelsesverdig. Hvis man venner seg til å hele tiden bruke Gud som silent partner (ti, det står i boken!), når man ikke finner ordene selv, synes jeg det er å misbruke budskapet. Pussig med disse troende som virkelig tror at de sitter med hele sannheten ... Har du noen gang tenkt tanken at de kristne kunne skrive det som du sier? Nei, kanskje det kommer av at de kristne har Herrens vilje i seg? Som andre ikke ser, fordi de er ikke "der"- ennu? Fordi det er akkurat det som er forskjellen på andre regligioner, kontra det å være kristen. Herren viser ikke noe til de som er vantro. Videre er det også slik når man skal be for syke. Da må alle vantro forlate rommet. Det er ikke fordi at de kristne er sjenerte eller ufine, nei. Kristne får beskjed fra Faderen. Og jeg tror også at de kristne vil være meget langmodig med andre, men det står skrevet: "Ta ikke del i urent, og Jeg skal ta imot eder", det betyr- ikke delta i avgudsdyrking. Hvis litt av deigen blir sur, så surner hele deigen. Om der fins en fremgangsmåte? Ja, så absolutt. Apgj 2:38 Hvor man blir døpt i den Herren Jesu kristi navn, til syndenes forlatelse- og de skal motta Den Hellige Ånd. Det er ved full neddykking i vann, ikke skvetting som paven i rom innførte. Og det er ikke på faderen og sønnen og den hellige ånd, ved å gjøre guddommen til tre personer, slik dkk har gjort. Det er vantro å gjøre Jesus til et uekte barn med 3 fedre. Edit: Den lille limingen jeg foretar fra en elendig oversatt og skrevet nettbibel- er jeg ikke stolt av. Men ikke alle leser king james på engelsk, så vi får håpe at Bibeltekstene ikke blir for "voldelige". Men jeg har allerde alt ferdig skrevet på min hjemmeside, det koster intet å lese det: http://bmonline.no/h...kristendom.html BmOnline Endret 3. november 2012 av BmOnline 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Det er verdens enkleste sak å finne masse fine ord ute på nettet, klippe ut og lime inn, og ferdig med det. Men det betyr ikke at du har forstått hva du mener å ha lest eller hørt, og det er ikke sikkert at du engang tror på det. Først når du har behandlet "budskapet" i ditt eget hjerte, og ditt hjerte har produsert din "poesi", og med dine ord, da kan jeg forstå og tro på at du også har opplevd noe helt bemerkelsesverdig. Hvis man venner seg til å hele tiden bruke Gud som silent partner (ti, det står i boken!), når man ikke finner ordene selv, synes jeg det er å misbruke budskapet. Pussig med disse troende som virkelig tror at de sitter med hele sannheten ... Har du noen gang tenkt tanken at de kristne kunne skrive det som du sier? Jeg er kristen, jeg Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Jeg er kristen, jeg Javel, og hvordan har du det? BmOnline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå