Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsatt ingen som har lest noen av bøkene til Eckhart Tolle?

Jo litt, hva tenker du på ?

Han mener jo at gud er væren. Det er ikke en mann med skjegg. Det er sinnene våre som har satt merkelapp på hvem gud er.

Det jeg trur er at de som blir frelset, kanskje får det som han har, men at de har møtt gud inni seg. At det er det som er gud.

Jeg er ikke kristen, men jo mer jeg ser vers fra bibelen, så prøver jeg å sette dette sammen med det jeg har lært fra Eckhart Tolle, og finner ut at det kan ha en sammenheng.

Kanskje bibelen bare er en eldgammel guide til opplysning.

Han sier selv:

“Religions, to a large extent, become divisive…They became ideologies, belief systems people could identify with and so use them to enhance their false sense of self.”

At Gud er på innsiden er en kristen oppfatning, han er heller ikke en mann med skjegg, men en ånd, som bor i Mennesket.

Da bekrefter du det jeg snakker om når kristne folk har blitt frelset eller møtt gud.

Det betyr jo at Gud, kristendom og religion rett og slett er ingenting.

Eller, det er opplysning. Det å leve "nå". Altså, at man bare "er". Man har indre ro.

Så med andre ord, er bibelen en gammel bok om åndelig opplysning, forvrengt av sinnet til milliarder av mennesker gjennom flere hundre år.

Nei, ekte indre ro (fred) oppnår du bare slik Jesus Kristus sa, ikke som Eckhart Tolle sier.

Joh 14:27 > "Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir"

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja de er ett, den som har sett Sønnen har sett Faderen !

For at ikke du skal tro at det er noen "hevn" på gang. Så dømmer heller ikke Sønnen noen.

Joh 12:47 > "jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden. Den som avviser meg og ikke tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ordet jeg har talt, skal dømme ham på den siste dag"

Ja, da har jeg heller snublet i tastaturet enn å tatt feil av Herren.

BmOnline

Lenke til kommentar

Fortsatt ingen som har lest noen av bøkene til Eckhart Tolle?

Jo litt, hva tenker du på ?

Han mener jo at gud er væren. Det er ikke en mann med skjegg. Det er sinnene våre som har satt merkelapp på hvem gud er.

Det jeg trur er at de som blir frelset, kanskje får det som han har, men at de har møtt gud inni seg. At det er det som er gud.

Jeg er ikke kristen, men jo mer jeg ser vers fra bibelen, så prøver jeg å sette dette sammen med det jeg har lært fra Eckhart Tolle, og finner ut at det kan ha en sammenheng.

Kanskje bibelen bare er en eldgammel guide til opplysning.

Han sier selv:

“Religions, to a large extent, become divisive…They became ideologies, belief systems people could identify with and so use them to enhance their false sense of self.”

At Gud er på innsiden er en kristen oppfatning, han er heller ikke en mann med skjegg, men en ånd, som bor i Mennesket.

Da bekrefter du det jeg snakker om når kristne folk har blitt frelset eller møtt gud.

Det betyr jo at Gud, kristendom og religion rett og slett er ingenting.

Eller, det er opplysning. Det å leve "nå". Altså, at man bare "er". Man har indre ro.

Så med andre ord, er bibelen en gammel bok om åndelig opplysning, forvrengt av sinnet til milliarder av mennesker gjennom flere hundre år.

Nei, ekte indre ro (fred) oppnår du bare slik Jesus Kristus sa, ikke som Eckhart Tolle sier.

Joh 14:27 > "Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir"

Så du mener at den stillheten du får av Eckhart Tolle og andre, ikke er bedre enn den Jesus kan gi deg?

Stillhet er stillhet

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg kjente meg helt igjen i beskrivelsene av "opplysning" som Mester Eckhart har. Og underskriver på at balanse og stillhet er bare to av fordelene som fulgte med. Noen troende bør åpne seg litt mer for andres synspunkter og erfaringer. Vi behøver ikke å konkurrere om alle verdens lidelser - det er nok til oss alle, og det i evigheter. Praktiser heller det gode budskapet, og praktiser gjerne litt mer stillhet.

:)

Lenke til kommentar

Jeg kjente meg helt igjen i beskrivelsene av "opplysning" som Mester Eckhart har. Og underskriver på at balanse og stillhet er bare to av fordelene som fulgte med. Noen troende bør åpne seg litt mer for andres synspunkter og erfaringer. Vi behøver ikke å konkurrere om alle verdens lidelser - det er nok til oss alle, og det i evigheter. Praktiser heller det gode budskapet, og praktiser gjerne litt mer stillhet.

Helt enig i det her.

Lenke til kommentar

Ja er enig i deg der. Om menneskene bare hadde blitt flinkere til å ta seg tid til å høre på hverandre hadde verden vært mye bedre. Det verste jeg vet er misforståelser og de oppstår når folk ikke tar seg den tiden de trenger for å opfatte noe på riktig måte. Folk som ikke klarer å lytte eller ikke vil burde opne seg litt og sleppe andres muligheter og ideer frem. Til sammen er vi sterke og kan mestre nesten allt, man må bare bli flinkere til å høre på hverandre :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at den stillheten du får av Eckhart Tolle og andre, ikke er bedre enn den Jesus kan gi deg?

Stillhet er stillhet

Den den stillheten du får av Eckhart Tolle og andre, kan ikke måles med den fred Jesus Kristus gir.

Lenke til kommentar
Den den stillheten du får av Eckhart Tolle og andre, kan ikke måles med den fred Jesus Kristus gir.

Nei den kan ikke det. Ingenting kan sammenlignes fordi alle er forskjellige. Noen religiøse får fred gjenom sin religion, de som ikke tror får fred av viten på å ha rett. Alle er forskjellige, men den største freden er fortsatt den roen hvert enkelt menneske kan gi seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tempelet, Jerusalem og Judeas ende (den store trengsel) kom år 70 e.kr

Men har du glemt bort hva Åpenbaringen forteller?

Nei, men du kan ikke hoppe over Matteus, Markus og Lukas

og Åpenbaringen forteller ikke noe annet, den handler om

det samme.

Den store trengsel i Judea (Matteus)

Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på det hellige sted forstå det, den som leser! da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene...Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært siden verdens begynnelse og fram til i dag, og heller aldri skal bli...Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.

Jerusalem og jøde folkets ende (Lukas)

Når dere ser Jerusalem kringsatt av hærer, da skal dere vite at byen snart blir lagt øde. Da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene, de som er i byen, må komme seg ut, og de som er ute på landet, må ikke gå inn i byen. For straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal oppfylles. Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! For det skal bli stor nød i landet; vreden skal ramme dette folket. De skal falle for sverd og bli bortført til alle folkeslag som fanger.

Den store trengsel i Judea (Markus)

Men når dere ser det motbydelige som ødelegger, stå der det ikke skulle stå forstå det, den som leser! da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene....For i de dager skal det komme en trengselstid som det aldri før har vært, fra Gud i begynnelsen skapte verden og fram til i dag, og heller aldri skal bli. Om ikke Herren forkortet de dagene, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for deres skyld som han har utvalgt, har han forkortet de dagene. Om noen da sier til dere: 'Se, her er Messias!' eller: 'Se, der er han!' så tro det ikke! For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill. Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd. Når Menneskesønnen kommer Men i de dager, etter denne trengselstiden, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelrommets krefter skal rokkes.

2cjaix.jpgRoberts_Siege_small.jpg

Tempelet, Jerusalems og Judeas undergang i det første århundre

Den jødiske verdens ende

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva ser du når du leser Åp 6.16?

BmOnline

Samme som i Åp 19.15

Åp 19.15 > Ut av munnen hans går et skarpt sverd; med det skal han slå folkene. Han skal styre dem med jernstav og tråkke vinpressen fylt av vredesvin, av Guds, Den allmektiges harme. Og han har et navn skrevet på kappen og ved hoften: Kongenes konge og herrenes herre.

Dette "sverdet" som går ut av Hans munn, er Han ord.

Dette stemmer da med,

Joh 12:47 > "jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden. Den som avviser meg og ikke tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ordet jeg har talt, skal dømme ham på den siste dag"

På den ene siden vekker Jesu Kristi ord, de åndelig døde til livet, på den andre siden piner orden verden

Joh 8:43 > "Hvorfor skjønner dere ikke det jeg sier? Fordi dere ikke tåler å høre mitt ord! Dere har djevelen til far"

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Stillhet er stillhet

Det kan ikke du vite ... Men hvis du spør, kan du få ærlig svar fra en som har erfart det på kroppen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva slags "indre ro" og "stillhet" er det snakk om?

Fravær av ego og usunt begjær.

Det er ikke så lett å bli kvitt egoet som Eckhart Tolle tror

Slik han beskriver det, stemmer helt med egen opplevelse og det var ikke så enkelt, synes jeg. Men det virket og alt strevet ble plutselig bare "verdt det. Jeg tror at dere kristne kaller det "frelst" mens vi buddhister mener at det handler om "å bli opplyst".

Lenke til kommentar

Stillhet er stillhet

Jeg sier det igjen; Er man opplyst, så er man opplyst. Det du nå gjør er å sette merkelapp på det. Du vrir og forvrenger. Du trur at Tolle er en "antichrist" som mange mener.

Tolle er ikke der for å lære en ny religion. Han er der for å vise hva som allerede bor inni oss.

Kall det jesus, kall det gud, kall det ånder. Det er det samme. Stillhet

Slik han beskriver det, stemmer helt med egen opplevelse og det var ikke så enkelt, synes jeg. Men det virket og alt strevet ble plutselig bare "verdt det. Jeg tror at dere kristne kaller det "frelst" mens vi buddhister mener at det handler om "å bli opplyst".

Han skriver heller ikke at det er lett. Det er vanskelig, og sinnet ditt vil ikke at du skal få det til.

Forestill deg at du vil oppnå noe. Noe kjempestort. Og så er dine aller beste venner eller nærmeste familie mot deg. Og de gjør alt for at du ikke skal oppnå det.

Sinnet til noen mennesker er så ille.

Det tar ikke en natt å komme til opplysning. Det er hardt

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å fortrenge egoet og "ego death" egoet må dø for at det skal bli fred, der inne.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å fortrenge egoet og "ego death" egoet må dø for at det skal bli fred, der inne.

Hvem har sagt at man fortrenger egoet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...