darkducks Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 heisann eg har 1 dvd 1 cd brenner og 2 hardisker... eg har tenkt å kjøpe 1 hardisk til er dette mulig?? skal eg kjøpe ein sånn kabel som dette: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=LARK45BB har eit abit ic7 og chieftec matrix kabinett.. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 du trenger nok en ide kontroller du. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Hvis du ikke har raid-kontroller på HK'et ditt, så må du nok anskaffe deg en ide/raid-kontroller ja... Lenke til kommentar
darkducks Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 takk for svar.. noen som har ein billig ide kontroller å anbefale?? går det ann a bytte ut cd brenneren med ein hardisk alså å bruke kabelen som går til cd brenneren å bruke den til den nye hardisken?? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Hvis hovedkortet ditt har RAID-kontroller kan du plassere noen harddisker på den. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Jeg lurer på litt av det samme. Aller IDE er i bruk. (2 HD + CD + DVD) Hva bør jeg gjøre, kjøpe et slikt IDE-kort, eller bruke S-ATA? Vet at kortet har S-ATA-koblinger. Men må jeg da ha 2 i raid? Eller går det med bare en? HK: Asus P4PE... mvh Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 bare koble på 1 disk du skal gå bra det Lenke til kommentar
blistex Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 kan du ikke bare kjøpe en s-ata disk? Lenke til kommentar
Jove Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Joda, tenkte kanskje at en MÅTTE ha 2 stk.. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 trenger vel nødvendigvis ikke kontroller kort selv om han skal kjøpe en disk til. hvis han har støtte for det på hovedkortet så går det vel bra tror jeg. trenger vel bare å flashe biosen sin. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Her var det utrolig mye forvirrende svar, synd også at du ikke oppgir hvilket hovedkort du har. Det fleste hovedkort har to IDE spor, med plass til 2 IDE enheter på hver. Boot disken må stå som master på IDE1 ledningen, ellers er det fritt fram med blanding av CD brenner, DVD spiller og andre harddisker. En del ganske nye hovedkort har innebygget IDE RAID kontroller (samkjøring av harddisker for å oppny større ytelse eller sikkerhet). Men det er ikke noe i veien for å bruke kun en hjarddisk på disse, således får man plass til mer enn 4 IDE enheter. De nyeste hovedkortene har også en serial ATA (SATA) kontroller i tillegg til IDE kontrollerne, de bruker en mye tynnere ledning. Således kan du bruke flere enn 4 enheter samtidig. Jeg antar at du ikke har noen av de siste, så da har du ihvertfall 4 muligheter: 1. Lempe ut den minste harddisken din og erstatte den med en stor og ny. 2. Lempe ut CD brenneren din. 3. Kjøpe en SATA/IDE kontroller ekstra (som nevnt tidligere), ala denne til kr 350 på Komplett. 4. Kjøpe nytt hovedkort som IDE RAID eller SATA. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Bra oppsummering hn66. Men vær oppmerksom på at noen hovedkort kan miste en IDE-plass dersom S-ATA kontakten brukes. Lenke til kommentar
darkducks Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 eg har skreve hvilket hovedkort eg har. abit ic7 så det betyr at eg kan kjøpe ein serial ata hardisk å koble til? Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Har selv 2 cd-rom og 2 harddisker på ide kontrolleren, pluss 1 Hd på seriell kontrolleren. Dette er null problem i det hele tatt! SÅ nå har jeg plass til en seriell ata disk til før jeg åsså må kjøpe meg et IDE kontroller kort. (som jeg forresten har ligganes fordi jeg hadde 6 hd'er og 2 cd-rom'er i denne maskinen før) Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 eg har skreve hvilket hovedkort eg har. abit ic7 så det betyr at eg kan kjøpe ein serial ata hardisk å koble til? For å pirke litt: Se på tråden, du har ikke skrevet noe om hovedkort. D-Fender har da kommet med et godt forslag. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 eg har skreve hvilket hovedkort eg har. abit ic7 så det betyr at eg kan kjøpe ein serial ata hardisk å koble til? For å pirke litt: Se på tråden, du har ikke skrevet noe om hovedkort. D-Fender har da kommet med et godt forslag. hvis du ser etter linken i hans først post, så står det. Lenke til kommentar
jeric35 Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 HVorfor ikke bare anskaffe en USB2 ekstern HDD. JEg har to stk av de og anbefaler Maxtor sin som den mest lydløse.... Lenke til kommentar
darkducks Skrevet 7. september 2003 Forfatter Del Skrevet 7. september 2003 det er jo ikkje akkurat veldig billig med usb 2 hardisk .. ein 160gb maxtor usb hardisk koster 2300 kr på komplett vurdrerer heller å gå for 1 s/ata hardisk eller blir det noe problem?? hovedkortet mitt er ABIT IC7.... Lenke til kommentar
Tjuls Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 er det ikke mulig å bytte ut den eksisterende IDE kabelen med denne denne og koble til alle 3 diskene? bare noe jeg har hørt av en IKT-lærling.. kanskje han var helt på jordet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå