Gå til innhold

3 hardisker??

darkducks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her var det utrolig mye forvirrende svar, synd også at du ikke oppgir hvilket hovedkort du har.

Det fleste hovedkort har to IDE spor, med plass til 2 IDE enheter på hver. Boot disken må stå som master på IDE1 ledningen, ellers er det fritt fram med blanding av CD brenner, DVD spiller og andre harddisker.

En del ganske nye hovedkort har innebygget IDE RAID kontroller (samkjøring av harddisker for å oppny større ytelse eller sikkerhet). Men det er ikke noe i veien for å bruke kun en hjarddisk på disse, således får man plass til mer enn 4 IDE enheter.

De nyeste hovedkortene har også en serial ATA (SATA) kontroller i tillegg til IDE kontrollerne, de bruker en mye tynnere ledning. Således kan du bruke flere enn 4 enheter samtidig.

Jeg antar at du ikke har noen av de siste, så da har du ihvertfall 4 muligheter:

1. Lempe ut den minste harddisken din og erstatte den med en stor og ny.

2. Lempe ut CD brenneren din.

3. Kjøpe en SATA/IDE kontroller ekstra (som nevnt tidligere), ala denne til kr 350 på Komplett.

4. Kjøpe nytt hovedkort som IDE RAID eller SATA.

Lenke til kommentar

Har selv 2 cd-rom og 2 harddisker på ide kontrolleren, pluss 1 Hd på seriell kontrolleren.

Dette er null problem i det hele tatt!

SÅ nå har jeg plass til en seriell ata disk til før jeg åsså må kjøpe meg et IDE kontroller kort. (som jeg forresten har ligganes fordi jeg hadde 6 hd'er og 2 cd-rom'er i denne maskinen før)

Lenke til kommentar
eg har skreve hvilket hovedkort eg har. abit ic7

så det betyr at eg kan kjøpe ein serial ata hardisk å koble til?

For å pirke litt: Se på tråden, du har ikke skrevet noe om hovedkort. D-Fender har da kommet med et godt forslag.

hvis du ser etter linken i hans først post, så står det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...